כינוי: ” טייסת מרכז המדינה”
תאריך הקמה: 11.5.81
תאריך סגירה: 31.12.84
מפקדי הטייסת:
סא”ל מנחם אליהו (מן) 9.81-1.82
סא”ל גיורא אבן 1.82-31.12.84
משימות הטייסת עם הקמתה היו:
להמשיך ולתפעל את מטוסי הנשר שהיו בתהליך מכירה לארגנטינה עד לסיום העסקה.
לקלוט את מטוסי השחק מטייסת הסילון הראשונה ולתפעל אותם עד שיוחלט מה לעשות בהם.
לקלוט ולתפעל מטוסי כפיר גדרות C1 שהיו אמורים לשוב ארצה בתום תקופת החכרה לצי ארה”ב שם שמשו לביום אוייב.
הבעיה הראשונה בפניה ניצבו קברניטי חיל האוויר היתה מהיכן יבואו אנשי הגף הטכני וגף הטיסה. טייסת הנגב שהטיסה את מטוסי הנשר נכנסה לתהליך הסבה למטוסי נץ שתוכננו להגיע בשנת 1981.
טייסת 144 שהטיסה עד שנת 1979 מטוסי נשר, הוסבה למטוסי כפיר והעבירה את מטוסי הנשר שלה לתעשייה האווירית ולטייסת 253 במסגרת מכירת המטוסים. כמו כן, טייסת הסילון הראשונה שקבלה מטוסי נץ היתה צריכה להיפטר ממטוסי השחק שהטיסה.
לפיכך הוחלט שהטייסת החדשה תאויש באנשי מילואים מיומנים. מאחר והצוות צריך להפעיל את הטייסת 365 ימים בשנה, הוגדרה רמת סף למיומנות מקצועית והיא, שבנוסף לניסיון בתפעול מטוסי נשר, שחק או כפיר עליהם להיות בעלי השכלה טכנית נוספת, כגון תואר הנדסאי או מהנדס או אפילו סטודנט לתואר כזה.
הצוות שהקים את טייסת הנגב כטייסת נשרים בשנת 1976 והמשיך לשרת בטייסת במערך המילואים, עבר לשרת בטייסת החדשה ונוספו אנשי מילואים ותיקים של טייסות הנגב והסילון הראשונה שעמדו בקריטריון הנ”ל. כמו כן נוספו גם אנשי קבע בודדים מטייסת הנגב שעמדו לסיים את תקופת שרותם ובחרו שלא לעבור הסבה למטוס הנץ. הצוות הטכני היה מגיע לתקופות מילואים בני 22 ימים פעמיים עד שלוש פעמים בשנה.
לתפקיד מפקד הטייסת מונה קברניט מאל-על, אל”מ גיורא אפשטיין, קצין הטכני סרן אלכס רגב שהיה קצין מוסך באיתם קודם לכן, וקצין חימוש סגן סיוון ציון שהיה בעברו מ.ע. (ממונה על) חימוש בטייסת הנגב. גם הטייסים שטסו בטייסת היו טייסי מילואים וביניהם הסופר והעיתונאי אליעזר יערי. טייסת מרכז המדינה היתה המשך טבעי ורצוף לטייסת הנגב והמעבר היה חלק ולא הורגש כלל. המטוסים המשיכו לטוס כאילו לא ארע דבר.
כתוצאה מהסכם השלום עם מצרים ופינוי שדה איתם ב-25 באפריל 1982 הטייסת עברה למשכנה החדש בחצור. המטוסים חזרו לבסיס המקורי ממנו הם יצאו בתחילה. מבחינת המטוסים הדבר היחידי שהשתנה הוא מספר הטייסת והדת”ק.במלחמת לבנון הראשונה ביצעו השחקים 54 גיחות מבצעיות בפטרולי ירוט ובליווי מטוסי צילום.
בסוף יוני 1982 נמכרו גם מטוסי השחק לארגנטינה והטייסת קלטה מטוסי כפיר מטייסת 109 ב-30 בנובמבר באותה שנה. ב-31 בדצמבר 1984 הוחכרו מטוסי הכפיר שלה לחיל הים האמריקאי ולחיל הנחתים ואז הודממה הטייסת.
במהלך פעילותה של הטייסת היא איבדה מטוס אחד בלבד במהלך טיסת ההעברה משדה איתם לחצור. היה זה מטוס שחק מס’ 144. הנזק למטוס לא היה גדול והוא התרכז בעיקר בחלקו הפנימי של תא הטייס עקב הפעלת כסא המפלט. מאחר ומטוסי השחק היו באותה עת בתהליך של הוצאה משרות מבצעי, הוחלט להשבית את המטוס. המטוס הוצב כאנדרטה ברחבת המיג בבסיס חצור.
מטוסי הטייסת:
מטוסי שחק
שחק 03 שחק 07 שחק 11 שחק 29 שחק 30 שחק 33 שחק 44 שחק 47 שחק 48 שחק 50 שחק 51 שחק 58 שחק 59 שחק 66 שחק 71 שחק 76 שחק 77 שחק 79 שחק 80
מטוסי כפיר
כפיר 703 כפיר 705 כפיר 708 כפיר 710 כפיר 716 כפיר 724 כפיר 725 כפיר 726 כפיר 727 כפיר 728 כפיר 729 כפיר 764