אירו קומנדר 4X-ASP

תולדותיו של מזריע עננים

פרטי המטוס:

דגם: 680FL

יצרן: איירו קומנדר,ארה”ב

מספר יצרן: 680FL-1516-97

בשירות כנף ארקיע (Photo AB-IX via George Kuntz)

למטוס זה נשמר סימן הרישום N6382U אך לא השתמשו בו. הופעל בארה”ב תחת סימן רישום N959CB מאפריל 1965. חברת נתיב רכשה את המטוס ורשמה אותו על שמה במנהל התעופה האזרחית תחת סימן רישום 4X-ASP בספטמבר 1971.

לאחר מכן עבר המטוס לבעלות חברת נתיבי אויר מאוחדים ולחברת כנף ארקיע.המטוס שימש לטיסות להגברת הגשם, לביצוע סקרים גיאופיזיים, צילומי אויר ומשימות מיוחדות כגון מחקר אקלימי שבראשו עמד אברהם גאגין מהמחלקה למדעי האטמוספרה באוניברסיטה העברית, שהיה מנהל הפרוייקט להגברת הגשם.

המחקר נעשה בעונות הסתיו והחורף והמטוס מותקן במכשור מיוחד שבעזרתו נלמדו התנאים האטמוספריים כדי ליעל את זריעת העננים ולשפר אותה.

המטוס מותקן במיכשור הבא:1

1.דוגם גבישים וטיפות גדולות.

2. תותח שיקופיות.

3.משגר רקיטות פירוטכניקה.

4. מאיט חלקיקים (קבוע על גג המטוס)

5.מד תכולת מים בענן.

6.כוורת רקיטות לשחרור חלקיקי יודיד הכסף

7.מד טמפקרורה חיצונית.

8. יוצר נבטי התעבות בענן.

9.מד זרמים אנכיים.

10. מערכת לקליטת נתונים ולרישומם

עבר לבעלות מועדון הטיסה של עובדי התעשיה האוירית ולבסוף נמכר לקנדה ביוני 1977 שם הופעל תחת סימן רישום C-GLWW.

באוקטובר 1977 נמכר לבעלים בארה”ב והופעל תחת סימן רישום N600BL , באוקטובר 1986 החליף בעלים והופעל  תחת סימן רישום N681CA. בעליו האחרונים שם היתה חברת בטלור אויאיישן.
לאחר מכן מצא דרכו לטנזניה, ונרשם תחת סימו הרישום 5H-CLT ע”ש ג’יימס גאונט ביולי 1994, וע”ש ס.ל. טראוט מהעיר ארושה ב-18.11.94 , הופעל שם ע”י  Relief Transport Services. המטוס ניזוק בנחיתת אונס על חוף אגם  מניירה ביוני 96 במאי 2000 נראה חונה בש”ת ניירובי-ווילסון ללא מדחפים.לאחר מכן תוקן וחזר לטוס. במרץ 2001 נראה נטוש באותו שדה.יצא סופית משימוש ב-4 בינואר 2002.

הערות המערכת:

  1. מקור: “ביעף”

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x