דגם: סופר מיסטר B.2
טיפוס: מטוס קרב
יצרן: מרסל דאסו, צרפת
מספר יצרן:
תיאור האירוע:
בבוקרו של יום 6 ביוני 1967 המריא מחצור מבנה “דובק” של טייסת 105 ובו 3 מטוסי סמב”ד (סופר מיסטר) לתקיפת כוח שריון מצרי שבו נתקלו כוחות של אוגדה 31 בצומת ביר לחפן שליד ביר גפגפה (רפידים) בסיני.
שלושת המטוסים היו חמושים בפצצות 250 ק”ג ואותם הטיסו מס’ 1 אליעזר מגיד, מס’ 2 ירמי קידר ומס’ 3 אלי זהר. מוביל המבנה היה אמור להיות מפקד הטייסת יאלו שביט, אך בשל תקלה במטוסו שקרתה בזמן התיישרות המבנה על המסלול לקראת ההמראה, העביר יאלו את הפיקוד למגיד.
המטוסים טסו אל המטרה בגובה 12,000 רגל, ולקראת כניסתם ליעף התקיפה הסתדרו בשורה עורפית ואז שברו מס’ 1 ו-2 בגלל מטוס מצרי שהפתיע וחלף אותם ונסק מעלה במהירות גבוהה.
בשלב זה נפגע מטוסו של מס’ 3.חצי מאחת הכנפיים עף, והמטוס התחיל להסתחרר מטר כשהוא מגלגל במהירות ובג’י שלילי. כל המערכות במטוס הפסיקו לתפקד וזהר הבין שהוא צריך לנטוש.
בגלל הג’י השלילי שבו נמצא מטוס הנופל, לא הצליח זהר להביא את ידיו לידיות ההפלטה שנמצאו משני צידי הכיסא. לבסוף הצליח, משך בידיות, לחץ על הדקי הפלטת הכיסא והחופה עפה ואז הוא נפלט החוצה.
הוא פתח את מצנח הטייס ידנית, וצנח אל אמצע קרב השריון שהתחולל במקום. זחל”מ של חטיבה 200 שהשתתף בקרב התקרב אליו בחשדנות, והוא צעק לאנשיו שיבואו לחלץ אותו. הוא נאסף לזחל”מ וכששכך הקרב חולץ מהמקום ע”י מסוק S-58 מטייסת 124 שגם חילץ פצועים מהקרב. לאחר שהמסוק הוריד אותם בבאר שבע החזיר את זהר לטייסת.
עד היום לא ברור איזה מטוס מצרי פגע בסמב”ד,כיוון שבאיזור פעלו מטוסי סוחוי 7 שתקפו את כוחותינו, אבל גם אפשרי שהיה זה מטוס מיג 21.