תאונת פייפר 4X-CSI

פרטי המטוס:
 
דגם: PA.18-150 סופר קאב
 
יצרן: פייפר, ארה”ב
 
מספר יצרן: 18-8309016
 
שנת יצור: 1983

צילום: מאיר פדר

תיאור האירוע (מתוך אתר החוקר הראשי)

ביום 26 בינואר 2019 בשעה 09:00 לערך, הטייס ובעל המטוס הגיע למנחת קדמה, במטרה לצאת לטיסה פרטית למצפה רמון וחזרה דרך מנחת תימן לתדלוק .

הטייס הגיש מרשה לטיסה על פי התכנון   באמצעות  הטלפון כחצי שעה קודם לכן, כאשר פרטים על הרוח באזור הנחיתה המיועד לא היו ידועים לו. בסביבות השעה 09:30, לאחר בדיקות חיצוניות, בדיקת כמות דלק, ובדיקות לפני טיסה ,הטייס  והנוסע שעמו נחגרו במטוס והמריאו.

לקראת השעה 11:10, הטייס התקרב למנחת שדה תימן, וכשהיה צפונית לבאר שבע בירר בקשר הרדיו את נתוני הרוח שהיו לדבריו:   רוח מכיוון 220, בעוצמה של 12 קשרים, וכן קיבל את המסלול שבשימוש-מסלול 14.

הטייס הנמיך לגובה 1500 רגל ונכנס בהקפה שמאלית לצלע “עם הרוח”, מזרחית למיכלי  הדלק. בהיותו בפיינל למסלול ,14 הטייס כיוון את נקודת הנגיעה אל מעבר לזברה. במהלך הפיינל, הטייס העריך כי הרוח מימין, והוא שמר על ציר מסלול, תוך טיסה עם אף לרוח, עם מדפים במצב 1 בפיינל קצר, הטייס סגר את המנוע והאט למהירות של 50 מי”ש.

המטוס נגע במסלול וקפץ מעלה, תוך כדי שהטייס משך בסטיק לאחור, עד הסוף. המטוס חזר ונגע במסלול כשאף המטוס ימינה מציר המסלול. הטייס ניסה לתקן את הכיוון באמצעות הגה הכיוון, אך המטוס לא הגיב והסטייה לימין החריפה. סימני עצירה משמעותיים נראו לראשונה, תחילה של הגלגל הימני ולאחריו הגלגל השמאלי, כשני מטרים לערך, לפני הירידה מהמסלול, לכיוון השול הימני והשטח שאחריו.

עם הירידה מהמסלול, המטוס ביצע לולאת קרקעׁׁ ׁׁׁׁׁ(Ground Loop) תופעה אופיינית בנחיתות של מטוסי גלגל זנב. לאחר הירידה מהמסלול, נראו בשטח החולי רווי הרגבים, סימני גרירה/החלקה של הגלגלים הראשיים ושל גלגל הזנב. המטוס חרג משולי המסלול כעשרים מטרים, לתוך השטח החולי, כשהוא נגרר/מחליק, תוך סבסוב כשבשלב מסוים, לפני העצירה, קצה כנף שמאל שפשפה קלות את הקרקע, ללא נזק לכנף, מלבד שריטות בצבע. המטוס נעצר כשאף המטוס נמצא בכיוון צפוני (כ – 220 מעלות מכיוון ציר המסלול.)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x