תאונת עיט 332

עריכת מקור: אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם: A-4N סקייהוק

יצרן: מקדוננל דגלס, ארה”ב

מספר יצרן:

מספר צי: 159077

באדיבות רענן וייס

תיאור האירוע:

ביום 5 במאי 2002 המריא המטוס מבסיס חצרים לטיסת מבחן שבוצעה ממזרח וממערב לבסיס. זו היתה הגיחה השלישית של המטוס אחרי החלפת מנוע ומשדר זרימת דלק. הטייס החל בבדיקות.

כשהחל לבצע את בדיקת דיחוס התא בגובה 36,000 רגל (10,972 מטר), וכשסגר את מנוע המטוס לסל”ד סרק, עלה רום התא מעבר ל-20,000 רגל ( 6,096 מטר) .

רום תא:

מערכת הדיחוס בתא הטייס שומרת על הפרש לחץ בין תא הטייס ללחץ האויר שמחוץ למטוס. היא מתוכננת לשמור בתחילה על הפרש לחץ כזה שבתוך התא ישמר לחץ של גובה פני הים, ועם עלית המטוס לגובה (וירידת לחץ האויר החיצוני) הפרש הלחץ יורד כדי שגוף המטוס לא יתנפח. לכן ערכי רום התא שונים מערכי גובה הטיסה של המטוס.

הטייס החל בהנמכה והעביר את אספקת החמצן ל- 100%. כשהגיע לגובה 32,000 רגל (9,753 מטר), עלה רום התא ל-28,000 רגל (8,534 מטר) ומערכת החמצן של המטוס עברה לחירום. הטייס המשיך בהנמכה במהירות 250 קשר (463 קמ”ש) והבחין שסל”ד המנוע ירד ל-56 אחוז, שטמפרטורת המנוע נמוכה ב-180 מעלות ושמד יחס הלחצים (EPR) הראה 0. הוא פתח מצערת אך המנוע לא הגיב והסל”ד המשיך לרדת עם הירידה בגובה הטיסה.

כשהגיע המטוס לגובה 25,000 רגל (7,620 מטר), הודיע הטייס על מצבו. הוא קיבל הוראה להוציא גנרטור חירום ולבצע נחיתת אונס. הטייס הודיע על כביית המנוע, וכשהסל”ד ירד ל-50% העביר את ווסת הדלק של המנוע למצב מכני., ואז הסל”ד קפץ ל-70% וכשהטייס שיחק עם המצערת חזר המנוע להגיב.

הטייס דיווח וביצע גישת זהירות למסלול כשהוא שומר על הסל”ד ובודק את תגובת המצערת. כשהיה בגובה 11,000 רגל (3,352 מטר)  ב”צלע מתה” פנה ל “עם הרוח” והמשיך בגישת הזהירות עד לנגיעה במסלול ואז העביר את המנוע לסל”ד סרק, ואז המנוע המשיך לדעוך.

הטייס העביר שוב את הווסת למצב Primary והמנוע התאושש. כשפינה את המסלול וסגר את המנוע לסרק שוב דעך המנוע. הטייס העביר שוב למצב מכני, המנוע התאושש והסל”ד עלה ל-54%.

כשהגיע לדת”ק שלו וסגר את המנוע לסרק המנוע כבה.

החקירה

המנוע פורק מהמטוס והורץ במתקן ההרצה של גף מנועים. בוצעה התנעת אוורור תקינה, ובהתנעה השניה, נמצאה נזילה מאיזור משדר הזרימה. הוא פורק ונשלח לבדיקה ושם נמצאה הברגה “חרושה” במקום חיבור המשדר למנוע, ההברגה נחרשה בזמן הרכבת המשדר בעת שיפוץ המנוע בתעשיה  האוירית.

לחץ הדלק שעלה עם עליית הסל”ד גרם במשך הזמן והטיסות לפריצת אטם הגומי במקום ולנזילת הדלק.

ברבות הימים הפך המטוס למטוס הדגל של טייסת 102 ומספרו שונה ל”102″.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *