אנטונוב 4X-CYC

נכתב ע”י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:
 
דגם:AN-2R

יצרן: WSK-PZL,פולין

מספר יצרן: 1G165-24  
 
תאריך יצור:22.9.75
 
תולדות המטוס:
 
יוצר בפולין וסופק למפעיל בבריה”מ שם נרשם תחת סימן הרישום CCCP-19710 ב-27 באוקטובר 75. לאחר פירוק בריה”מ נרשם בלטביה כ-LY-AFC ע”ש H. Bibilas בשנת 1995. תעודת כושר הטיסה של המטוס פגה ב-18 בדצמבר 97.

אותר בשדה התעופה של העיר מרקא בירדן ע”י הטייסים שלמה זלקין ודר’ אלכס זוסמנוביץ’ , בארץ הוקצה לו סימן הרישום הישראלי 4X-CYC והוא הוטס ארצה.

סיפר זלקין בפורום “תפוז תעופה אזרחית” ביוני 2003:

לאחר 3 שנים שהמטוס היה במרקה בירדן ולא טס, אלא רק הניע מדי פעם, נסענו שותפי ד”ר אלכס זוסמנוביץ ואנוכי במכוניתו של גדי חג’ג’ לירדן.

הסיפור של העבודה שלנו שם זה סיפור בפני עצמו. בירוקרטיה, ניירות,בלגן, עצבים וכולי. העבודה עצמה מפרכת 14 שעות ביום.בסוף זה נגמר.אחרי טיפול, ניקוי, בדיקות פלגים וניקוי וכולי המטוס הניע במכה ראשונה וטס!

אלכס ואני עשינו טיסת ניסוי, וניסינו לטוס לישראל אבל עם הבירוקרטיה הירדנית זה לקח עוד יומיים….מי אמר שהמינהל שלנו בעייתי? ….

גדי נסע לישראל וכולם עזרו לנו בירדן ובישראל לקבל אישור לטוס.רמי שדה, מאיר ריגן, דדי קנדלר, חנן ליס, יוסי גלסברג ורבים נוספים עזרו וזה קרה.הטיסה עצמה עברה ללא בעיות מיוחדות. פלוטו שאל כמה פעמים מהו סוג המטוס….  לא האמינו…

בחיפה קיבלו אותנו יפה ולאחר ביקורת דרכונים חיכינו לחנן ליס ודדי קנדלר שבאו לראות את המטוס.חנן התקשר למודיעין טיס ושכנע אותם לתת לי לטוס למגידו.(היה לו קשה להסביר לרבקה שבתור סגן ראש המינהל הוא יכול לתת הוראה כזאת אבל בסוף רבקה הסכימה לקבל ממני מרשה).

המראנו מחיפה (אכן נפנפתי לחברים לשלום מהמטוס) וטסנו למגידו דרך כפר חסידים ויקנעם. הכל עבר בשלום. בסך הכל יש לזכור שזה מטוס רוסי, רציני, חזק ואמין. אז מה עם לא טס 3 שנים? מניע וטס כמו גדול….

לגבי העתיד של המטוס: הוא יקבל טיפול נוסף לקראת העברתו לשיפוץ (החלפת הבד של הכנפיים ועוד) בליטא בחודשים הקרובים.אלכס ואני נערוך כמה טיסות ניסוי ואם המינהל יאשר אולי דברים נוספים….אלכס ואני חושבים לקחת טייסים איתנו לליטא שיקבלו חוויה ושעות טיסהעל המטוס בדרך לשם. צרו קשר ונראה מה יקרה…

לאחר שהמטוס נחת במנחת מגידו הוגשה בקשה להוצאת תעודת כושר טיסה אך זו סורבה ע”י רשות התעופה האזרחית והמטוס נמכר לבעלים באסטוניה, למטוס הוקצה סימן הרישום RF-FLA  שמראה שהמטוס רשום בפדרציה הרוסית אך הוא לא שלם. סימן רישום זה נראה צבוע על המטוס במגידו ביולי 2003.

לאחר שהוחזר לכושר טיסה המריא המטוס לאסטוניה אך נאלץ לבצע נחיתת אונס בשדה התעופה בעיר Szeged  בהונגריה בגלל אש במנוע, ומאז הוא מקורקע ומתפורר שם.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x