רשימת המטוסים האזרחיים בארץ ישראל-חלק ב’

תרגם: אבינעם מיסניקוב
באישור המחבר

VQ-PAA שורטס S.16 פובג’וי סאיון 2, מס’ יצרן PA-1001 תעודת כושר טיסה הוצאה ב-16.3.37 לחברת נתיבי אויר ארץ ישראליים מירושלים. גוייס לשירות ח”א המלכותי בגף קישור לוד ב-1.8.40 תחת מס’ זנב Z7189. התרסק בהמראה עם מטען עודף בתאריך 15.4.41.

מטוס VQ-PAA בטקס חנוכת שדה דב (ספריית הקונגרס)

VQ-PAB שורטס S.16 פובג’וי סאיון 2, מס’ יצרן PA-1002 תעודת כושר טיסה הוצאה ב-16.3.37 לחברת נתיבי אויר ארץ ישראליים מירושלים. גוייס לשירות ח”א המלכותי בגף קישור לוד ב-1.8.40 תחת מס’ זנב Z7190.התרסק לאחר שמדחף מנוע ימין התנתק ופגע בגוף בעת שהמטוס היה בש”ת עין שמר בתאריך 24.12.42.

מטוס VQ-PAB בשדה התעופה הנבנה בלוד (ספריית הקונגרס)

VQ-PAC דה הוילנד D.H.89A דראגון רפיד מס’ יצרן 6399 נרשם תחת אות הקריאה G-AFEN ע”ש סיר וויליאם פירת’ מהסטון ב-25.4.38. נרשם מחדש כ-VQ-PAC ע”ש חברת נתיבי אויר ארץ ישראליים מירושלים בדצמבר 38. גוייס לשירות ח”א המלכותי בגף קישור לוד ב-1.8.40 תחת מס’ זנב Z7188 אולם אוזרח מחדש ונרשם תחת אות הקריאה G-AFEN ע”ש המזכיר לענייני אוויריה בהליו פוליס שבמצרים בתאריך 25.7.40.גוייס מחדש לשימוש ח”א המלכותי בטייסת 173 בהליופוליס תחת מס’ זנב HK864 בתאריך 17.2.42 אולם הועבר לטייסת ב-6.9.42.הועבר לגף קישור עירק ופרס ב-24.10.42 .אות הקריאה TJ-AAI הוקצה לו בשנת 1946 לשימוש בחברת התעופה הירדנית ערב איירוויז אסוסיאיישן בעמאן אך הרישום לא נוצל.

הרישום הבריטי הוקצה למטוס מחדש ב-21.4.47 ע”ש וו.א.רולאסון מקרוידון. הרישום בוטל ב-30.12.48 ונרשם כי “נמכר לארגנטינה” אך הועבר לישראל ביוני 49. נרשם כ-4X-ACN ע”ש חברת ארקיע ב-4.7.49. יצא משימוש ופורק לגרוטאות ובוטל מרשימת המטוסים האזרחיים בישראל ב-10.1.50.

VQ-PAD שורטס S.22 סאיון סניור מס’ יצרן S.810 נרשם בריטניה תחת אות הקריאה G-ADIP ביולי 36.נמכר לחברת התעופה Irrawaddi Flotilla ברנגון בתאריך 22.8.36 ונרשם שם כ-VT-AHI.נמכר לחברת נתיבי אויר ארץ ישראליים בשנת 1939 ונרשם כאן תחת אות הקריאה VQ-PAD. גוייס לשירות ח”א המלכותי בגף קישור לוד ב-1.8.40 תחת מס’ זנב 7Z718. יצא משימוש בתאריך 7.9.42.

VQ-PAE מטוס פולני מדגם RWD-15 מס’ יצרן? רישום קודם SP-BFX.זהו אב הטיפוס לשישה מטוסים מדגם זה שנבנו.נמכר לחברת אוירון בקיץ 39 ונרשם בא”י כ-VQ-PAE.אוחסן בין השנים 39-45 באשדות יעקב. הועבר לרמלה בשנת 1945 לשם החזרה לכושר טיסה.הוצת ע”י חברי כנופיות ערביים במוסך אוירון בש”ת לוד ב-13.4.48.

אוסף ד”ר נעם הרטוך

VQ-PAF פוקר F.18 מס’ יצרן 5310.נרשם בספטמבר 32 ע”ש חברת התעופה ההולנדית ק.ל.מ.באמסטרדם כ-PH-AIQ.באוקטובר 35 נמכר לחברת התעופה הצ’כית CLS ורישומו שונה ל-OK-AIQ.נמכר לחברת Comercial Aviation Co. בלוד ונרשם בפלשתינה תחת אות הקריאה VQ-PAF ב-8.1.39. נחת נחיתת ריסוק בלוד לאחר טיסת הדגמה ב-13.1.39 ופורק לחלפים ע”י חברת אוירון.לאחר מכן פורק לגרוטאות באשדות יעקב בשנת 1940.

VQ-PAG מטוס פולני מדגם RWD-8 מס’ יצרן ? רישום קודם SP-BCE. נמכר לקלוב התעופה הארץ ישראלי ונרשם בפלשתינה תחת אות הקריאה VQ-PAG ביוני 37. הועבר לחברת אוירון בלוד בפברואר 39. ניזוק בתאונת נחיתה בשנת 1946 ולאחר מכן נבנה מחדש בעזרת חלקים ממטוס דומה בעל רישום SP-BLL שהיה בארץ.יצא משימוש בשנת 1948.

VQ-PAH טיילורקרפט BC מס’ יצרן 627. נמכר לחברת שירותי תעופה ארץ ישראליים בלוד בשנת 1938.נמכר לחברת אוירון בשנת 1940. יצא משימוש בערך בשנה זו.

VQ-PAI טיילורקרפט BC מס’ יצרן 1156. נמכר לחברת שירותי תעופה ארץ ישראליים בלוד בשנת 1938. נמכר לחברת אוירון בשנת 1940.הועבר לשימוש שירות האויר של ההגנה בתאריך 30.10.47 ומשם לחיל האויר בשנת 1948. יצא משימוש בשנים 1949/50.

תמונה: Airhistory.net

VQ-PAJ טיילורקרפט BC מס’ יצרן 1155. נמכר לחברת שירותי תעופה ארץ ישראליים בלוד בשנת 1938. נמכר לחברת אוירון בשנת 1940.הועבר לשימוש שירות האויר של ההגנה בתאריך 30.10.47 ומשם לחיל האויר עם הקמתו בשנת 1948. יצא משימוש בשנים 1949/50.

תמונה: אוסף ד”ר נעם הרטוך

VQ-PAK מטוס פולני מדגם RWD-8 מס’ יצרן ? רישום קודם SP-BLK. נמכר לקלוב התעופה הארץ ישראלי בשנת 1938 ונרשם בפלשתינה תחת אות הקריאה VQ-PAG . הועבר לחברת אוירון בלוד בשנת 1939.יצא משימוש בתאריך לא ידוע.

צילום: נפתלי אופנהיים

VQ-PAL מטוס פולני מדגם RWD-13 מס’ יצרן? רישום קודם ? נמכר לחברת פאפאדופולוס מאתונה ביוני 39. הודגם בתימן ביולי 39.נמכר לחברת אוירון חודש אחר כך.נרשם ע”ש מר לייש ומר שטיינמן בשנת 47. הועבר לשירות האויר ב-30.10.47 ומשם לח”א הישראלי עם הקמתו במאי 48.יצא משימוש בשנת 50 או 51.נמצא גם שנמכר בתימן בשנת 1941 ,ושתעודת כושר הטיסה חודשה בתאריך 15.4.46.

אוסף יד בן צבי

VQ-PAM מטוס פולני מדגם RWD-13 מס’ יצרן? רישום קודם SP-BFM נמכר לחברת פאפאדופולוס מאתונה ביוני 39. הודגם בתימן ביולי 39.נמכר לחברת אוירון חודש אחר כך. נרשם ע”ש מר לייש ומר שטיינמן בשנת 47. הועבר לשירות האויר ב-30.10.47 ומשם לח”א הישראלי עם הקמתו במאי 48.הושמד בתאריך 15.5.48 בתקיפה של מטוסי ספיטפיר מצריים על שדה דב.

אוסף ד”ר נעם הרטוך

VQ-PAN דה הוילנד DH-82 טייגר מות’ מס’ יצרן 3314. נרשם בבריטניה ב-15.10.34 תחת אות קריאה G-ACYN.תעודת כושר טיסה הוצאה ב-24.10.34. נמכר לחברת אוירון בתאריך 17.3.38 תחת הרישום הבריטי.הוקצה לו אות קריאה VQ-PAN אך התרסק על גבעה ליד קיבוץ אפיקים. תוקף תעודת כושר הטיסה פג ב-9.12.39 . הועבר מאתר ההתרסקות ויצא משימוש ב-18.11.40.אות הקריאה הבריטי בוטל ב-18.11.45.

VQ-PAO מיילס M-3A פאלקון מייג’ור מס’ יצרן 181.יצרן: PHILLIPS AND POWIS AIRCRAFT LTD נרשם בבריטניה ב-16.5.35 תחת אות הקריאה G-ADHH ע”ש דגלס וויליאם גימבלי, מ-East India Service Club בלונדון.נמכר לחברת אוירון ב-14.3.40 ,הועבר לפלשתינה ונרשם כ-VQ-PAO.ירד מהמסלול באשדות יעקב ופגע בגדר בשנת 1941.תוקן ונמכר בשנת 1946 או 47 לנספח האוירי האמריקאי בקהיר ונרשם במצרים כ-SU-ADA. התרסק במצרים ב-12.2.48.

תמונה: FSX

VQ-PAP זלין XII-2 מס’ יצרן? רישום קודם מצרי SU-AAZ.נרשם ע”ש אירגון האצ”ל בשנת 1941.אוחסן עד 1943 ואז נרכש ע”י חברת האשלג בים המלח .הועבר לשירות האויר ב-30.10.47.נהרס בתאונת נחיתה ליד בני ברק ב-5.5.48.

אוסף ד”ר נעם הרטוך

VQ-PAQ ברנס מראז Be.550 ביבי מס’ יצרן? רישום קודם SU-ACD.נרשם בפלשתינה ע”ש חברת אוירון בתאריך 15.4.46 .נרשם ע”ש זאב לוינסון ב-17.12.46. התרסק מעל בית יצחק ב-29.11.47.הטייס והנוסע נהרגו. זו היתה תאונת האויר הראשונה בארץ ישראל.

אוסף ד”ר נעם הרטוך

VQ-PAR דה הוילנד DH-89A דראגון רפיד מס’ יצרן 6806. נכנס לשירות ח”א המלכותי תחת מס’ זנב NR718 במאי 44.הועבר לביה”ס לרדיו מס’ 4 באוגוסט 45.הועבר לאחסנה ביח’ האחזקה מס’ 5 במרץ 46.הועבר לחברת DH Whitney לאיזרוח במאי 46.תעודת כושר טיסה הוצאה בתאריך 18.2.47.נמכר לחברת אוירון כ-VQ-PAR בדצמבר 47.הועבר לחיל האויר במאי 48. אות הקריאה הישראלי 4X-ACU נרשם ע”ש חברת אוירון ב-13.11.49.נמכר לחברת ארקיע ב-9.3.53.פורק וחלקיו שימשו לשיפוץ ראפיד 4X-AEI.נראה כגרוטאה בלוד באוגוסט 57.בוטל מרשימת המטוסים בישראל ב-18.12.57.

ויקימדיה

VQ-PAS אוסטר J-1 אוטוקארט מס’ יצרן 2024.נרשם בבריטניה בתאריך 2.7.46 תחת אות הקריאה G-AHHV .הרישום הבריטי בוטל ב-29.7.46 ללאחר שנמכר לחברת אוירון ונרשם כ- VQ-PAS בתאריך 11.5.46.הועבר לשירות האויר ב-30.10.47.הופל ליד כפר עציון ב-12.4.48.תוקן והוכנס לשירות ח”א במאי 48.הופל והתרסק מעל לוד ב-7.7.48. הטייס ונוסעת נהרגו.

ציור: אלכס יופה

VQ-PAT דה הוילנד קנדה DH-82C טייגר מות’ מס’ יצרן 1747 . תחת מס’ זנב 8945 ב-1 באוגוסט 1942 ולאחר מכן אוזרח ברישום אזרחי CF-CJA .נתרם לחברת אוירון ונרשם כ- VQ-PAT באוגוסט 47.הועבר לשירות האויר ב-30.10.47. נפגע מאש נגד מטוסים ליד מעלה החמישה והתרסק באפריל 48.

VQ-PAU דה הוילנד קנדה DH-82C טייגר מות’ מס’ יצרן 1653 הופעל בח”א הקנדי תחת מס’ זנב 8851 ולאחר מכן ברישום אזרחי CF-CTB .נתרם לחברת אוירון ונרשם כ- VQ-PAU באוגוסט 47. הועבר לשירות האויר ב-30.10.47. נפגע מאש נגד מטוסים ליד רמת רחל והתרסק באפריל 48.

באדיבות רענן וייס

VQ-PAV רפבליק RC-3 סיבי מס’ יצרן 1018.רישום אמריקאי קודם NC6721K.נמכר לעו”ד שמואל שצ’ופק בשנת 1946.הורכב בחברת אוירון בלוד ולאחר מכן אוחסן מספטמבר 46 עד אוקטובר 47.הועבר לשירות האויר ב-30.10.47 .נבדק ע”י רשויות התעופה האזרחית המנדטורית במרץ 48 והוקצה לו אות הקריאה VQ-PAV אך לא השתמשו בו. הועבר לחיל האויר ב-14.4.48 והופעל ע”י טייסת א’ משדה דב.שבר מצוף כשנחת בים ב-21.4.48 ותוקן.הושמד בתקיפה האוירית המצרית על שדה דב ב- 15.5.48.

עו”ד שמואל שצ’ופק עם מנהלי חברת אוירון ליד הסי בי

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

0
Would love your thoughts, please comment.x