מטוס הראם בחיל האויר

היה לי הכבוד לראיין טייס וותיק שצבר אלפי שעות טיסה על מטוס הבואינג 707, שכל טיסה עבורו היוותה חוויה בלתי רגילה. ניתן להשוות זאת לבחורה שחזרה משופינג מטורף בניו יורק.

הדמיית מחשב

היסטוריה רבותי ,היסטוריה

חברת בואינג פיתחה החל משנת 1952 אב טיפוס למטוס נוסעים סילוני בעל ארבעה  מנועים שאמור היה לחצות את האוקינוס האטלנטי ללא חנייה. הפרוייקט, שנקרא 367-80 החל בשנת 1952, הוצג לציבור  במאי 54 וביצע את טיסתו הראשונה לאחר חודש.

חברת התעופה הראשונה שהזמינה את המטוס היתה פאן אמריקן, והמטוס הראשון, מספר יצרן 17586 הוזמן באוקטובר 55 ונמסר לחברה באוקטובר 58. מאז הוזמנו מטוסים רבים ע”י חברות תעופה ברחבי העולם אך למטוס זה היה מתחרה רציני-הדגלס DC-8. מדגם ה-707 יוצרו שמונה תתי דגמים אזרחיים:

707-120 ממנו יוצרו 69 יח’
707-120B- יוצרו 72 יח’
707-220 יוצרו 5 יח’
707-320 69 יח’
707-320B יוצרו 175 יח’
707-320C-יסיב נוסעים/מטען יוצרו 335 יח’
707-420 יוצרו 36 יח’ עבור חברת התעופה הבריטית BOAC
720 גרסה לטווח בינוני. יוצרו 64 יח’

ממטוס ה-707 הבסיסי יוצרו גם דגמים צבאיים שהנפוצים ביניהם היו דגם התידלוק KC-135 לדגמיו השונים,  הדגם לאתראה מוקדמת E-3A סנטרי ודגמים רבים למשימות ביון אלקטרוני בשירות חיל האויר האמריקאי.כה רבים המטוסים ששרתו ומשרתים בחיל זה ,שכשהתגלתה בעיית מבנה בזנבותיהם והיה צורך להחליפם, רכשה חברת בואינג  מטוסי 707 בכל העולם כדי שזנבותיהם יפורקו  וישמשו כחלקי חילוף למטוסי ח”א האמריקאי.

בסך הכל יוצרו 1,011 יח’  וכיום נשארו רק כמה עשרות במצב טיסה.

באדיבות עדי חזק

מטוסי הראם בחיל האויר.

בשנת 1971, בעקבות החלטה של מועצת המנהלים של התעשיה האוירית להרחיב את פעילות “בדק מטוסים” בתחום התעופה אזרחית, נרכשו שלושה עשר מטוסים מדגם 707-124 מעודפי חברת התעופה האמריקאית TWA. עד פרוץ מלחמת יוה”כ הצליחה התע”א לשפץ ולמכור שבעה מהם,ושניים אחרים שהיו בשלבי שיפוץ אחרונים, “גוייסו” לחיל האויר. היו אלה מספרי זנב 006 ו-009.המטוסים שימשו במלחמה להטסת אספקה וחיילים אל ומסיני ואף לשדה פאיד במצרים הגיעו.בתקופת המלחמה הפעיל חיל האויר עוד שני מטוסי 707 בחכירה מהתע”א, ולאחר שהסתימה המלחמה הוחזרו לתע”א ונמכרו.

בשנת 74 רכש משרד הביטחון מהתע”א עבור חיל האויר עוד שלושה מטוסים .אלה קיבלו את מספרי הזנב 001,005,008 ושנה אחר כך נרכשו ממקורות שונים עוד שלושה. שמונת המטוסים שהוכנסו לשירות הטייסת הבינלאומית היו מדגם 707-120 הם היו מצויידים במנועי סילון מדגם JT-3 ו-“קונווי” וכושר הנשיאה והטווח שלהם היו מוגבלים, וכן היו אלה מטוסים שצברו עשרות אלפי שעות טיסה עד שנכנסו לשירות. בשירות הטייסת ביצעו המטוסים עוד גיחות רבות, והתקלות הלכו והצטברו.חיל האויר הגיע למסקנה שעליו לחפש מטוסי 707 חדשים יותר.

מטוסים אלו נרכשו מעודפי חברות תעופה כגון אייר פראנס הצרפתית וסבנה הבלגית (ואפילו אותו מטוס שנחטף ללוד ע”י מחבלים ושוחרר ע”י סיירת מטכ”ל!).הם הוכנסו לשיפוץ במוסכי התעשיה האוירית, חלקם הוסב לתובלה צבאית, חלקם למטוסי תידלוק באויר וחלקם, כפי שנטען ע”י מקורות זרים, למשימות מודיעין.מטוס אחד הוכשר כמטוס אח”מ לשימושו של ראש הממשלה. במקביל הוצאו המטוסים הישנים משירות.

כיום משמשים מטוסי הראם של טייסת ענקי המדבר כמטוסי תדלוק באויר. על ההיסטוריה הארוכה של מטוסי הראם שיצאו משירות תוכלו לקרוא במדור “היכן הם היום” שבפרק התעופה הצבאית שבאתר, וכל טייסת ענקי המדבר בכתבה של דוברות ח”א במדור טייסות שבדף התעופה הצבאית.

צילום: חזי שמואלי

מטוסי הראם של חיל האויר השתתפו במבצעים רבים, חלקם גלויים וחלקם חסויים. הנה כמה מהמבצעים הגלויים שנטלו בהם חלק:

יולי 76– מבצע אנטבה-מוצב פיקוד מעופף ופינוי פצועים
ינואר 78– הטסת משלחת ישראל לקהיר לשיחות השלום עם מצרים
מאי 78– הטסת ראש הממשלה מנחם בגין לביקור ברחבי ארה”ב
דצמבר 78– הטסת מנחם בגין לטקס קבלת פרס נובל לשלום באוסלו.
מרץ 79-הטסת מנחם בגין לארה”ב לטקס חתימת הסכם השלום עם מצרים.
אפריל 79– הטסת מנחם בגין לביקור רשמי בקהיר.
אוקטובר 80– הטסת הנשיא נבון לביקור רשמי במצרים.
ינואר 83-הטסת הנשיא נבון לביקורו בארה”ב
ינואר 83– הטסת אריק שרון לביקור בזאיר
אוגוסט 83-הטסת שיא ליבריה לביקור בארץ.
ינואר 85-מבצע משה להעלאת יהודי אתיופיה
ספטמבר 85-הטסת סיוע לנפגעי רעש האדמה במקסיקו
אוקטובר 85– מבצע “רגל עץ”-תקיפת מפקדת אשף בטוניס-תידלוק באויר
דצמבר 88- הטסת סיוע לנפגעי רעש האדמה בארמניה
אפריל 91– הטסת סיוע לנפגעי רעש האדמה בתורכיה
מאי 91-מבצע שלמה-העלאת יהודי אתיופיה
1994– הטסת סיוע לפליטים ברואנדה
יולי 94-הטסת משלחת סיוע לארגנטינה לאחר הפיגוע בבנין הקהילה היהודית בבואנוס איירס.
יולי 95– הטסת סיוע לפליטים בקוסובו
ינואר 01– מבצע תכלת לבן-החלפת שבויים ונעדרים עם אירגון החיזבאללה.
2002-הטסת משלחת סיוע ומנות דם לנפגעי הפיגוע במומבסה
2006– הטסת משלחת סיוע לנפגעי קריסת בניין בניירובי.
2010-הטסת סיוע ומשלחת חילוץ לנפגעי הצונאמי ביפן.

ולראיון:

ש.היום עברו כמעט בכל תחום לדו מנועיים.האם אתה חושב שהרגשת בטוח יותר ב-707?

ת.מטוס 4 מנועי הוא מאד אמין, כיף להטיסו,ההגאים מאד נעימים,-אמנם הפעלת ההגאים היא מכנית וללא מערכות סרוו ומערכות נלוות כך שההטסה קשה יותר, אבל כיפית.גוף המטוס הוא מאד אוירודינמי והמנועים מאד אמינים, למרות הרעש וצריכת הדלק הגבוהה. למרות זאת, המטוס יכול להגיע לטווח טיסה ארוך מאד עם יכולת תידלוק למטוסי קרב.

ש.ספר לי על רגע שיא שחווית באופן אישי ועל מבצע מעניין שאתה זוכר כטייס

ת.מבצע שלמה-מבצע שבו היתה הטסה מדהימה ומאד חשובה לעם ישראל, היסטוריה מדהימה.השליט מאגוסטו באתיופיה החליט שאנו יכולים להעביר את יהודי אתיופיה תוך 24 שעת לארץ. למבצע גויסו כל מטוסי ה-707 של חיל האויר.כל המושבים הוצאו ובמקומם הוכנסו מזרונים. כ-400 איש טסו בכל פעם בנאגלות מהירות כדי שנספיק להביא את כולם. בסה”כ הוטסו כ-13,000 יהודים-הישג מרשים!

כמו כן בוצעו הרבה טיסות אחרות וביניהן לנפגעי רעשי אדמה בארמניה ובמקסיקו,פיגוע בארגנטינה וכן הרבה טיסות גלויות ולא גלויות ליעדים שונים בעולם עם מנהיגי המדינה ואישים במערכת הביטחון.

ש.האם ניתן להשוות את ה-707 למטוס הדקוטה שטס שנים רבות?

ת.אין להשוות את ה-707 לאותה דקוטה שאין לה תחליף אחר.ל-707 ישנם המון תחליפים אך יקרים מאד.מדובר על מטוס תידלוק. אפשר, למשל, לקחת את מטוסי ה-767 ולהסב אותם למטוסי תידלוק, יהיו להם טווח ארוך ומשכי שהייה גדולים יותר,אך מדובר בהשקעה של מאות מליוני דולרים ברכישת המטוסים , בהסבתם ובתחזוקתם השוטפת. ישנם הרבה תחליפים אך המחיר מכריע את הכף בנושא זה.

אני רוצה להודות לטייס שהקדיש לי מזמנו עבור כתיבת מאמר זה.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x