פרטי המטוס:
דגם: S-16 סאיון II
טיפוס: מטוס נוסעים קל
יצרן: פובג’וי קומפני, בריטניה
מספר יצרן: PA.1001
שנת יצור:1937
תולדות המטוס:
המטוס תוכנן ע”י חברת האחים שורט כמטוס נוסעים קל להטסה ע”י טייס אחד ולחמישה נוסעים. בסך הכל יוצרו 16 מטוסים מדגם סאיון ועוד שישה מטוסים מדגם סאיון II בחברת שורטס, וכשהחלה החברה להתרכז ביצור ספינות הטייס מסדרת “אמפייר” , נמכרו זכויות היצור של הסאיון לחברת פובג’וי, יצרנית מנועי המטוס שהרכיבה עוד שבעה מטוסים מהחלקים שהועברו מחברת שורט.
שניים מהמטוסים מדגם סאיון II שהרכיבה פובג’וי נמכרו לחברת התעופה הארץ ישראלית פלסטיין איירוויז שנוסדה ע”י פנחס רוטנברג ב-18 בדצמבר 1934 ובסיסה היה בשדה התעופה בחיפה. תעודות כושר טיסה הוצאו בתאריך 16 במרץ 1937, והם קיבלו סימני רישום מנדטוריים VQ-PAA ו-VQ-PAB בתעודות רישום מס’ 1 ו-2 שהוצאו ב-16 ביולי 1937 .
המטוס שימש להטסת נוסעים בין חיפה לשדה התעופה בלוד ב-3 טיסות שבועיות והטיס אותו טייס בריטי שנשכר לשם כך. לאחר כמה חודשים, עקב החרפת המאורעות וההתקפות הערביות על יהודים שמנעו מנוסעים להגיע לשדה לוד, השביתה החברה את הטיסות, והעבירה את בסיסה לשדה דב בתל אביב שאותו הכשירה בשיתוף עם עירית תל אביב ושנחנך באוקטובר 1938. מטוסי הסאיון טסו לחיפה פעמיים ביום, והחברה גם האריכה את הקו לביירות.
לאחר שאיטליה נכנסה למלחמת העולם השניה ביוני 1940,טייסיה הבריטיים של החברה ומטוסיה ובכללם שני מטוסי הסאיון גוייסו לשירות חיל האויר המלכותי בארץ ישראל לטובת המאמץ המלחמתי ב-1 ביולי 1940 והחברה הפסיקה לפעול.
מטוס VQ-PAA הוצב ב”גף הקישור ללבאנט” שבסיסו היה בשדה התעופה בלוד. הוא נצבע בצבעי הסוואה,קיבל את מספר הזנב Z7189 ושימש לטיסות קישור, הובלת נוסעים בין בסיסי ח”א המלכותי בא”י ולהעברת חבילות ודואר.
ביום 15 באפריל 1941 הזדקר המטוס והתרסק בניסיון המראה עקב מטען במשקל יתר.
היצרן שורט’ס לא פובג’וי !
הי. מקבל את הערתך בפרטי שחלקי המטוסים אמנם יוצרו ע”י שורטס אבל הורכבו ע”י פובז’וי.