פרטי המטוס:
דגם: 65 ג’מיני 1A
יצרן: מיילס איירקרפט בע”מ , בריטניה
מספר יצרן: 6493
שנת יצור: 1947
תולדות המטוס:
המטוס נרשם בבריטניה ע”ש חברת מיילס תחת אות הקריאה G-AKEP בתאריך 8 בספטמבר 47 וקיבל את תעודת כושר הטיסה מס’ 9690. ב-24.5.48 נמכר לעמנואל צור, הטייס הראשי של חברת אוירון (במימון חברת האשלג בים המלח) ,ונרשם ע”ש חברת מייפייר אייר סרוויסס שהיתה חברת קש שהוקמה בלונדון על מנת להברחת מטוסים שנרכשו בבריטניה לארץ ישראל.
המטוס, ועימו מטוס איירוואן, ושני מטוסי דראגון ראפיד המריאו משדה התעופה קרוידון שבלונדון, נחתו בשדה טוסי-לה-נובל ליד פריס, משם טסו לאדאצ’יו באי קורסיקה והמשיכו משם לשדה דב. טייס המח”ל ג’והן הארווי הטיס את הג’מיני שנחת ב-9.6.48.
בעוד ששלושת המטוסים האחרים הועברו לשימוש חיל האויר הצעיר, נשאר הג’מיני רכוש חברת האשלג והופעל ע”י חברת אוירון. .ב-9 ביולי 48 המריא הטייס ארנסט רפופורט במטוס משדה התעופה בחיפה לאחר שתוקן אחד ממנועיו, טס לירושלים ונחת במנחת בעמק המצלבה. כשניסה להמריא, המטוס התהפך ונגרם נזק ניכר לזנב ולכנף הימנית.
אל המקום הובהל המהנדס אמיל פוהורילה, ותחת פיקוחו פורק הזנב והמטוס הועבר ע”ג משאית חזרה לש”ת חיפה לתיקון, שלאחר שהסתיים, המריא משם ב-29 במאי 49 כשהוא מוטס ע”י עמנואל צור, ונחת בש”ת בלוד. ב-14 ביולי ניתן למטוס הרישום הישראלי 4X-ACK כשנרשם ע”ש משה נובומייסקי, מקים מפעלי ים המלח, באגף התעופה הזרחית שבמשרד התחבורה.
המטוס הופעל ע”י חברת האשלג למשך 8 שנים וכונה “ישראל 11”. הוא יצא משימוש ב-1.11.57 ורישומו בוטל בתאריך 9.2.60