פרטי המטוס:
דגם:מיסטר IV
יצרן:דאסו, צרפת
תיאור האירוע:
ביום הראשון של מלחמת ששת הימים, נשלח מבנה מטוסי מיסטר של טייסת 109 לתקוף את שדה התעופה הסורי דמשק-אל מאזה. את מטוסי המבנה, שקוד הקריאה שלו בקשר היה “גפרית”, הוביל סמ”ט ב’ של הטייסת סרן צבי הס, מספר 2 היה סגן דוד לביא, מספר 3 סרן אריה דגן, ומספר 4 סגן נחום מרחבי במטוס מס’ 83.
כל מטוס היה חמוש בזוג פצצות 250 ק”ג. הם המריאו בשעה 12:50, פנו צפונה וחצו את הגבול אל שטח לבנון. מספר 2 הודיע על תקלת העברת דלק. הוא פנה לאחור וחזר לבסיס. המבנה המשיך להרי מול הלבנון, פנה מזרחה, וכשהגיע לשדה תקף אותו מכיוון דרום לצפון.
לאחר הטלת הפצצות על המסלול, ותוך כדי ירי מסיבי של תותחי הנ”מ שהיו מוצבים שם, ביצעו המטוסים פניה ונכנסו ליעף צליפה ראשון על המטוסים שחנו בשדה.
עם סיום היעף נפגע מיסטר 83 של סגן מרחבי מפגז נ”מ והחל לבעור. הוא הודיע בקשר על היפגעותו והמוביל שלח את מספר 3 שהחל ביעף צליפה שני ללוות אותו. סרן דגן לא הצליח לראות את המיסטר הפגוע והמשיך ביעף. מרחבי הפנה את מטוסו מערבה.
מנוע ה”וורדון” של המיסטר של מרחבי נדם, והמערכות ההידראוליות ומערכות החשמל קרסו. תא הטייס התמלא עשן, ומרחבי החליט לנטוש. הוא הודיע בקשר “משליך חופה”, הפעיל את כיסא המפלט וצנח ארצה כשהוא פצוע ברגלו.
במבצעים של טייסת 109 שמעו ברדיו את מה שקרה והזניקו מסוק S-58 שעמד בכוננות ברמת דוד לנסות ולאתר את הטייס. לאחר זמן מה חזר המסוק בידים ריקות. מרחבי נפל בשבי הצבא הלבנוני.