מגשר עד הלום ועד היום-טייסת 101 חוגגת 75 שנה

מוגש באדיבות "אל"מ (דימ') עודד מרום.

טייסת 101 (״הקרב הראשונה״), כשמה כן היא, הייתה טייסת הקרב הראשונה של חיל-האוויר אשר ליוותה את מדינת ישראל בכל שנותיה, וכמוה מציינת 75 שנים להיווסדה. אמש (ד׳), התאחדו לוחמי הטייסת בעבר ובהווה לאירוע חגיגי בבסיס רמת דוד שבעמק

לא בכל יום מתאספים יחד מיטב מפקדי ולוחמי העבר של טייסת 101 (״הקרב הראשונה״) לדורותיהם יחד עם לוחמיה הנוכחיים. את הדרך לטקס עיטרה תערוכה שהציגה את מורשתה המפוארת של הטייסת לאורך השנים ובמקום המפגש שררה אווירה נוסטלגית, המלווה בתחושת אושר לצד עצב על אלה שלא זכו להגיע למעמד. תחושות של אחדות וגאוות יחידה מילאו את החלל וכל שנותר היה להביט מהצד, לחוות יחד איתם את הרגע ולהבין שלטייסת הזו חוויות כמו גם זכרונות הייחודיים רק לה.

״טייסת 101 היא סמל. היא תשתית שעליה אנו מחנכים את אנשינו בכל הדורות ובכל המקצועות. המותג הזה בנוי מהכוח החזק בטבע – מאנשים״, נאם בטקס אל״ם א׳, מפקד בסיס רמת דוד. ״רבים כאן חשו את יראת הכבוד כאשר הוצבו לראשונה בטייסת והישירו מבט למחויבות העמוקה להיות איש 101. שלא כהרגלנו, אנו מציינים את חגה של הטייסת לא בסוף מאי אלא בראשית הסתיו. הזכות להיפגש כולנו, 50 שנה אחרי, מרגשת במיוחד. השיעור שאנו למדים מלוחמי 73 הוא שיעור יקר ערך. שיעור בפיקוד, באומץ ובכוח להתמודד, ביכולת לקום אחרי נפילת מפקד הטייסת ולהמשיך להילחם. אני מאחל לצעירים ולסדירים בהצלחה במשמרת הזו, ובכתיבת פרק שיום יבוא וגם אנחנו נספר עליו לדור הבא״.

צילום: (מימין לשמאל:) עמית אגרונוב נבו לוין תמונת ארכיון

התקיפה הראשונה

טייסת 101 המפעילה כיום מטוסי ״ברק״ חד מושבי (F-16 C) הוקמה בשנת 1948 על ידי סא״ל מרדכי (מודי) אלון ז״ל, מפקדה הראשון. בתאריך 29 במאי, פלשו צבאות ערב לשטחה של ישראל ובהחלטה גורלית ארבעה מטוסי ״מסרשמיט״ צ׳כים הורשו להמריא לתקיפת הטור המצרי בגשר ״עד הלום״. תקיפה זו הייתה תקיפתו הראשונה של חיל-האוויר הישראלי והיוותה סימן דרך משמעותי לתחילת התפתחותו.

בחודש אוקטובר של שנה זו, המריא מודי יחד עם עזר ויצמן ז״ל לתקיפה נוספת של הטור המצרי. עם שובם לשדה התעופה בהרצליה התגלתה תקלה במנוע המטוס אשר גרמה להתרסקותו על מסלול הנחיתה והביאה למותו של מודי. ״מודי אלון הצליח בדמותו לעצב את אופי הטייסת״, מציין סא״ל נ׳, מפקד הטייסת הנוכחי. ״זו טייסת עם מורשת רבה שחוותה אובדן של לוחמים ושל מפקדים בכירים. אך היא גם תמיד הצליחה לקום חזרה על רגליה ולהתאושש על מנת שתוכל לבצע כל משימה על הצד הטוב ביותר״.

מימין:מפקד טייסת 101 סא”ל נ’, באמצע : מפקד בסיס רמת דוד אל”מ א’, משמאל: מפקד הטייסת בעבר אל”מ (דימ’) עודד מרום. צילום:שי שלחוב

הגיעה לגדולות

טייסת 101 השתתפה בכל מלחמות ישראל ובכל מבצעי חיל-האוויר, ואף זוקפת לזכותה את מספר הפלות המטוסים הגדול ביותר שנרשם. בשנת 2021, שינתה הטייסת את פנייה כשביצעה את טיסתה האחרונה מבסיס חצור ויחד עם טייסת 105 (״העקרב״) עברה לביתה החדש בבסיס רמת דוד. שתי הטייסות, יחד עם טייסת 109 (״העמק״), הן המפעילות היחידות כיום של מטוסי ה״ברק״ על גרסאותיו השונות לצרכים מבצעיים. על ידי כך, מייעלות שלוש הטייסות את שיטות הפעולה שלהן וחשוב מכך – מהוות עוגן חזק אל מול איומי הזירה הצפונית.

״את הצלחתה המבצעית של הטייסת אפשר לייחס לשילוב נכון בין הפלטפורמה לבין האנשים״, מעיד סא״ל נ׳. ״זה שילוב של הגף הטכני שעושה מעל ומעבר כדי שהמטוסים יהיו כשירים לביצוע משימותיהם יחד גף הטיסה המורכב מחיילים וממפקדים מסורים אשר מבצעים את עבודתם בצורה המקצועית ביותר. על אף שהמטוס ותיק מוטמעות בו המערכות החדישות ביותר ובאנשינו מושרשים ערכי הטייסת – כל אלה מביאים את הטייסת לגדולות״.

ותיקי טייסת 101 באירוע (צילום: שי שלחוב)

״הצלחה היסטורית״

״מלחמת יום הכיפורים היא כישלון אסטרטגי וניצחון טקטי מזהיר״, נאם בטקס אל״ם (במיל׳) עודד מרום, מפקד הטייסת בעבר. ״הסיפור מאחורי זה מתחיל 16 שנים קודם לכן. בשנת 1956 חטפו המצרים מכה עקב כיבוש סיני במבצע ‘קדש’. הרוסים ראו הזדמנות להיכנס כגורם משפיע והחלו לצייד את מצרים וסוריה באמצעי לחימה ובייחוד במאות מטוסי מיג ובמפציצי טו-16. במקביל, התחלנו לתכנן כיצד להתגבר על כך בעזרת קומץ מטוסי ‘מיסטר’ ו-‘סופר מיסטר’ נחותים. לאחר מכן, בשנת 1962, התגבשה תפישה מבצעית לתקיפת שדות תעופה כדי להשמיד את חילות-האוויר של האויב על הקרקע״.

״ב-5 ביוני 1967, המריאו 180 מטוסי הקרב שהיו ברשותנו בדממת אלחוט מכל שדות החיל. כאילו יוצא כל חיל-האוויר למטס במסדר כנפיים, אין אפשרות לשום שינוי, שום תזוזה ושום אלתור״, המשיך אל״ם (במיל׳) מרום. ״המבצע הסתיים בהצלחה היסטורית והיסטרית. במהלכו הושמדו גם חילות-האוויר של ירדן וסוריה, וגם הותקפו שדות תעופה בעיראק. חיל-האוויר התפנה כולו לסייע לכוחות היבשה. ההצלחה הזו הפכה לתורת לחימה של חיל-האוויר והקרינה על היחס לשיתוף פעולה עם כוחות הקרקע מאז ועד היום״.

שבעים וחמש שנים לטייסת 101 והכנף עוד נטויה. ״בהנחה ויהיו מטוסים מאוישים עוד 75 שנים״, ואני מאמין שיהיו״, קורץ סא״ל נ׳. ״אני מאחל לטייסת שתמשיך להיות בקו הראשון, מלוכדת, שואפת למצויינות ושותפה לכל פעילות של חיל-האוויר, כאשר מטרתנו תמיד ניצבת לנגד עיננו – להגן על הבית״.

הכתבה הופיעה במקור באתר האינטרנט של חיל האויר

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
רותם
רותם
1 year ago

טייסת מספר 1!

1
0
Would love your thoughts, please comment.x