קונסטליישן 4X-AKD

דגם צבאי: C-69-5-LO

דגם אזרחי:
 49-46-10

יצרן:
 לוקהיד, ארה”ב

מספר יצרן:
 1980

תולדות המטוס


למטוס זה הוקצה מספר זנב של הזרוע האוירית של צבא ארה”ב 42-94559 אך הוא לא סופק ונמכר כ-NC90606 חזרה לחברת לוקהיד בתאריך 21.5.46..

הוסב לדגם L-49-51-26 לחברת BOAC ע”י חברת לוקהיד איירקרפט סרוויסס בניו יורק ונמסר לחברה ב-29 במאי 1946. ב-1 ביולי 1946 נרשם בבריטניה כ-G-AHEN,  כשהוא מכונה “בלטימור”. המטוס להסבה נוספת,והפעם לדגם L49-46-26  וחזר לשירות בתאריך  1.7.46.

בשירות BOAC

ב-8 בינואר 1951, ניזוק המטוס קשות לאחר שהחטיא את המסלול בנחיתה בש”ת פילטון-בריסטול בעת טיסת אימון.

חלקי המטוס הועברו לידי חברת הביטוח בריטיש אויאיישן אישורנס בע”מ שהעבירה אותם בדרך הים לארה”ב, שם נבנה מחדש על-ידי חברת לוקהיד איירקרפט סרוויס קו. בש”ת איידלוויד בניו יורק בעזרת חלקים ממטוס קונסטליישן מספר יצרן 1966 שנקנה מעודפי צבא ארה”ב.

המטוס נמכר לידי קירק קרקוריאן, בעל חברת לוס אנג’לס אייר סרוויס ב-4.4.51, נרשם כ-N74192 ביוני 51, ולאחר שהסתיים השיקום הושכר לחברת קליפורניה הוואיין איירלינס באפריל 1952.

צולם בשנת 1952 בש”ת של לוס אנג’לס
(Clinton H. Groves Collection)
בשירות קליפורניה הוואיין איירלינס (Bill Larkins)

בשירות אל על

חברת אל על רכשה את המטוס באוקטובר 1953 ,הוא הוטס ארצה ב-18.12.53  וב-24 בדצמבר 1953 רשמה אותו  באגף התעופה האזרחית שבמשרד התחבורה כ-4X-AKD. ב-2 באפריל 1958 ניזוק משריפה בלוד אך תוקן. עיסקת מכירה לחברת התעופה השוויצרית טראנס אזור  לא יצאה לפועל (המטוס אפילו קיבל בשוויץ אות קריאה HB-IED בתאריך 24.2.59) המטוס יצא משימוש כשבספריו רשומות 26,700 שעות טיסה ואוחסן בלוד. ב-12 במרץ 1961 בוטל רישומו הישראלי.

צולם בש”ת לונדון-הית’רו בשנת 1952

ב-13 בפברואר 1962 נמכר לחברת יוניברסל סקיי טורס, הוטס לבריטניה ונרשם שם (שוב) כ-G-AHEN. הוסב לדגם L-049D וב-23 במאי 1963 הועבר לחברת יורואוויה (לונדון). חברה זו שינתה את שמה לבריטניה איירוויז באוגוסט 1964.נמכר לחברת תומסונפליי. המטוס יצא משימוש ב-21 באפריל 1965, אוחסן בלוטון ופורק חודש אחרי כן.המטוס צבר,עד לקירקועו 29,303 ש”ט.

בשירות EURAVIA

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x