הפלת עיט 79

פרטי המטוס:

דגם
:A-4H סקייהוק

יצרן:דגלס, מפעל אל סגונדו, ארה”ב

תיאור האירוע:

בתאריך 9 באוקטובר 73 יצא זוג מטוסי עייט של טייסת 109 חמוש בפצצות מצרר לתקיפת קלע על הכוחות הסוריים במרכז רמת הגולן.זוג המטוסים טס בשורה עורפית. לקראת התקיפה פתחו הטייסים מרחק של 1,000 מטר ביניהם.

בשעה 12:35,כ-5 שניות לפני המשיכה ליעף,הרגיש עמי מנור, שהיה מס’ 2  במבנה ושהטיס את עייט 79, מכה יבשה באחורי המטוס.הוא  החליט לחזור לבסיס,הטיל את פצצותיו בחירום, יצא מהשטח בכמה שבירות ומשך לגובה 20,000 רגל מעל צפון הכינרת ואז הצטרף אליו המוביל.

על לוח המכשירים בתא הטייס החלו להידלק נורות האזהרה. תחילה נדלקה נורת אזהרת לחץ הידראולי ראשי, לאחר מכן נורת מערכת הידראולית שרת, ולאחר מכן נורת משאבת דלק לחץ נמוך.

המנוע המשיך לפעול ונורית אש מנוע לא דלקה. לאחר שחלה הפסקת חשמל במטוס מנור הוציא את שבשבת גנרטור החירום אך מכשירי המנוע הפסיקו לעבוד. מנור קרא ברדיו למבצעים ושם הורו לו להוציא הגאים בחירום. מנור ענה שההגאים בינתיים בסדר ונענה שיש להקטין מהירות ל-250 קשר ולהוציא הגאים בחירום (היגוי מכני).

מנור המשיך להנמיך לכיוון בסיס רמת דוד כשהוא מתקשה בהפעלת ההיגוי המכני,ואז דיווח לו מס’ 1 שליווה אותו שאחת הפצצות נשארה תלויה מתחת לכנף.מנור הנמיך מעל לבסיס בגובה 8,000-10,000 רגל והקטין את המהירות להורדת גלגלים.מס’ 1 אמר לו שהוא נמצא מעל לשטח מת ושינסה להשליך את הפצצה. מנוך ניסה השלכה בחירום אך הפצצה לא השתחררה.

מנור הקטין שוב את המהירות ופנה להקפת סרק אחת.הוריד גלגלים בחירום ונכנס שוב לצלע עם הרוח  בגובה 4,000-5,000 רגל.מס’ 1 דיווח לו שהוא הגדיל את המהירות ל-280 קשר אך מנור ראה בתא 180 קשר בלבד.הוא הבין שמד המהירות אינו תקין.

כשהמטוס נמצא מעל הרי הזורע,החל לגלגל שמאלה בגלגול בלתי נשלט. מנור הרים את ידיו ומשך בידית ההפלטה ונטש את המטוס כשזה היה בגובה 3,000-4,000 רגל..

סיפר עמי מנור:(באתר טייסת העמק)

“עד לנטישה לא חשבתי במודע שהנה יש סיכוי שאני אנטוש.אבל ברגע שראיתי כי המטוס הופך מכלי לחימה למלכודת, לקח לי חלקיק של שניה כדי להחליט לקפוץ.”

לאחר 30-40 שניות באויר הגיע מנור בשלום לקרקע ושידר את מצבו במשדר החירום. מיד הוזנק מסוק של טייסת 124 שהוצב ברמת דוד והחזיר אותו לבסיס.המטוס התרסק אל תוך יער וגרם שם לשריפה.
 

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x