פרטי המטוס:
דגם: S.O.4050 ווטור IIN
יצרן: סוד אויאסיון,צרפת
מספר יצרן: 54
תיאור האירוע:
ביום השלישי של מלחמת ששת הימים יצאו מפציצי הווטור של טייסת 110 לתקוף את שדה H-3 של חיל האויר העירקי. שדה זה כבר הופצץ אך הוחלט להפציצו שוב כדי לשתק את הפעילות האוירית שבו בעקבות ידיעות שהגיעו על בקשה מצרית דחופה לעירק, להפציץ את בסיסי רמת דוד וחצור .
טייסת 110 הקצתה למשימה ארבעה מטוסים:
המטוס המוביל, מס’ 65 היה מדגם N ואותו הטיס סרן שלמה קרן , סמ”ט א’ של הטייסת עם הנווט סרן אלכסנדר ענבר
מספר 2 היה מפקד הבסיס ומפקד הטייסת לשעבר אל”מ יחזקאל סומך בווטור דגם A,
מספר 3 היה סרן יצחק גולן בווטור A מס’ 14
מספר 4 היה סגן אבשלום (אבשה) פרידמן, גם הוא בווטור דגם A.
המטוסים נשאו 2 פצצות ש”כ במשקל 500 ק”ג בלבד, עקב הצורך בדלק מירבי בשל הטווח הארוך, וכן תחמושת לתותחים.
לווטורים התלוותה רביעית מטוסי שחק של טייסת 117. המוביל היה רס”ן עזרא דותן בשחק מס’ 29, מספר 2 סרן גדעון דרור בשחק מס’ 60, מספר 3 סרן דוד פורת שהיה סמ”ט ב’ של הטייסת בשחק מס’ 76, ומספר 4 רס”ן (מי”ל) ראובן הראל. מטוסי השחק נשאו 2 פצצות כל אחד וכן מיכלים נתיקים. הם היו אמורים להפציץ את המסלולים ולהגן על מטוסי הווטור.
מטוסי ההנטר העירקיים המתינו למטוסינו מעל לשדה. לא ידוע עד היום בבירור אם הוזנקו בעקבות אזהרה שהועברה לבסיס ע”י תחנת מכ”מ סורית שגלתה את שני המבנים בדרך, או שהגיעו באותו זמן לשדה ועמדו לנחות. בקרב הקשה שהתפתח הפיל גדעון דרור הנטר אך נפגע מהנטר אחר, נטש את מטוסו ונפל בשבי, עזרא דותן הפיל הנטר אחר, הווטור של גולן נפגע מאש הנ”מ החזקה שירו העירקים, וגם מטוס הווטור מס’ 65 של קרן וענבר נפגע מהנ”מ ונעלם. בסערת הקרב לא הצליחו טייסי הווטור והשחק לראות מה קרה למטוסים שהופלו וגורלם לא נודע.
אחת ממשימותיה של טייסת 103היתה איתור טייסים שהופלו בשטח אוייב והכוונת מסוקי חילוץ אליהם. מטוסי הנוראטלס שלה היו מצויידים במכשירי איתור שהיו מסוגלים לאתר את האותות ממכשירי ה”שרה” של הטייסים, וכן במכשירי קשר נוספים כדי לשמש כממסרי קשר. הטייסת החזיקה בכל העת מטוס בכוננות להזנקה.
בשעה 3 לפנות בוקר בין 7-8 ליוני המריא מטוס נוראטלס של הטייסת בנסיון לאתר את קרן וענבר. למטוס נלווה מטוס שחק של טייסת 119 להגנה. קברניט הנוראטלס היה אברהם לוי וטייס המשנה סגן אהרון גולני. המטוס נסק לגובה 18,500 רגל , חצה את גבול ירדן והמשיך לשדה H-3. באיזור השדה החל המטוס לחוג וניסה לאתר את אותות ה”שרה” אך ללא תוצאות. הקברניט הפנה את המטוס לכיוון ישראל והחל לטוס חזרה. לפתע התעורר מכשיר הקשר לחיים ונשמע קולו הנרגש של הבקר שהודיע לצוות שמטוס מיג סורי הולך ומתקרב אליו. הבקר העביר את המרחק של המיג מהמטוס ולוי סגר את המצערות, הוריד מדפים וגלגלים והחל לאבד גובה תוך ביצוע ספירלות ופניות חדות. הבקר כיוון את מטוס השחק המלווה ליירט את המיג והורה ללוי לצלול מיד לגובה נמוך. לוי הוריד את האף והמטוס הכבד צלל חדות במהירות 215 קשר.
במטוס השחק המלווה נגמר הדלק והוא נאלץ לנתק מגע ולחזור לבסיס. מיד הוזנק מטוס שחק אחר שמיהר להגיע לאיזור. בינתיים הגיע הנוראטלס לגובה 5,000 רגל ואל מתחת לעננים. כנראה שהמכ”מ של מטוס המיג לא יכול היה לזהות את הנוראטלס מתחת לעננים והוא ניתק מגע. הנוראטלס חצה את הגבול ונחת בתל נוף בשלום.
טייסת 103 הוציאה מטוסים נוספים לחיפוש אחרי קרן וענבר בליל היומים הבאים אך ללא תוצאות. ב-12 ביוני יצאו זוג מטוסי שחק לאיזור מצויידים בדלק רב כדי לנסות ולאתר את הצוות אך גם הם חזרו ללא תוצאות.
קרן וענבר נפלו עם מטוסם על גבול עירק וערב הסעודית. גופותיהם הוחזרו ביולי 1967 והם הובאו לקבורה כחודש אחר כך.
יהי זכרם ברוך.