פרטי המטוס:
דגם:D.H.89A דומיני
יצרן:דה הווילנד,בריטניה
מספר יצרן:6496
תולדות המטוס:
המטוס יוצר תחת חוזה B.104592/40 והתקבל בחיל האויר המלכותי הבריטי ביחידת אחזקה מס’ 9 ב-25 באוגוסט 1940.למטוס ניתן מס’ סידורי X7323.הוצב ביחידת הניסויים בבוסקומב דאון ב-20.12.40 והוחזר ליח’ אחזקה מס’ 9 ב-22.3.41.
הועבר לדה הווילנד ב-4.4.41 לביקורת תחזוקה שלאחריה הוצב ביחידת הסוואה מס’ 1 בש”ת הנדון ב-10.5.41.ב-29.6.42 הועבר לדה הווילנד לביקורת שנתית ופעולות תחזוקה,והוחזר לשירות,הפעם ביח’ 1SS בקורנוול ב-16.9.42.ב-10.6.44 הועבר שוב לדה הווילנד לביצוע ביקורת שנתית,שלאחריה הוצב בגף קישור של להק 44 בסטאוורטון ב-28.9.44. עם תום מלחמת העולם השניה הוצא משירות והועבר ליח’ אחזקה מס’ 18 בתאריך 25.6.46 לאחסנה.
נמכר כעודפים ב-18.2.47 לחברת פילד איירקרפט סרוויסס בע”מ מהאנוורת’.נרשם בתאריך 29.1.47 (תעודת רישום מס’ 11252 ) תחת אות קריאה G-AJFM ע”ש חברת פילד איירקרפט סרוויסס מקרוידון.
הרישום הבריטי בוטל ב-15.4.47 כשהמטוס נמכר לקניה.במאי 47 נרשם בקניה תחת אות קריאה VP-AEE ע”ש חברת איסט אפריקן איירוויז קומפני מניירובי. תעודת כושר טיסה בריטית מס’ 8981 הוצאה למטוס ב-6.9.47 רישום זה בוטל בתאריך 30.9.51 כשהמטוס נמכר לישראל.
המטוס נכנס לשירות חיל האויר בספטמבר 51 וקיבל מס’ זנב 1310.שימש כמטוס תובלה קל וכמטוס קישור.ב-27.11.53 הועבר לשימוש חברת ארקיע ונרשם על שמה באגף התעופה האזרחית (את”א) שבמשרד התחבורה תחת אות קריאה 4X-AEH בתאריך 27.11.53.הופעל לטיסות פנים ארציות.
בתאריך 2 ביולי 54 אירעה למטוס תקלת מנוע בזמן המראה משדה התעופה לוד.המטוס ספג נזק רב,הוצא משימוש ושימש כמקור לחלקי חילוף למטוס 4X-AEI.