תעלומה – המיראז’ שחזר מטיסה עם יותר דלק מהכמות איתה יצא

אברהם שחק, ראש צוות חמ"מ דת"ק 2 בשנת 1963 (אז בדרגת סמל, השתחררתי ב 1988 בדרגת רס"ן אחרי 25 שנות שרות בחיל האוויר).

בתחילת שנות ה 60 הוצבתי כטכנאי חמ”מ (חשמל מכשירים ובקרת טיסה) בדרגת סמל בדת”ק 2 של טייסת 101 בחצור. בתקופה זאת נתקלתי בתקלות מכל הסוגים, רובן שגרתיות וחוזרות, חלקן מסובך וקשה לאיתור וחלקן פשוט וקל לתיקון. בין התקלות בלטה תקלה שהיתה חריגה וגם מאוד מוזרה שהופיע על מיראז’ אחד בלבד.

יום אחד חזר אותו מטוס מטיסת אימונים והטייס רשם תקלה מאוד חריגה: “במהלך הטיסה, כמות הדלק על הדבימטר עלתה במקום לרדת”.

כלומר, כמות הדלק על המחוון שמורה את כמות דלק הכללית במטוס עלתה ולא ירדה בהתאמה לצריכה של המנוע. המשמעות – כאילו שהמטוס “מייצר דלק” במקום לצרוך – מצב בלתי אפשרי.

הטייס היה אל”מ משה פלד מפקד הבסיס.

כזכור, המכשיר שנקרא “דבימטר” היה מחוון מלבני קטן שכלל 4 ספרות המותקן בלוח המכשירים שהורה את כמות הדלק הכללית הנותרת בליטרים. לפני הטיסה כויל המחוון ידנית לכמות הדלק בה תודלק המטוס. לדוגמה, במצב מטוס מלא ללא מיכלים נתיקים הכמות היתה 2550 ליטר. התקנת שני מיכלים נתיקים של 600 ליטר דרשה כיול ל 3750 וכו’.

הכיול נעשה בעזרת גלגל משונן הבולט מחלון קטן בצידו של המכשיר. לחיצה על הגלגל מצמידה אותו לתמסורת בתוך המכשיר וע”י סיבוב הגלגל, מתחלפים הספרות עד הגעה לערך המתאים לכמות הכללית במטוס. שחרור הלחיצה על הגלגל מתנתקת אותו מהתמסורת והמכשיר חוזר לפעולה רגילה.

במטוס יש גם מחוון כמות דלק המודד (בעזרת מדידי דלק) את הכמות הממשית במיכלי הגוף בלבד. המכשיר לא מודד את מיכלי הכנפים ומיכל הגחון האחורי או מיכלים נתיקים אם הורכבו. הכמות יורדת לפי הצריכה של המנוע.

הכמות הכללית הכוללת את כל המיכלים היא כמות מחושבת והיא מיוצגת רק על הדבימטר.

במהלך הטיסה, בהתאם לצריכת הדלק, הכמות על הדבימטר יורדת. המכשיר מקבל אות חשמלי ממד ספיקת דלק המורכב על קו אספקת הדלק למנוע. על כל ליטר שעובר למנוע נשלח אות חשמלי של V28 המוריד את הקריאה בליטר אחד.

בשלב בו כל הדלק נצרך מהמיכלים האחרים ונותר רק הדלק במיכלי הגוף, הכמות של מד כמות הדלק אמורה להיות זהה לכמות על הדבימטר ומכאן והלאה הכמות יורדת בשני המכשירים במקביל.

התקלה נראתה לא הגיונית אבל בוצעה בדיקה של המערכת ע”י סימולציה של פקודה של V28 לדבימטר שהגיב כנדרש – הכמות ירדה ולא עלתה.

משום מה עלתה הסברה שבגלל שזה היה מפקד הבסיס, אדם עסוק מאוד וגם “מבוגר” (בעיני צעירים בדת”ק 40 נחשב לזקן….) אז כנראה שהוא לא הבין ובעצם הכל תקין. הוא כנראה “התבלבל” והציב על הדבימטר כמות גדולה מהאמיתית.

המטוס שוחרר לטיסה.

להפתעת כולם, התקלה חזרה כעבור מספר טיסות אלא שהפעם עם טייס “צעיר” אז כנראה שהתקלה אמיתית. ביצענו שוב בדיקות, והמערכת פעלה ללא דופי. הוחלט לסגור את התקלה בפורמט הידוע “נבדק ונמצא שמיש”.

אבל, אני לא הרגשתי נוח עם הפתרון – לא ראיתי הצדקה לזלזל בטייס כי הוא “מבוגר” – אני כיבדתי את דעתו וחשבתי שצדק. החלטתי להמשיך לבדוק לבד.

פרקתי את הדבימטר מהמטוס ובדקתי חשמלית “על השולחן” – הוא פעל ללא דופי.

ידעתי שאם נחליף מכשיר ונשלח את המכשיר “התקול” לדרג ד’ הוא ייבדק כמכשיר סגור וברור שימצא שמיש כי הוא נבדק עם ציוד בדיקה סטנדרטי ולא בתנאים בהם הוא מורכב במטוס.

בשלב הזה פתחתי את המכשיר שהיה סגור עם חוט אבטחה ופלומבה (פתיחה מותרת רק בדרג ד’ ולא בטייסת…..).

התברר לי כי במכשיר קיים סליל (אלקטרומגנט) שבכל פעם שמגיע אות קצר של V28 הוא מושך אליו מוט מתכת קצר. הפעולה אורכת זמן קצר כי כשהאות מסתיים המוט מוחזר חזרה למקומו ע”י קפיץ המחובר אליו בצידו השני.

תנועת המוט גורמת למשיכה של שן אחת של גלגל שיניים השווה לצריכה של ליטר דלק. הגלגל מחובר למונה וכך יש ירידה של ליטר על המונה.

ניסית לשחזר את הפעולה בצורה ידנית – משכתי את המוט וגרמתי להעברה של שן אחת של גלגל השיניים. הכל נראה רגיל.

אבל, תוך כדי משחק עם התמסורת וגלגל הכיול הופתעתי לראות שאם גלגל הכיול לחוץ חלקית, התמסורת הפנימית משוחררת ולמעשה חופשית. כעת קורה דבר מוזר – בכל תנועה של המוט לכיוון הסליל, המוט מושך שן אחת של הגלגל אבל כיון שהתמסורת חופשית, הקפיץ הנגדי מושך את המוט חזרה בתנועה גדולה יותר ודוחף את גלגל השיניים בשתי שיניים אחורה.

כלומר, יש תזוזה של שן אחת לכוון ירידה אבל שתי שיניים לכוון עלית כמות הדלק.

הכמות על הדבימטר עולה ולא יורדת – התאמה מדויקת לתלונה המקורית.

סגרתי את המכשיר והרכבתי חזרה בלוח המכשירים של המטוס שם גיליתי את הסיבה לתקלה. הפתח בו היה אמור גלגל הכיול לבלוט החוצה היה צר מדי – שאריות צבע של פנל המכשירים הפריעו לתנועה של הגלגל ובניסיונות חוזרים קרה שהגלגל לא השתחרר ונשאר לחוץ חלקית. זה היה אימות מלא לתקלה.

בעזרת שופין זעיר הגדלתי את החלון. התקלה לא הופיע יותר מעולם.

שמחתי שהחזרתי את כבודו של מפקד הבסיס – הוא צדק.

נספח – הסבר אופן פעולת הדבימטר וכיצד ארעה התקלה

מצב רגיל בטיסה

במצב זה, פולס של 28 וולט מגיע ממד ספיקת דלק המורכב בטור לכניסת הדלק למנוע. על מעבר של ליטר דלק נשלח פולס קצר של 28 וולט לדבימטר.

המוט האופקי נמשך ימינה ומושך שן אחת של הגלגל הקטן. תנועה של שן אחת מורידה ליטר מקריאת המונה (המחובר לגלגל הקטן). המעצור בקצה הזרוע לא מונע תנועה של הגלגל.

גלגל הכיול (הגלגל הגדול) איננו מוצמד לגלגל הקטן ואינו משפיע.

מצב טיסה – כמות יורדת לפי צריכת דלק

מצב כיול כמות הדלק לכמות הכללית

הכיול נעשה במצב סטאטי ללא קשר לקיום מתח (וכשהמנוע לא פועל). כאן נלחץ הגלגל הגדול שמאלה ונצמד לגלגל הקטן. בנוסף, המוט המחובר לגלגל הגדול נע שמאלה ומשחרר את המעצור לגלגל הקטן. סיבוב הגלגל הגדול גורם לסיבוב הגלגל הקטן ומחובר למונה. ניתן לקבוע את הכמות המחושבת של כמות הדלק הכללית במטוס.

קביעה ידנית של כמות הדלק הכללית במטוס

מצב ביניים – גלגל הכיול נתקע ולא משתחרר.

במצב זה גלגל הכיול והמוט שמחובר אליו חוזרים ימינה רק חלק ההדרך. הגלגל לא צמוד לגלגל הקטן והמוט לא חוזר לשלב את המעצור בגלגל הקטן.

הגלגל הקטן חופשי.

פולס של V28 מושך את המוט האופקי ימינה, מושך שן אחת של הגלגל הקטן אבל כיוון שהגלגל חופשי, בתנועה חזרה שמאלה (המושפעת מהקפיץ השמאלי), המוט דוחף את הגלגל הקטן לכוון ההפוך בתנועה גדולה יותר השווה לתזוזת שני שיניים. המשמעות, עלית כמות הדלק ולא ירידה.

כלומר, המוט האופקי נע ימינה ושמאלה אבל לתנועה שמאלה השפעה גדולה יותר. כיון שהתמסורת די חופשית, המצב לא יציב ולא כל פולס גורם לעליה אבל בסיכום – הכמות עלתה.

גלגל כיול נתקע במצב לחוץ חלקית – מונה עולה (כמות דלק עולה!)

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
לוי ספיבק
לוי ספיבק
16 days ago

אברהם שחק איש מקצועי ויסודי שמגיע לו ובצדק כבוד גדול והערכה רבה מאוד .

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x