פרטי המטוס:
דגם:סער
דגם מקורי: סופר מיסטר B.2
יצרן מקורי: דאסו, צרפת.
הסבה לסער: התעשיה האוירית.
תיאור האירוע:
בתאריך 11 באוקטובר 1973 יצאו מבסיס חצור זוגות של מטוסי סער של טייסת 105 לתקיפת סוללת טילי נ”מ סורית מערבית לתל א שמס. בשעה 08:30 נכנס הזוג הרביעי (יעקב ליפשיץ,שהוביל במטוס 86 את אמיר יואלי) לתקיפת חתף1 של הסוללה .
הם יצאו מהיעף לכיוון מזרח תוך כדי שבירות הגנה ואז שיגרו הסורים 2 טילי SA-6. האחד משך למעלה והשני עבר בין מס’ 1 למס’ 2. כשהיו בגובה 600 רגל בסוף הפנייה נפגע מטוס 086 מירי של פגזי תותחי 37 מ”מ כשעבר מעל סוללת נ”מ. הטייס המשיך לטוס בגובה זה לכיוון בסיס רמת דוד כשבמטוס הפסיקו מלתפקד מערכת הידראולית של סרוו ראשי(הפעלת הגאים) ומערכת הסרוו , אך מנוע ה-J-52 שלו פעל כשורה. הטייס נסק לגובה 3,050 מטר וכשהגיע אל הבסיס החל בהקפה שמאלית כדי לבצע נחיתת אונס על אחד ממסלוליו. כשהצטרף לנחיתה ירו עליו מתותחי הנ”מ שהגנו על הבסיס היות וקיבלו התרעה על תקיפת מטוסי מיג 17 סוריים.
הטייס הוריד גלגלים בחירום, אך ירדו רק גלגל ראשי אחד וגלגל החרטום. מיד אחר כך נפלו הלחצים ההידראוליים , והמטוס, שכבר היה בגובה של 2,440 מטר ובמהירות 648 קמ”ש, החל לצלול לכיוון האדמה. הטייס משך בידיות ההפלטה ונטש אותו בשלום. המטוס התרסק בשדות עמק יזרעאל.
מסוק חילוץ שהיה בכוננות בבסיס הוזנק והגיע לטייס בדיוק כשהגיע לקרקע, חבול מההפלטה. צוות המטוס עזר לו להיכנס והביא אותו לבסיס.
הערות המערכת
- תקיפת חתף-סוג של תקיפה בה המטוס מגיע למטרה בגובה נמוך מאד, לידה הטייס מושך לגובה כדי לזהות אותה ואז צולל ומשחרר את הפצצות ועוזב בגובה נמוך.(באנגלית Low-Hi-Low )