תאונת עיט 417

אובדן מנוע שגרם לנטישת המטוס

פרטי המטוס:

דגם: A-4N סקייהוק

טיפוס: מטוס קרב

יצרן: מקדוננל דגלס, מפעל אל סגונדו, קליפורניה, ארה”ב

מספר יצרן:

מספר צי:

תיאור האירוע:

ב-18 בינואר 1993 המטוס היה בגיחת אימון קא”מ של טייסת 115, בה המריאה רביעיית מטוסי עיט לניווט אל המטווח, שם ביצעו יעפי תקיפת שדות תעופה ותקיפת סוללות טילי קרקע אויר.

כמה שניות לאחר ששמשך טייסו של עיט 417, שהיה מס’ 4 במבנה  לביצוע יעף “חטף”, ביציאת כיוון הראשונה, נדלקו בלוח המכשירים נוריות “אש, ו- “אש בזנב”, ונשמעו רעשי פיצוץ וגריסה מהמנוע. המטוס “הקפיא” אף והאט. לאחר מכן החל בצלילה ב-G  שלילי והחל לגלגל ימינה.

הטייס דיווח על מצבו, הפעיל את כיסא המפלט ונטש. המטוס המשיך בצלילה עד שפגע בקרקע והתרסק. כתוצאה מחבטת הרוח בעת הנטישה נשברה ידו השמאלית של הטייס ושתי ברכיו נפגעו. הוא חולץ ע”י מסוק והובל לבית חולים.

שרידי זנב המטוס

ועדת החקירה שמינה מפקד ח”א לבדיקת הסיבות לתאונה מצאה, כי אטם האויר (Airseal) שנמצא לפני דיסק דרגה 6 של מדחס הלחץ הגבוה במנוע נכשל. כתוצאה מהחום הגבוה עבר מבנה המטוס עיוות פלסטי שגרם עם קיזוז החרטום מטה ואובדן המנוע להורדת החרטום.

כמו כן מצאה הוועדה שהטייס לא הידק כיאות את רצועות ציוד המילוט בתא ואת רצועת הקסדה, איבד את אחיזתו בסטיק ובמצערת ונצמד בעת הצלילה עם הקסדה לחופה. כשנטש, קרוב לוודאי שהחופה פגעה בקסדה וניתקה אותה מראשו.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x