שבתאי כ”ץ נולד בגרמניה ב-15.2.30. עלה ארצה עם משפחתו באוגוסט 1933, למד כנער בביה”ס המקצועי מונטיפיורי בתל אביב במגמת חשמל ומכונאות רכב.את עולם התעופה החל להכיר בשלוחת קלוב התעופה הארץ ישראלי שהוקמה בבית הספר ע”ש סמילנסקי. הוא בנה טיסנים,עבד כמכונאי מטוסים ודאונים בקלוב התעופה הארץ ישראלי, גוייס לאירגון ההגנה ועבר קורס מ”כים. בכ”ט בנובמבר 1947 התקבל לצוות המכונאים של שירות האויר בשדה דב, וצורף לצוות בוני הדאונים של ד”ר פיאטלי. לאחר מכן עבד במרתפי היקב בשרונה בשיפוץ מטוסי האוסטר שנרכשו מעודפי הצבא הבריטי והגיעו לשם בינואר 1948.
סיפר כ”ץ בראיון לביטאון חיל האויר:
“במשך כמה ימים עשינו במרתפים ניקיון יסודי. הוצאנו את כל הזבל החוצה, והכנו את היקב לקליטת המטוסים. המטוסים הגיעו בשיירת משאיות מבסיס עקיר כשכנפייהם מפורקות, ומיד העברנו אותם למרתף התת-קרקעי. בצידו הימני של היקב היה שיפוע, אשר בעזרתו הטמפלרים היו מורידים את החביות למטה. הרמפה הזאת איפשרה לנו להוריד את המטוסים המפורקים למטה בקלות. פרדי (איש שלום ז”ל) דאג שהמקום יהיה מאורגן, וסידרנו בכל מיני פינות של היקב מחלקות עבודה שונות. היתה לנו מחלקת בד, מחלקת צבע, מכשירנות, מכונאות, תיקוני גוף, ואפילו יחידת צמיגים ושירותי ציוד קרקעי. זה נשמע כאילו שהיתה לנו אימפריה, אבל היינו רק עשרה אנשים.
אני לא הייתי שייך למחלקה מסוימת, אלא עבדתי לפי הצרכים. לימדו אותי למשל, לתפור במכונת תפירה, ותפרתי את הבדים לכיסוי הכנף. אחר-כך היינו סוגרים את התפרים על הכנף בתפירה ידנית, ואז צבענו את הכיסוי בציפוי מיוחד, שנתן למטוס מראה של פח. אני חייב להודות שעד היום אני יודע לתפור לא רע. עסקתי גם בשיפוץ מנועים. הייתי מפרק מנועים מקולקלים ומשתמש בחלקים התקינים שלהם להרכבה במנועים אחרים”.
כ”ץ התגייס לצה”ל כמכונאי בדרגת רב”ט בשנת 1948, הוצב בטייסת 101 בשדה-דב ועבר עם הטייסת לעקרון, שם קלטו והרכיבו את מטוסי המסרשמידט שהגיעו במבצעי “בלק” בבטנם של מטוסי הקומנדו שהגיעו מצ’כוסלובקיה.
המשיך וסיפר כ”ץ לביטאון:
“מטוסי המסרשמיט הראשונים הגיעו מפורקים כאשר גוף המטוס, הכנפיים והפרופלור היו בנפרד. מיד העברנו אותם למוסך מספר שש בעקיר (היום אחד ממוסכי יא”א 22), לטיפול. אחרי שסיימנו להרכיב את ארבעת המטוסים הראשונים, הוחלט לוותר על טיסת מבחן, ולהכין אותם מיד לגיחה מבצעית – תקיפת הכוחות המצריים בגשר עד הלום ליד אשדוד, שהתקדמו לכיוון תל-אביב. אולם טייס המח”ל אדי כהן נהרג בתקיפה . עשינו הכל כדי להשמיש במהירות את המטוסים ולהבטיח שהכל יהיה תקין ובטוח. כבר אז ידענו שחייהם של רבים תלויים במערך האחזקה. אני זוכר שמודי אלון, מפקד הטייסת, אסף את אנשי האחזקה המעטים שהיו בטייסת ואמר שאין מה לעשות, שבמלחמה משלמים בדם וקורבנות, ושהצלחנו להשיג את המטרה כי הטור המצרי נעצר והחל לסגת, אבל לכולנו זו היתה מכה מאוד קשה”.
בשנת 1949 נשלח לארה”ב לקורס מכונאי מטוסים במכללת ספרטן שבטולסה, אוקלהומה. חזר לטייסת 101 בה הוטסו באותה עת מטוסי מוסטנג.
לאחר מכן עבר קורס קציני חי”ר בפרדס-חנה, ולאחריו שרת כקצין טכני בביה”ס לטיסה, בטייסות מוסקיטו, בטייסת 69 והיה הקצין הטכני הראשון של טייסת 124שהפעילה 2 מסוקי סיקורסקי S-55.שימש כמפקד טייסת תחזוקה בתל נוף עד 1960, ואז מונה לראש ענף הדרכה במטה חיל האויר , וגם שימש קצין הדרכה ראשי בביה”ס הטכני.
במקביל למד לתואר ראשון בחינוך באוני’ תל אביב ובבר אילן, וגם למד מתודיקה ושיטות הדרכּה באיטליה ובצרפת, ולמד לתואר באוירונאוטיקה בטכניון. בשנת 1965 עבר קורס פו”מ, שלאחריו היה אחראי במטכ”ל על הנספחים הצבאיים הזרים בישראל. שימש ראש מדור אימונים טכניים בלה”ד (להק הדרכה) אווּיר/5, בשנת 1966 מונה למפקד יחידת הקישור לתעשיות האזרחיות (י.ק.231), ובמקביל התמנה בספטמבר 1966 למפקד בח”א 27 שהיה בסיס ח”א בשדה התעופה בלוד. באפריל 1967 חזר ללה”ד אויר 5 כסגן ראש הענף ועסק בתכנון קורסים מקצועיים. במלחמת ששת הימים היה מפקד יחידת המסלולים בשדה אל עריש לאחר שנכבש מהמצרים, וכן שימש מפקד טייסות תחזוקה בבסיסי אל עריש ורפידים.
בשנת 1968, לאחר שמדינת ישראל זכתה במכרז של ממשלת סינגפור להקמת ביה”ס הטכני רב-זרועי ורב תחומי, נשלח לסינגפור וסייע בהקמתו.
כ”ץ השתחרר מצה”ל בדרגת סא”ל בשנת 1970, ולאחר מכן שימש בתפקידי ניהול בכירים בכמה מהחברות המובילות בארץ. כמו כן שימש במקום מגוריו גן יבנה כסגן וממלא מקום ראש המועצה,יו”ר הנהלת המתנ”ס המקומי,חבר ועדת ההנחות לפרוייקט קרן קרב ויו”ר ועדת הביטחון בישוב.
נסיונו הרב בתחום התחזוקה בחיל האוויר מיום היווסדו, שימש לו בסיס ורקע לספרו “כנפי תחזוקה אווירית למדינה”(הוצאת עמותת ח”א). הוא גם כתב הרבה ואחד מיצירותיו היה השיר “כנפי הפלדה של טייסת הקרב הראשונה 101”
שבתאי כ”ץ הלך לעולמו בפברואר 2015. השאיר רעיה, שתי בנות ושני בנים, עשרה נכדים ושני נינים.
יהי זכרו ברוך.
מאמר חובה לכל אנשי צוות הקרקע
אשמח לקרא במרקיע שחקים גם פרקי הרחבה ממספרו “כנפי תחזוקה אווירית למדינה”ו
אפשר להוריד ולקרוא את כל הספר באתר הספריה הדיגיטלית של חיל האויר בקישור https://www.iaflibrary.org.il/Page.asp?CatID=2684