ראלי 4X-AJP

תולדות מטוס ראלי שהתקבל כמתנה למפקד ח"א עיזר ויצמן

פרטי המטוס:

דגם: ראלי 892A קומודור מוסב לראלי 893 

יצרן: מוראן סולנייה,(סוקטה) צרפת

מספר יצרן: 10545

שנת יצור: 1965

תולדות המטוס: 

מטוס זה הועבר לחיל האויר כמתנת תעשית המטוסים הצרפתית עם סיום עיסקת המיראז’ים. המטוס נשא את אות הקריאה הצרפתי F-WMKY לצורך טיסות הניסוי שלאחר הרכבתו. את המטוס הטיס ארצה דני שפירא, שנחת ב-13 באוקטובר 1965 בשדה התעופה בלוד.

המטוס שימש בח”א לטיסות כיף והוטס גם ע”י מפקד החייל דאז עיזר ויצמן כשהוא נושא את אות הקריאה 4X-FJA .

ראלי 4X-FJA בשדה דב בתקופה שהופעל בחיל האויר

המטוס הפסיק לטוס ויצא משירות. אוחסן בשדה דב ולאחר מלחמת יוה”כ הועבר בתובלה יבשתית למפעל ציקלון, אך ניזוק קשות בדרך , ולבסוף הוצא למכירה ע”י סיב”ט. 

נרכש ע”י מועדון הטייס של עובדי התעשיה האוירית. הועבר לביה”ס אורט תעשיה אוירית הנמצא בשטח המפעל, שופץ ובאותה הזדמנות הוחלף מנועו למנוע בעל 180 כ”ס ובכך שודרג לדגם ראלי 893.נרשם תחת אות הקריאה 4X-AJP ביוני 1979. הופעל משדה הרצליה ע”י מועדון הטייס של עובדי התע”א.

במועדון הטיס של עובדי התע”א (מקור: אנצ’ יפעת)

לאחר מכן העבר לביה”ס לטיסה של חברת סנונית. יצא משירות  והועבר לשדה תימן.

שרידי המטוס בשדה תימן. תמונה משנת 1996 (מקור: “באויר”)

רישומו נמחק ביוני 1993 חלקים ממנו הועברו למוזיאון ח”א.

ידיעה שהופיעה בעיתון “חרות” ב-14 באוקטובר 1965 (מקור: “עיתונות יהודית היסטורית”, הספריה הלאומית)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x