פרטי המטוס:
דגם: PT-17-BW קיידט
יצרן: בואינג, חטיבת סטירמן,ארה”ב
דגם יצרן: A75N1
מספר יצרן: 75-3015
מס’ חא”א: 41-25508
תולדות המטוס:
המטוס יוצר במפעל וויצ’יטה של חברת בואינג . תאריך היצור הרשמי הוא 22 בנובמבר 1941.התקבל ע”י זרוע האויר של צבא ארה”ב בתאריך 6.3.42. שימש להדרכת טיסה ראשונית בבית הספר לטיסה ווילסון אנד בונפילס שהוקם באוקטובר 1941 בבסיס הזרוע האוירית של הצבא האמריקאי י צ’יקאשה שבמדינת אוקלהומה, ארבעה מייל צפונית מערבית לעיר צ’יקאשה שבמחוז גריידי.(כיום שדה התעופה העירוני צ’יקאסה, שמשמש שדה למטוסים קלים).
בתאריך 15 במרץ 1945 עבר תאונה בשדה צ’יקאשה ותוקן. עם תום מלחמת העולם השניה הוכרז כעודפים ונמכר לחברת ספאייר פליינג סרוויסס מניו ג’רסי. המטוס נרשם על שמה תחת סימן הרישום האזרחי NC60015.
הרישום האמריקאי בוטל ב-15 ביוני 1950 וחברת כימאויר רכשה את המטוס ביולי 1950. הוא הובא ארצה ונרשם באגף התעופה האזרחית במשרד התחבורה ע”ש החברה תחת אות קריאה 4X-ACH. הוסב לריסוס ושימש לריסוס שדות במשך 5 שנים. בתאריך לא ידוע עבר תאונת נחיתה בשדה התעופה בלוד.
נמכר לחיל האויר ורישומו האזרחי בוטל בתאריך 18 באפריל 1955. בחיל האויר הוכנס לשימוש בבית הספר לטיסה בכפר סירקין תחת מספר זנב 2745.
יצא משימוש ואוחסן ובינואר 1970 נרכש ע”י חברת מרום. נרשם על שמה תחת סימן הרישום 4X-AII ,בשנת 1971 נרכש ע”י חברת אוירובט וב-13.9.72 ע”ש הלנה פפרבוים שהיתה אימו של בעל החברה. כשנסגרה החברה יצא המטוס משימוש בשדה הרצליה.
אפרים בר ארז, שהיה הטייס הראשי של חברת ארקיע ומבעלי חברת כנף ארקיע, לקח את המטוס תחת חסותו, וכוונתו היתה לשקמו למצב טיסה, אך הוא נהרג בתאונת מטוס בחוף השנהב ביולי 1977. חבריו החליטו לשקם את המטוס כדי להנציח את זכרו ושרידי המטוס הועברו בשנת 1979 למוסך כימאויר בהרצליה. חלקים נאספו והמטוס שוקם למצב טיסה. את טיסת הבכורה ערך בתאריך 23.6.82 יעקב טרנר שביקש גם שיצבע על המטוס המספר 31 כיוון שזה היה מספר המטוס שעליו ביצע את טיסת הסולו שלו בביה”ס לטיסה. שמו של בר ארז מונצח ע”י שלט קטן שהותקן בתא הטייס
המטוס הועבר למוזיאון ח”א ומאז ביצע טיסות ראווה בשמי המוזיאון ובתצוגות מסדר כנפיים.בשנת 2015 הוצת ע”י אחד מחיילי המוזיאון ולאחר שיקום שנמשך שנה וחצי ביחידת האחזקה האוירית של חיל האויר שבו נעשה שימוש בחלקים רבים מסטירמן 52 (הסטירמן האדום) של המוזיאון, חזר לטוס תחת מס’ זנב 52.