פרטי המטוס:
דגם:PA.34-200T סנקה II
יצרן:פייפר, ארה”ב
מספר יצרן: 34-7870464
תיאור האירוע: (מתוך אתה החוקר הראשי)
בתאריך 23/11/2011, בשעה 15:30 לערך, במהלך הורדת גלגלים לנחיתה בשדה דב, כן הנסע הקדמי לא ירד. כל ניסיונות הטייס להוריד את הכן באמצעות העמסת המטוס בכוחות G וכן באמצעות הורדה בחרום – לא צלחו. המטוס הופנה לבסוף לנתב”ג ותוכנן לנחות על מסלול 30. בשדה הוכרז מצב “חרום 3” והטייס התבקש להמתין באוויר, לצורך השלמת ההכנות הקרקעיות.
בשעה 15:45 נחת המטוס על שני גלגליו הראשיים, אח”כ הפיל אף ונגרר על המסלול עד שנעצר. החרטום נפגע בתחתיתו וכן להבי שני הפרופלורים. שני הטייסים נחלצו מכלי הטיס ללא פגע.
האירוע דווח מיידית לחוקר הראשי אשר שלח חוקרים לבדוק את המטוס על מנת לפנותו מהמסלול. בשעה 17:10 הוחזר המסלול לשימוש.
המטוס במקום עצירתו על המסלול בנתב”ג (אתר החוקר הראשי) | מבט מקרוב על הנזק (צילום:מוני שפיר) |
מדו”ח החקירה עולה כי בורג החיבור של יח’ ישור-שיכוך הגלגל היה מסוג ישן,היה מורכב הפוך, נגע בצינור הרוחבי וכתוצאה מכך נעצרה ירידת כן הנסע.
מסקנות ועדת החקירה, כפי שפורסמו בדו”ח, הן שהתאונה נבעה “מביצוע פעולות אחזקה שלא לפי ספרות היצרן שבעטיה הורכב בורג בכיוון הפוך”. וכן ש”נחיתה כבדה במטוסי סנקה למיניהם עלולה לפגוע בתפקוד מערכת כני הנסע”.
המטוס לא שוקם