פרטי המטוס:
דגם: PA.23-250 אצטק C
טיפוס: מטוס קל דו מנועי
יצרן: פייפר, ארה”ב
מספר יצרן: 27-3640
שנת יצור: 1967
תיאור האירוע:
ב-19 בנובמבר 2004 בשעה 12:54 המריא המטוס משדה הרצליה ובו 3 טייסים בשעה 13:10 המריא אולטראלייט ממנחת אומץ, פנה אל עבר מושב גן יאשיה וטס בגובה 500 רגל מעל פני השטח.
כשהיה צפונית לגן יאשיה ראה טייסו את האצטק מגיע מדרום לצפון וטס מעל “קו 400”, הלא הוא קו המתח הגבוה של חברת החשמל, בגובה של 700-900 רגל. טייס האולטראלייט שעקב אחריו ראה אותו פונה מערבה כשהגיע למרחק 500 מטר ממאגר המעפיל. לאחר השלמת הפנייה החל האצטק להנמיך באופן מבוקר.
כשהיה האצטק בגובה של 400-500 רגל ובמרחק של 800 מטר מערבית ל”קו 400″, נראה לפתע מוריד את כנף ימין ואת האף, השלים סיבוב שלם פגע בקרקע. לא פרצה אש ולא עלה עשן. יושביו, המדריך צבי פז והחניכים ערן זולדן ונמרוד גרשוני ניספו.
טייס האולטראלייט דיווח בקשר ליחידת הבקרה הצפונית והמשיך לחוג מעל למקום ההתרסקות בגובה נמוך , וכך הבחין בהרוגים ובסימן הרישום של המטוס.
הבקר ביקש מהטייס ליצור קשר עם המטוס אך לא היתה תשובה. לאחר מכן פתחה יחידת הבקרה תדר מיוחד בקשר עם בקר נפרד שניהל את הגעת החילוץ וכו’.
לאחר שטייס האולטראלייט לא יכול היה לתת לבקר קוארדינטות היות ולא היה לו GPS, הבקר הפנה למקום מטוס של ארקיע, שעבר מעל לנקודה ומסר לבקר את המיקום. כשהגיע מסוק חילוץ למקום עזב האולטראלייט. צוות המסוק קבע את מותם של שוכני המטוס ועזב את המקום.
ממסקנות החקירה עולה כי הגורם הישיר לתאונה היה אובדן מנוע בגובה נמוך ותנאים גבוליים שלא איפשרו החלצות. “אובדן השליטה” קבעו החוקרים, “נגרם כתוצאה מפתיחת המנוע השמיש בתנאים שיצרו באופן פתאומי תנועות סבסוב וגילגול של המטוס ימינה ולמטה והיות ולא תוקנו מידית לא היה אפשרי להחלץ.”
זוהי הזדמנות טובה להסביר לטייסים האזרחיים מה המשמעות של VMC במטוס דו מנועי . רוב הטייסים האזרחיים טסים במטוסים חד מנועיים ולא שמעו מעולם על המושג הזה שהוא מעניין מבחינה אווירודינאמית ותיאורטית