הפלת קורנס 621

פרטי המטוס:

דגם:-F-4E-42-MC פאנטום II

יצרן:מקדוננל דגלס, ארה”ב

מספר יצרן:3835

מס’ חא”א:69-0295

מכינים את קורנס 621 לגיחת תקיפה במלחמת יוה”כ

פרטי האירוע:

ביום השני למלחמת יום הכיפורים יצא חיל האויר למבצע “דוגמן 5”. לפי התוכנית המריאו עשרות מטוסי קורנס מכל הטייסות כדי לתקוף את מערכי טילי הנ”מ הסוריים ברמת הגולן שהיו ברובם מסוג SA-6 על כנ”ש מתנייע.

חיל האויר היה עסוק מיומה הראשון של המלחמה בעצירת הפלישה של צבא מצרים לסיני וצבא סוריה לרמת הגולן. כנראה שעקב המאמץ והלחץ  לא הספיק ח”א לעדכן את מיקום המטרות על המפות שנמסרו לטייסים, דרישותיהם של הטייסים ושל מפקדיהם לשנות את הנתיבים נענו בשלילה, ולכן כשהגיעו המבנים לאיזור לא היו המטרות במקום שבו אמורות היו להיות, וטילי נ”מ רבים שוגרו לעבר מטוסינו ממקומות בלתי צפויים. במהלך המבצע השמיד חיל האויר 2 סוללות סוריות בלבד ושילם מחיר כבד: שישה מטוסי קורנס הופלו ושישה נפגעו אך טייסיהם הצליחו להחזירם לשטחנו.

במטס השני שיצא בבוקר ה-7 באוקטובר, הטיס אורי שחק יחד עם הנווט גלעד גרבר מטייסת 201 את מטוס קורנס מס’ 621. כאמור, כשהגיעו לאיזור המטרות, לא מצאון במקומן. לפתע קיבל שחק התרעה על שיגור טיל. טילי ה-SA-6 שוגרו בשלשות בצורת מניפה. הוא החליט לצלול מטה, ותוך כדי הצלילה הבחין בעננים במצנח של אביקם ליף, נווטו של מטוס הקורנס מס’ 615 שהיה לפניו ונפגע  מפגיעת טיל. טייס המטוס, רס”ן גד סמוק הצליח לגרור את המטוס לשטחנו ונחת נחיתת חירום ברמת דוד.

שחק החל לחוג מסביבו של הנווט הצונח, ולפתח הזדעזע המטוס כשפגז נ”מ בקליבר 57 מ”מ  פגע במנוע הימני שלו. בתא הטייס נדלקה נורית אזהרת אש של המנוע, ונורות אזהרה החלו להבהב בפנל ה-Master Caution. שחק הורה לגרבר לבדוק מה קורה והוא דיווח שהמטוס בוער מהכנפיים ואחורה. שחק הפנה את מטוסו לכיוון שטח ישראל והתפלל שבעוברו את קו הטילים של הרמה לא ישוגר טיל נוסף על מטוסו. כשכבה המנוע השני משכו שחק וגרבר בידיות ההפלטה  ונטשו את המטוס הבוער שהתרסק והתפוצץ.
שחק וגרבר נפלו בשבי הסורי ונחקרו בעינויים קשים. הם שוחררו והוחזרו ארצה לאחר 8 חודשים.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x