פרטי המטוס:
דגם: 206D סופר סקייוואגון
יצרן: צסנה ,ארה”ב
מספר יצרן: U206-1313
פרטי האירוע
מטוס הססנה 206 של טייסת 135 המריא לטיסת אימונים שגרתית של נחיתות לילה במנחת קרני בתאריך 26 בפברואר 90 .במטוס היו המדריך סרן י’ , ועימו סרן ר’,ואיש מילואים שעבר רענון. לאחר ההמראה, כשהה המטוס בגובה של כ-50 רגל,ובמהירות 70 מייל לשעה, נשמע רעש בלתי מוכר ומנוע המטוס נדם. שני טייסים נוספים שנותרו על הקרקע ולמזלם לא הצטרפו לטיסה, הבחינו במטוס צולל ומאבד גובה. לטייסי הצסנה לא הייתה ברירה אלא לבצע את הבד”ח (בדיקות חירום) במהירות ולבצע נחיתת אונס ברצועת עזה, בלילה, כשהמהירות נמוכה ממהירות הגלישה,גובה נמוך, ומצב אף מעלה שאינו מאפשר שיפוט לקראת נחיתה,וכשלרשותם לא יותר מעשר שניות עד להתרסקות הבלתי נמנעת.
י’ מספר:
“מה שהספקנו לעשות באותן עשר שניות גורליות, היה להסיט את המטוס מהמקום המואר אל עבר מקום חשוך, בתקווה שזה אזור פתוח ולא בתים”. |
המטוס נגע בקרקע בתוך שדה פתוח, רץ עשרות ספורות של מטרים והתהפך. כאשר התאוששו י’ וחברו, הסתבר שאין פגיעות מלבד פציעת ראש קלה שספג י’. מהר מאוד הם גם הבינו שהאזור המואר שאליו היו מתרסקים אלמלא היו מסיטים את ההגה, הוא חווה של מיכלי גז.
בעקבות התאונה קורקעו בחיל האויר כל מטוסי הצסנה . לאחר שהוזמנו מומחים מחו”ל, התברר שהייתה תקלה במפלג הדלק. הוצעה הוראה טכנית מיוחדת לבדיקת כל החלקים החשודים ולאחר ביצועה שבו הצסנות לטוס.צסנה 031 נגרעה מהסד”כ והועברה למוזיאון חיל האויר.הצוות זכה לרישום לזכות מטעם מפקד חיל האויר.