עריכה: אבינעם מיסניקוב
חברת שחף הוקמה בשנת 1971. המיסדים היו זאב זמיר ולימור נחשון. החברה הפעילה בית ספר לטיסה ומוניות אויר, ומשרדיה היו ממוקמים על גבעה מצפון לתחילת מסלול 29 בהרצליה. ביוני 1972 נכנס שותף נוסף, יוסף הדרי, שבהמשך רכש את כל המניות והפך לבעלים היחיד ולמנכ”ל החברה.
בשנות ה-80 וה-90 הפעילה החברה שלושה מטוסי 152 (CEK, CES, CGN), כש- CEK ו CES היו צרפתיים תוצרת מפעל ריימס מדגם F152. במטוס CEK היה מותקן כסא לילד בתא המטען ואפשר לילד עד משקל 54 קילו לטוס בנוסף ל-2 טייסים, והססנה 152 (CGN) היה אמריקאי וצוייד במיכלי דלק ארוכי טווח.
כמו כן הפעילה החברה מטוס ססנה 172N ברישום 4X-CGD ססנה 310 (CAF) ארבעה מטוסי איילנדר (AYA,AYH, AYS, AYN) וריימס/ססנה 150 (CEJ). מטוס האיילנדר (AYN) היה גם הוא עם מיכלים ארוכי טווח בקצות הכנפיים.
במחצית הראשונה של שנות השמונים הפעילה החברה מטוס אמבראר בנדריאנטה חכור ברישום בריטי בקן תל אביב (שדה דב) אילת . – היה ריב גדול בבג”צ מול ארקיע בנושא זה לבסוף הקו נסגר.
בשנת 1987 ססנה 152 (CEK) נחת על מסלול 29 עם חניך בסולו אשר ניסה לבצע נחיתה קצרה ונמוכה, הגלגלים הראשיים פגעו בגדר ואף המטוס הוטח בקרקע. החניך לא נפגע והמטוס הושבת.
ב-28 בספטמבר 1986 הכניסה החברה לשירות מטוס אמבראר נוסף. באותה שנה החלה בטיסות שכר למצפה רמון ובין מאי לספטמבר 1986 הטיסה 4,460 נוסעים בטיסות שכר ולמעלה מ-1,000 נוספים בטיסות מיוחדות, וכן למעלה מ-1,400 ילדים בהטסות תיור בשמי הארץ במחיר מוזל.
ב-30 בספטמבר 1987 קיבלה החברה ממנהל התעופה האזרחית הוראה לקרקע את שני מטוסי האמבראר שלה שהוחכרו מחברת התעופה הבריטי יורואייר, וזאת לפי דרישת מנהל התעופה המלכותי הבריטי, היות ולחברות היתה מחלוקת על תוקף חוזה החכירה. בתחילת נובמבר אותה שנה הוציא בית המשפט המחוזי בת”א צו המורה לשחף להחזיר את אחד מהמטוסים. החברה פנתה לבית המשפט העליון והוציאה צו עיכוב. כמו כן, המנהל לא חידש את רישיון ההפעלה של החברה לטיסות שכר מת”א לאילת, מפני שמשרד התחבורה טרם סיים אז את בדיקת כל ההיבטים הקשורים בנושא.
בשנת 1988 ססנה 150 (CEJ) התרסקה במהלך טיסת בדיקת קו צינור הנפט. זו טיסה שמבוצעת בנגב בגובה מאוד נמוך. המטוס התרסק סמוך לקיבוץ אילות ובו הטייס ונוסע (האיש שבדק את קו הצינור).
כאמור, עיסוק החברה באותן השנים היה בית ספר לטיסה, שהכשיר גם חניכים גם ממדינות ניגריה וסוואזילנד,טייסים פרטיים ופקחי טיסה אזרחיים, וכן השכרת מטוסים, טיסות מבצעיות וטיסות מסחריות.את קורס הטיס ביצעו על מטוסי ססנה 152,טייסים פרטיים לרוב היו משתמשים בססנה 152/172 ומטוסי האיילנדר וססנה 310 שימשו להגדר דו מנעי ולטיסות שונות.
מטוסי האיילנדר ולעיתים מטוס הססנה 172 פעלו רבות מסניף החברה בשדה דב בטיסות מסחריות שנקראו “טיסות ילדים”. אלו היו טיסות סבב שהיו מבוצעות משדה דב בשישי/שבת וחג עם הורים וילדים ולפעמים קייטנות שפשוט רצו לטוס בשמי הארץ, הטיסה ארכה 20 דקות והנתיב עבר לאורך החוף צפונה עד נתניה וחזרה לשדה דב.
מטוסי האיילנדר והססנה 310 גם ביצעו סדרה של טיסות מסחריות במיוחד ללרנקה שבקפריסין בימים בהם לא היה קו טיסה סדיר מתל אביב ללרנקה.
כמו כן, מטוסי האיילנדר שימשו כמטוסי הצנחות במנחת הבונים, וביצעו טיסות מסחריות ליעדים שונים בארץ בקו ת”א-אילת ומאילת למנחת סנטה קתרינה וכן טיסות לדיווחי תנועה – שנקראו “טיסות קול ישראל”.
החברה נסגרה בערך בשנת 1997 ומטוסיה נמכרו או הושבתו, לדעתי המטוסים היחידים שעדיין טסים הם CGD ו CAF.
מטוסי החברה: (מחקר:אבינעם מיסניקוב)
סימן רישום | יצרן | דגם | מספר יצרן |
4X-ALI | ססנה | 150G | 150-67178 |
4X-ALP | ססנה | P-206D סופר סקייליין | 206-0548 |
4X-ALR | ססנה | 150F | 150-63785 |
4X-AYA | בריטן נורמן | BN2A-6 איילנדר | 0171B |
4X-AYH | בריטן נורמן | BN2A-21 איילנדר | 0446G |
4X-AYN | בריטן נורמן | BN2A-2 איילנדר | 0616R |
4X-AYS | בריטן נורמן | BN2A-8 איילנדר | 0376G |
4X-CAF | ססנה | 310Q | 310-1146 |
4X-CAW | פייפר | PA.34-200T סנקה II | 34-7870299 |
4X-CCW | פייפר | PA.31-250 צ’יפטיין | 31-7952250 |
4X-CEA | ססנה | 172L סקייהוק | 172-59708 |
4X-CEJ | ריימס/ססנה | F.150L | 0871 |
4X-CEK | ריימס/ססנה | F.152 | 1473 |
4X-CES | ריימס/ססנה | F.152 | 1519 |
4X-CGD | ססנה | 172N סקייהוק | 172-68129 |
4X-CGN | ססנה | 152 | 152-82664 |
G-BKWB | אמבראר | EMB-110P2 | 110-199 |