פרטי המטוס:
דגם: מטאור T.MK.7.5
יצרן:גלוסטר, בריטניה
הסבה:אויונס פיירי, בלגיה
מספר יצרן:G5/252
תיאור האירוע: (כתב: משה מכנס)
זה היה ב-18 ביולי 62. המטאור הדו מושבי, שהוטס לגרירת מטרת ירי בידי רן לוינשטיין, שהיה טייס סמב”ד, בעת הנחיתה מנועיו כבו היות והדלק נגמר. המטוס נפל כמו אבן מעבר לגדר הבסיס, ליד דת”ק 3 בואדי שלפני תחילת המסלול.
דהרתי לשם על אופנועי, הצטרפתי לרופא ולחובש שוקי ועזרתי להם לסחוב את תרמילי הרפואה. עמוס לפידות ניסה לטפס בוויליס על הגדר כדי להגיע למטוס המרוסק, אך לא הצליח. בתוך דקות הגיעו עזר ויצמן ואחריו מסוק S-58. הטייס נפצע קשה מאוד, בעיקר בראשו והכרתו אבדה. בתא האחורי של המטאור ישב כטיסת צ’ופר אחד מהחמשים, שתי רגליו נשברו בהתרסקות, אך מחמת ההלם קפץ וברח מהמטוס המרוסק על רגליו.
הרופא קבע שהטייס מת אך שוקי הזיזו בכוח, פתח את פי הטייס שלשונו נפלה וחנקה אותו, תחב לפיו שתי אצבעות כדי לאפשר נשימה, וכך טס עימו במסוק עד שולחן הניתוחים בביה”ח “תל השומר”. ללא ספק, בכך הציל את חיי הטייס. כל זה היה לנגד עיניו של עזר ויצמן הנדהם.
זה היה ביום חמישי, ולמחרת הוזמן שוקי ללשכת מח”א ושם קיבל צל”ש על הצלת חיי הטייס. לפי הידוע לי, בשל הפציעה לא חזר רן לוינשטיין לטיסת קרב אלא עבר להטסת דקוטות – וגם זה מפליא לנוכח פציעתו האנושה. אני מציע כי, לאחר אימות הסיפור, יצורף שמו של שוקי לרשימת מקבלי הצל”שים.
תודתנו למשה מכנס על תיאור התאונה.