פרטי המטוס:
דגם:A-4E סקייהוק
יצרן:דגלס, מפעל אל סגונדו, ארה”ב
פרטי האירוע:
זוג של מטוסי עייט מטייסת 110 שאותו הוביל סרן גדעון שרון המריא ביום 9 באוקטובר 73 בשעה 13:04 לתקיפת כוחות סוריים בגולן. כשהיה המבנה מזרחית לתל פארס נפגע עייט 245 שאותו הטיס שרון . שרון נטש את המטוס הבוער בין חושנייה לגשר בנות יעקב.
סיפר שרון לספר הטייסת:
“בדרך חזרה מהתקיפה עברנו בגובה נמוך מעל איזור חושנייה.לא ידענו שהסורים הגיעו לשם.ירדנו נמוך מאימת הטילים, ונשארנו נמוך , כי הינו בטוחים שאנחנו מעל לשטחנו.עברנו מעל כוח ענקי של הסורים.היינו ממש בגובה 100 רגל והיה שם ריכוז עצום של נ”מ.ירו עלינו כל הזמן.ראיתי על הקרקע “פופים” שחורים ולבנים כל הזמן. צעקתי למספר 2 שישבור חזק, פתאום הרגשתי “פוף” ובבת אחת כל התא התמלא עשן. הרגשתי שהמטוס נפגע, כנראה במנוע. אחרי שלוש שניות נדלקת נורת FIRE .המשכתי ישר מערבה , מעל רמת הגולן. עליתי לגובה וכיביתי את המנוע.
משכתי גנרטור חירום והוא לא יצא. לפני הטיסה אמרו לי המכונאים שיכול להיות שסידרו לי את הגנרטור ויכול להיות שתהיה לי בעיה, והוא באמת לא נדלק לי. המשכתי לטוס ואז ראיתי על הקרקע את הצל של המטוס שלי, ושיוצא ממנו שובל עשן. אמרתי לעצמי שאסחוב כמה שאני יכול ואז אנטוש. לא דאגתי, כי היתי ישר, במהירות 450 קשר. המטרה שלי היתה להגיע לאיזור שלנו, והיתי בתנופה להגיע לשם, למרות שהמנוע כבר לא עבד.
המטוס החל להאט.הגעתי למהירות נמוכה יותר, 200 קשר, ונטשתי בצורה מסודרת. הרגשתי משיכה אדירה החוצה, רוח פראית, שני גילגולים ואז ראיתי את המטוס ממשיך עם להבה אדירה ואז נכנס לאדמה. הוצאתי את מכשיר הקשר, התחלתי לקרוא אבל אף אחד לא שמע אותי. ראיתי שאני מנמיך לואדי מלא בסלעי בזלת. הייתי די קרוב לגבול, כי שמעתי יריות מרחוק. הכנסתי מהר את מכשיר הקשר ואיכשהו התגלגלתי על האבנים . ניסיתי לקום.
היה לי קשה כי נפגעתי קצת ברגל.אחר כך הסתבר שנקעתי אותה. פתחתי את מכשיר הקשר ורצתי בואדי. אחרי כמה דקות שמעתי מסוק. עליתי על גבעה וניסיתי לשדר אליו. הוא לא שמע אותי. הוא היה מעלי ולא ראה אותי.החלטתי לנפח את חגורת ההצלה….”
מסוק בל 205 של טייסת החרב המתהפכת היה באויר באותה עת בפיטרול לחילוץ טייסים נוטשים. הצוות יצר קשר עם הטייס וזה, כשראה את המסוק מתקרב, עלה על גבעה כדי שיראו אותו, אך המסוק פנה לעבר האיזור שבו היה המצנח.
כוחות סוריים פתחו באש אל המסוק, והבקר הורה לצוות לחזור, אך הם התעקשו להמשיך בחיפוש ולבסוף הבחינו במיי-ווסט הצהוב של שרון, נחתו וחילצו אותו.