לאחר מלחמת ששת הימים, כשגבולות מדינת ישראל הפכו לארוכים יותר, נדרש חיל האויר לעמוד במשימות חדשות ושונות. המטוסים הקלים שהופעלו עד אז בטייסת 100 של חיל האויר היו מטוסי פייפר ודרור (דורנייה DO-27) שהיו כבר מיושנים ולא היו מסוגלים לבצע את המשימות החדשות.
לפיכך הוחלט בחיל האויר לרכוש מטוס מודרני יותר, והבחירה נפלה על מטוס ה- U.206 סופר סקייואגון מתוצרת חברת צסנה (כיום חלק מתאגיד טקסטרון) האמריקאית שיצרה אותו במפעלה בוויצ’יטה שבמדינת קנזס. המטוס היה בעל שישה מושבים (טייס וחמישה נוסעים),מנוע חזק מדגם קונטיננטל IO-520A בעל הזרקת דלק שפיתח 285 כ”ס,כנף עילית וכן נסע קדמי וראשי עם חיפויים אוירודינמיים. כמו כן היתה אפשרות לחבר למטוס תא מטען בגחון. חברת “האחים לוינסון” שהיתה הסוכן של חברת צסנה בארץ, עזרה בקבלת ההחלטה לבחירת המטוס, ואף השתתפה ביבוא המטוסים ארצה.
קליטת 30 המטוסים מתתי הדגם C ו-D שנרכשו בשלב הראשון, החלה בטייסת 100 בשדה דב בסוף שנת 1968 והסתיימה בשנת 1971. עקב מחיית מטוסים בתאונות, מטוס נוסף מתת הדגם G נרכש ונקלט בשנת 1980, וכמו כן נרכשו חמישה נוספים מדגםG ונקלטו בשנת 1984.היו אלה מטוסים בעלי שדרוג משמעותי בתא הטייס, בכמות מכשירי הקשר ותוספות נוספות. מטוסי הצסנה 206 קיבלו בחיל האויר מספרי זנב 010-075, בסדרה לא רציפה, ואת הכינוי “חוחית”.
במהלך מלחמת יום הכיפורים ביצעו מטוסי הצסנה משימות של הטסת מפקדים ונוסעים ממרכז הארץ לחזית ובחזרה, בעיקר לבסיסים הקדמיים בסיני ובהמשך אף לבסיס ח”א המצרי פאיד שממערב לתעלה שנכבש ע”י כוחותינו. שני המטוסים שהיו מוצבים בגף אופיר ביצעו סיורי חוף, סיורים לפתיחת צירים, וסיורים לגילוי כוחות קומנדו מצריים שהונחתו בסיני בלילות.
כשהוקמה טייסת 135 ב-1 מאי 1974, הועברו המטוסים אליה. חלקם הועברו במשך לבסיסי חיל האויר לשימוש מפקדים לטיסות לדיונים במטה ולטיסות לבסיסים אחרים, ונודעו בכינוי “צסנה כנפית”.
כאמור, המטוסים שימשו לתובלות, וכמו כן לסיורים, להכשרת טייסים בנחיתות והמראות ממסלולים ומנחתים קצרים וצרים, להכשרת נווטים, להכשרת טייסי קרב בכירים במילואים להטסת מטוסים קלים, ולהכשרת טייסים למטוס הזמיר, ואפילו למעקב אחרי להקות ציפורים נודדות.
במשך שנות הפעלתם בחיל, היו המטוסים מעורבים בתאונות שונות, שבראשונה בהן,ב-21 במרץ 1971, אבד מטוס 012 . התאונה הידועה ביותר היתה תאונת מטוס 026 שהחזיר את הזמרת עופרה חזה ומלוויה מהופעה בבסיס ח”א רמון לתל אביב בפברואר 1987. במאגר המידע שלנו רשומות 27 תאונות שונות.
אחרית:
מטוסי הצסנה 206 תוכננו לצאת משירות בשנת 1990 , אולם עקב קיצוצי תקציב שדחו הצטיידות במטוס מחליף, נדחתה סגירת המערך. בתוך כך, היתה מתוכננת להתבצע בכל המטוסים בשנת 1994 ביקורת רבתית שהיתה יקרה וארוכה, ולא כדאית מבחינה כלכלית.
חיל האויר בחן מטוסים שיחליפו את הצסנה כבר משנת 1988, ולבסוף בחר (כאילוץ) במטוס הפשוש (סוקטה טרינידד). והמטוסים יצאו משירות במקביל לקליטת הפשוש, שטס לראשונה בטייסת 135 ב-1 בפברואר 1995.שירותם של מטוסי הצסנה בחיל האויר הסתיים ב-20 במרץ 1997.
רבים מהמטוסים נמכרו לסוחר בדרום אפריקה, מטוס 054 נמכר לשימוש אזרחי בארץ, ואילו מטוס 059 שקורקע עקב תאונה, הועבר למוזיאון חיל האויר.
אלו מטוסי הצסנה שהיו בשירות טייסת 100, טייסת 135 וכ”צסנה כנפית“:
מספר זנב | מספר יצרן | דגם | הערות |
010 | 1192 | U.206C | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSE אוגוסט 1995 |
012 | 1193 | U.206C | נמחה בתאונה 21.3.71 |
013 | 1195 | U.206C | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSF אוגוסט 1995 |
015 | 1298 | U.206D | נמחה בתאונה 20.1.81 |
016 | 1197 | U.206C | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSK אוגוסט 1996 |
019 | U.206D | נמחה בתאונה 12.7.74 | |
021 | 1300 | U.206D | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSJ אוגוסט 1995 |
022 | 1302 | U.206D | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSV מרץ 1997 |
025 | 1307 | U.206D | נמכר לדרום אפריקה ZS-NZM מרץ 1997 |
026 | 1308 | U.206D | נמחה בתאונה 3.2.87. |
027 | 1310 | U.206D | נמחה בתאונה דצמבר 1975 |
029 | 1311 | U.206D | נמחה בתאונה 16.3.77 |
030 | 1312 | U.206D | נמחה בתאונה 31.3.82 |
031 | 1313 | U.206D | נמחה בתאונה 26.2.90 |
033 | 1314 | U.206D | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSG אוגוסט 1995 |
035 | 1432 | U.206D | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSR ינואר 1997 |
037 | 1435 | U.206D | נמחה 26.11.73 |
039 | 1436 | U.206D | נמחה 13.12.90 |
041 | 1437 | U.206D | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSL אוגוסט 1996 |
043 | 1439 | U.206D | נפגע ממטוס אחר בהסעה 1.9.73 |
045 | 1440 | U.206D | נמכר בישראל כ-4X-CCQ |
047 | 1441 | U.206D | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSH אוגוסט 1995 |
049 | 1442 | U.206D | נמחה בתאונה 24.4.73 |
051 | 1443 | U.206D | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSI אוגוסט 1995 |
053 | 1444 | U.206D | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSM אוגוסט 1996 |
055 | 1534 | U.206E | נמחה בתאונה 31.1.77 |
057 | 1535 | U.206E | נמכר לדרום אפריקה ZS-NST ינואר 1997 |
059 | 1536 | U.206D | קורקע לאחר תאונה. במוזיאון חיל האויר |
060 | 1537 | U.206E | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSO אוקטובר 1996 |
062 | 1539 | U.206E | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSP אוקטובר 1996 |
063 | 5528 | U.206G | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSU ינואר 1997 |
065 | 6839 | U.206G | נמכר לדרום אפריקה ZS-OBD מרץ 1997 |
067 | 6840 | U.206G | נמחה |
069 | 6841 | U.206G | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSN ינואר 1997 |
071 | 6842 | U.206G | נמכר לדרום אפריקה ZS-NSS ינואר 1997 |
075 | 6845 | U.206G | נמכר לדרום אפריקה מרץ 1997 |
מקורות:
- “100-הטייסת הראשונה”
- ” 135-טייסת מלכי האויר-1974-2018″
- “שדה דב-בסיס וכנף בעיר העברית הראשונה”
- המאמר “היסטורית מטוסי הצסנה בחיל האויר”,יהל פטישי ואבינעם מיסניקוב באתר זה
- המאמר “מטוסים יחודיים בטייסת 100 בשנות ה-60 של המאה שעברה”, יהל פטישי באתר זה
יש לי צילום של צסנה מהדגם הזה מזמן שרותי בבח’א 8.שנות השבעים .
למיטב זכרוני הגף באופיר כלל צסנה אחת ופייפר אחד ולא 2 מטוסי צסנה (אני יוצא בח”א 29).
בספר על טייסת 100 (הוצאת משרד הביטחון ומח’ פרט בחיל האויר) כתוב בפרק על מלחמת יוה”כ שבגף אופיר (פיקוד מרש”ל) היו 2 עגורים, שני צסנה ו-5 טייסים