פרטי המטוס:
דגם: F-4E פאנטום 2
יצרן: מקדוננל דגלס, ארה”ב
מספר יצרן: 4218
מס’ חא”א: 71-0231

פרטי האירוע:
אורי בקל, טייס קורנס 176 ונווטו גלעד רוזנבלט, היו חלק ממבנה בן 12 מטוסים של טייסת 107 שיצאו יחד עם שמונה קורנסים מטייסת 119, לתקוף את בסיס חיל האויר המצרי טנטא ב-14 באוקטובר 1973.
סיפר בקל:
“הגענו לטנטא, מבנה של ארבעה מיגים היה בפטרול מעל לשדה ונכנסו אחרינו במשיכה. ספקטור1 החליט לא להיכנס לתקיפה, שברנו ושחררנו חימוש. התחיל קרב אויר המוני של שתי שישיות קורנסים נגד ארבע רביעיות מיגים שהגיעו מבסיסי טנטא, מנצורה ואבו חמד.
ספקטור/מנוף הפילו מיג בטיל דקר, נחומי/רגב הפילו מיג בדקר, ומימון/רז הפילו 2 מיגים. אחד בדקר ושני בתותח.
כשלושים ק”מ צפונה התפתח קרב אויר נוסף, והמשכנו צפונה לעבר הים. עם חציית החוף התחלנו לנסוק. באותה עת יחידת הבקרה האזורית היתה משותקת מפגיעת טיל קלט בשעות הבוקר, הבקרה בוצעה ע”י יחידת בקרה אחרת.
כשהתחלנו להופיע על המסך זוגות זוגות, לא ידע הבקר מי שלנו ומי מיגים, והבקר חשב שהזוגות בשורה עורפית הם מיגים שמיירטים אותנו. מבנה “בריסל”, שני נשרים מטייסת 144 שהיו בפטרול באזור, הופנו לאזור להגן עלינו. טייסי המבנה קיבלו כיוון למפגש עם מיגים. הם זיהו רביעיה בטווח רחוק. המוביל שלהם שיגר טיל שפריר שפגע בנו בצינור הפליטה של מנוע ימין.
הרגשתי חבטה חזקה, הנווט קרא לי לשבור, שברתי חזק ימינה ואז ההגאים נתקעו במצב אחורי. נכנסנו לסחרור בגובה 15,000 2 רגל והחלטנו שאנחנו נוטשים.
קפצנו ונחתנו בים כ-15-20 מייל3 צפונית לשפך הנילוס . לאחר כשעה במים חולצנו ע”י יסעור של טייסת 118 4 שהגיע למקום. מסתבר שווקס שטס מאחור ראה את הנשר משגר עלינו וצעק לנו לשבור, אבל הוא היה על ערוץ רדיו אחר…
בתחקיר אמרו הטייסים שהפילו אותנו כי טסנו ללא זע”ט, אבל קשה לי להבין איך לא הצליחו להבחין בהבדל בין מיג 21 לפאנטום.
הערות המערכת:
- סא”ל יפתח ספקטור, מפקד הטייסת
- 4,572 מטר
- 24-32 ק”מ
- את היסעור הטיס דני אפרתי
גם ידלין כמפקד טייסת F15 “הפיל” את הסמ”ט שלו בדרך בחזרה מפטרול בלבנון. תרגלו קרב אוויר, ידלין שכח להעביר את מפסקי החימוש לOFF וירה טיל על בן זוגו שנחת חירום ברמת דוד