מטוסי הצסנה 206 בחיל האויר

כל ההיסטוריה של המטוס הקל בחיל האויר

לאחר מלחמת ששת הימים, כשגבולות מדינת ישראל הפכו לארוכים יותר, נדרש חיל האויר לעמוד במשימות חדשות ושונות. המטוסים הקלים שהופעלו עד אז בטייסת 100 של חיל האויר היו מטוסי פייפר ודרור (דורנייה DO-27) שהיו כבר מיושנים ולא היו מסוגלים לבצע את המשימות החדשות.

לפיכך הוחלט בחיל האויר לרכוש מטוס מודרני יותר, והבחירה נפלה על מטוס ה- U.206 סופר סקייואגון מתוצרת חברת צסנה (כיום חלק מתאגיד טקסטרון) האמריקאית  שיצרה אותו במפעלה בוויצ’יטה שבמדינת קנזס. המטוס היה בעל שישה מושבים (טייס וחמישה נוסעים),מנוע חזק מדגם קונטיננטל IO-520A בעל הזרקת דלק שפיתח 285 כ”ס,כנף עילית וכן נסע קדמי וראשי עם חיפויים אוירודינמיים. כמו כן היתה אפשרות לחבר למטוס תא מטען בגחון. חברת “האחים לוינסון” שהיתה הסוכן של חברת צסנה בארץ, עזרה בקבלת ההחלטה לבחירת המטוס, ואף השתתפה ביבוא המטוסים ארצה.

קליטת 30 המטוסים מתתי הדגם C ו-D שנרכשו בשלב הראשון, החלה  בטייסת 100 בשדה דב בסוף שנת 1968 והסתיימה בשנת 1971. עקב מחיית מטוסים בתאונות, מטוס נוסף מתת הדגם G נרכש ונקלט בשנת 1980, וכמו כן נרכשו חמישה נוספים מדגםG    ונקלטו בשנת 1984.היו אלה מטוסים בעלי שדרוג משמעותי בתא הטייס, בכמות מכשירי הקשר ותוספות נוספות. מטוסי הצסנה 206  קיבלו בחיל האויר מספרי זנב 010-075, בסדרה לא רציפה, ואת הכינוי “חוחית”.

במהלך מלחמת יום הכיפורים ביצעו מטוסי הצסנה משימות של הטסת מפקדים ונוסעים ממרכז הארץ לחזית ובחזרה, בעיקר לבסיסים הקדמיים בסיני ובהמשך אף לבסיס ח”א המצרי פאיד שממערב לתעלה שנכבש ע”י כוחותינו. שני המטוסים שהיו מוצבים בגף אופיר ביצעו סיורי חוף, סיורים לפתיחת צירים, וסיורים לגילוי כוחות קומנדו מצריים שהונחתו בסיני בלילות.

כשהוקמה טייסת 135   ב-1 מאי 1974, הועברו המטוסים אליה. חלקם הועברו במשך לבסיסי חיל האויר לשימוש מפקדים לטיסות לדיונים במטה ולטיסות לבסיסים אחרים, ונודעו בכינוי “צסנה כנפית”.

כאמור, המטוסים שימשו  לתובלות, וכמו כן  לסיורים, להכשרת טייסים בנחיתות והמראות ממסלולים ומנחתים קצרים וצרים, להכשרת נווטים, להכשרת טייסי קרב בכירים במילואים להטסת מטוסים קלים,  ולהכשרת טייסים למטוס הזמיר, ואפילו למעקב אחרי להקות ציפורים נודדות.

במשך שנות הפעלתם בחיל, היו המטוסים מעורבים בתאונות שונות, שבראשונה בהן,ב-21 במרץ 1971, אבד מטוס 012 . התאונה הידועה ביותר היתה תאונת מטוס 026 שהחזיר את הזמרת עופרה חזה ומלוויה מהופעה בבסיס ח”א רמון לתל אביב בפברואר 1987. במאגר המידע שלנו רשומות 27 תאונות שונות.

אחרית:

מטוסי הצסנה 206 תוכננו לצאת משירות בשנת  1990 , אולם עקב קיצוצי תקציב שדחו הצטיידות במטוס מחליף, נדחתה סגירת המערך. בתוך כך, היתה מתוכננת  להתבצע בכל המטוסים בשנת 1994 ביקורת רבתית שהיתה יקרה וארוכה, ולא כדאית מבחינה כלכלית.

חיל האויר בחן מטוסים שיחליפו את הצסנה כבר משנת 1988, ולבסוף בחר (כאילוץ) במטוס הפשוש (סוקטה טרינידד). והמטוסים יצאו משירות במקביל לקליטת הפשוש, שטס לראשונה בטייסת 135 ב-1 בפברואר 1995.שירותם של מטוסי הצסנה בחיל האויר הסתיים ב-20 במרץ 1997.

רבים מהמטוסים נמכרו לסוחר בדרום אפריקה, מטוס 054 נמכר לשימוש אזרחי בארץ, ואילו מטוס 059 שקורקע עקב תאונה, הועבר למוזיאון חיל האויר.

צסנה 059 בתצוגה במוזיאון חיל האויר

אלו מטוסי הצסנה שהיו בשירות טייסת 100, טייסת 135 וכ”צסנה כנפית“:

מספר זנב מספר יצרן דגם הערות
0101192U.206Cנמכר לדרום אפריקה ZS-NSE אוגוסט 1995
0121193U.206Cנמחה בתאונה 21.3.71
0131195U.206Cנמכר לדרום אפריקה ZS-NSF אוגוסט 1995
0151298U.206Dנמחה בתאונה 20.1.81
0161197U.206Cנמכר לדרום אפריקה ZS-NSK אוגוסט 1996
019 U.206Dנמחה בתאונה 12.7.74
0211300U.206Dנמכר לדרום אפריקה ZS-NSJ אוגוסט 1995
0221302U.206Dנמכר לדרום אפריקה ZS-NSV מרץ 1997
0251307U.206Dנמכר לדרום אפריקה ZS-NZM מרץ 1997
0261308U.206Dנמחה בתאונה 3.2.87.
0271310U.206Dנמחה בתאונה דצמבר 1975
0291311U.206Dנמחה בתאונה 16.3.77
0301312U.206Dנמחה בתאונה 31.3.82
0311313U.206Dנמחה בתאונה 26.2.90
0331314U.206Dנמכר לדרום אפריקה ZS-NSG אוגוסט 1995
0351432U.206Dנמכר לדרום אפריקה ZS-NSR ינואר 1997
0371435U.206Dנמחה 26.11.73
0391436U.206Dנמחה 13.12.90
0411437U.206Dנמכר לדרום אפריקה ZS-NSL אוגוסט 1996
0431439U.206Dנפגע ממטוס אחר בהסעה 1.9.73
0451440U.206Dנמכר בישראל כ-4X-CCQ
0471441U.206Dנמכר לדרום אפריקה ZS-NSH אוגוסט 1995
0491442U.206Dנמחה בתאונה 24.4.73
0511443U.206Dנמכר לדרום אפריקה ZS-NSI אוגוסט 1995
0531444U.206Dנמכר לדרום אפריקה ZS-NSM אוגוסט 1996
0551534U.206Eנמחה בתאונה 31.1.77
0571535U.206Eנמכר לדרום אפריקה ZS-NST ינואר 1997
0591536U.206Dקורקע לאחר תאונה. במוזיאון חיל האויר
0601537U.206Eנמכר לדרום אפריקה ZS-NSO אוקטובר 1996
0621539U.206Eנמכר לדרום אפריקה ZS-NSP אוקטובר 1996
0635528U.206Gנמכר לדרום אפריקה ZS-NSU ינואר 1997
0656839U.206Gנמכר לדרום אפריקה ZS-OBD מרץ 1997
0676840U.206Gנמחה
0696841U.206Gנמכר לדרום אפריקה ZS-NSN ינואר 1997
0716842U.206Gנמכר לדרום אפריקה ZS-NSS ינואר 1997
0756845U.206Gנמכר לדרום אפריקה מרץ 1997

מקורות:

  1. “100-הטייסת הראשונה”
  2. ” 135-טייסת מלכי האויר-1974-2018″
  3. “שדה דב-בסיס וכנף בעיר העברית הראשונה”
  4. המאמר “היסטורית מטוסי הצסנה בחיל האויר”,יהל פטישי ואבינעם מיסניקוב באתר זה
  5. המאמר “מטוסים יחודיים בטייסת 100 בשנות ה-60 של המאה שעברה”, יהל פטישי באתר זה

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
מנחם שפיגל
מנחם שפיגל
1 year ago

יש לי צילום של צסנה מהדגם הזה מזמן שרותי בבח’א 8.שנות השבעים .

אלי אלקלעי
אלי אלקלעי
1 year ago

למיטב זכרוני הגף באופיר כלל צסנה אחת ופייפר אחד ולא 2 מטוסי צסנה (אני יוצא בח”א 29).

3
0
Would love your thoughts, please comment.x