פרטי המטוס:
דגם:C-54B-10-DO סקיימאסטר
יצרן:דגלס, מפעל סנטה מוניקה, ארה”ב
מספר יצרן:18367
מספר גוף: 141DO
מס’ חא”א:43-17167
תולדות המטוס:
נמסר לזרוע האוירית של צבא ארה”ב ב-25 בספטמבר 44. הוצב בבסיס גרייט פולס שבמדינת מונטנה ובנובמבר 1945 הועבר לבסיס המילטון שבמדינת קליפורניה והוצב בלהק התובלה ה-3 של החטיבה הפסיפית של פיקוד התובלה האוירית.
בינואר 1946 הוטס לבסיס אוגוסטה שבמדינת ג’ורג’יה והוכרז כעודפים.ב-11 בינואר 46 הוחזר למפעל דגלס בסנטה מוניקה ושם הוסב לדגם C-54B-DC , אוזרח ונמכר לחברת התעופה יונייטד איירליינס ב-31 במאי 46. נרשם במנהל התעופה הפדרלי תחת סימן רישום NC30058. כונה בחברה “Mainliner Hudson River”.
חברת אל על רכשה את המטוס בתאריך 17 במאי 50 ונרשם באגף התעופה האזרחית של משרד התחבורה ע”ש החברה תחת סימן הרישום 4X-ADC בתאריך 26 ביוני 50.
המטוס שימש לטיסות לחו”ל ואף הופעל במבצע” מרבד הקסמים” להעלאת יהודי תימן ועדן כשהוא נושא סימן רישום קובני CU-T-465 וצבוע בצבעי חברת התעופה אינטרקונטיננטל אאראה דה קובה.
אל על מכרה את המטוס לחברת המטענים האמריקאית פליינג טייגר, וסימן הרישום הישראלי בוטל בתאריך 5 באפריל 52. המטוס קיבל את סימן הרישום האמריקאי N30058, הופעל בקוי החברה ולבסוף נמכר לחברת התעופה פאן אם בשנת 57.
המטוס נחכר ביוני 57 ע”י חוברת התעופה האפגנית אריאנה ונרשם שם תחת סימן הרישום YA-BAG.
ביום שישי, 20 בנובמבר 59, בשעה 23:30 נחת המטוס בטיסת אריאנה 202 מפרנקפורט בנמל התעופה של ביירות שבלבנון. תקלות טכניות גרמו להמתנה של 20 שעות, ולמחרת היום,ב- 21 בנובמבר, המריא המטוס ממסלול 18 שבשדה לטיסת המשך לש”ת מהרבאד בטהרן, משם היה אמור להמשיך לקנדהאר ומשם לקאבול בירת אפגניסטן. על המטוס היו 5 אנשי צוות ו-22 נוסעים.
כ-2 דקות לאחר ההמראה, התרסק המטוס על גבעות עראמון, בערך 30 ק”מ מצפון מערב לשדה התעופה. מממצאי ועדת החקירה עולה כי “התאונה נגרמה משילוב של: טעות ניווט של הטייס, וכן התראת אש (או אש) במנוע מס’ 1 שגרמה לטייס לנקוט באמצעים לכיבוי האש ובכך לשגות בשיעור הנסיקה ובשיעור הפניה. “
בתאונה נספו 24 מתוך 27 יושבי המטוס.