דואר אויר ראשון בארץ ישראל

פורסם לראשונה בירחון "בולים -הירחון הישראלי לבולאות", דצמבר 1960

באדיבות מיכה סנדר

בימי המאורעות בארץ ישראל בשנים 1936 1939, הורגש צורך בהעברת נוסעים יהודיים בדרך האויר בפנים הארץ. תושבי הארץ היהודים הותקפו פעמים רבות על ידי פורעים ערביים, במיוחד בכביש חיפה – תל אביב בקטעים בהם שכנו כפרים ערביים, וראשי הישוב עמדו על הצורך לקיים שירות באמצעות מטוסים.

ביוזמת הסוכנות היהודית, בשיתוף עם הון פרטי, נוסדה חברת התעופה העברית הראשונה שקבלה את הכרתה של ממשלת המנדט הבריטי בארץ ישראל. שם החברה היה “נתיבי אויר א”י בע”מ (Palestine Airways).‏ החברה פתחה שני משרדים -האחד בתל-אביב, שדרות רוטשילד 29(פינת אלנבי) והאחר בחיפה –ת.ד. 7107.

בתקופה ההיא היו לחברה שני אוירוני “סאיון”  בעלי ארבעה מקומות ישיבה ואוירון אחד “דראגון רפיד”, בעל שמונה מקומות ישיבה. מטוסים אלה החלו בטיסות קבועות החל מאוגוסט 1937.לראשונה הופעלו שני אוירוני פייפר לטיסות חכורות בין לוד-חיפה-ירושלים. במרץ 1938 הופסקה פעולת שני המטוסים בגלל חוסר ציוד ותקציב. ביולי 1938 נחתם הסכם בין החברה העברית לבין חברת ‏ ,אייר פרנס”, שהתחיבה לתת סובסידיה לחברה הארץ ישראלית.

מעטפה ובול שהוצאו ע”י דואר ישראל בשנת 1985 לציון הטיסה המסחרית הראשונה בארץ ישראל

ב-22 בספטמבר 1938 נפתח לראשונה ,שדה דב” שעל יד תחנת הכח רידינג” בתל אביב והוחל בקו יומי קבוע בין תל-אביב-חיפה-תל-אביב.

באוקטובר 1938 נפתח קו תחבורה אוירית בין ארץ ישראל לבין ביירות, ובספטמבר 1939 נחתם הסכם: עם “מיסר איירוייס” (חברת התעופה המצרית) בנושא טיסות בין קפריסין לביירות. פעולותיה של החברה הארצישראלית הופסקו ב 18 באפריל 1941 בגלל מלחמת העולם השניה והאווירונים הוחרמו למאמץ המלחמתי של ממשלת בריטניה.

יצוין,כי הבריטים שמרו על יחסי הפוטנציאל העברי והערבי, ואישרו בשנת 1939 הקמת חברת תעופה ערבית שברשותה היה פייפר אחד.

בשנת 1939 העבירה חברת “נתיבי אויר לארץ ישראל” בקו תל-אביב-חיפה נוסף לנוסעים, גם מטען כללי. הממוצע החד חודשי היה 2500 ק”ג דואר כללי וכ-700 נוסעים.

דואר אויר

ב- 2 באוקטובר 1938, הוצאה לראשונה קבלת דואר אויר בין חיפה לתל-אביב. בטיסה ראשונה זו הועברו רק 16 דברי דואר אשר הוחתמו בתל-אביב בחותמת קבלה של יום הטיסה. התאריך המוקדם ביותר של העברת דואר אויר מתל-אביב לחיפה, היה 1.11.38. אף במקרה זה הוחתמה הקבלה ביום הטיסה.

ביוני 1939 הוחל ‏ בשרות אוויר משולב עם חברת “מיסר איירוייס”: קפריסין-לוד ע”י “מיסר איירוויז” ולוד-ביירות –על ידי “נתיבי אויר א”י בע”מ”

המעניין שבשרותי אויר אלו הוא,שהתעריף שנקבע למכתב בדואר אויר בארץ היה 5 מיל, בדיוק כפי שהיה אז התעריף למכתבים בדואר רגיל.

בקטלוג ,מילר” למעטפות דואר אויר שיצא בשת 1949 בפעם האחרונה, מופיעה רשימה של 52 מעטפות של טיסות ראשונות בארץ ישראל בתקופה שבין 1948-1929.

היקרה במעטפות אלו היא זו שהוטסה ב-28 באוקטובר 1938. מחירה בקטלוג הנ”ל היה 2000 פרנק.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x