פרטי המטוס
דגם: V.819 וייקאונט
יצרן: ויקרס, בריטניה
מספר יצרן: 370
טיסה ראשונה: 16 ביוני 1961
תולדות המטוס
מטוס זה נבנה כדגם 814. הוזמן על-ידי חברת ניארחוס אך הזמנה זו בוטלה. הוסב לדגם 819. סופק לחברת לופטהאנזה הגרמנית ב-30 ביולי 1961 וקיבל את אות הקריאה D-ANAC. יצא משירות בשנת 1970.
חברת ארקיע,ניהלה באותה תקופה עם חברת טראנס אוסטרליה איירליינס מו”מ לרכישת 2 מטוסי ויקאונט אך העיסקה לא יצאה לפועל. במקומם רכשה את המטוס באפריל 1971. המטוס הוטס לבריטניה ונרשם ע”ש חברת יוניברסל אוואיישן סופליי כ-G-AYOX.. החברה שיפצה את המטוס והתאימה אותו לסטנדרט של 2 מטוסי הוויקאונט סדרה 833 שארקיעה הפעילה.
המטוס נרשם במנהל התעופה האזרחית וקיבל את אות הקריאה 4X-AVA ב-7 באפריל 1971,ושימש לטיסות פנים ארציות ולטיסות ליעדים קרובים בחו”ל. לאחר 7 שנים בשירות החברה נמכר לחברת בריטיש מידלנד וקיבל חזרה את אות הקריאה הבריטי. הרישום הישראלי בוטל ב-29 במרץ 1978.
בש”ת נוטינגהאם,בריטניה,1978 | |
בהגיעו לתחזוקה בש”ת איסט מידלנדס 5.4.78 סימני ארקיע ואות הקריאה הישראלי מוסתרים. (Photo:Karl Ford) | G-AYOX בשירות בריטיש מידלנד, ש”ת באי מאן,מאי 81 (Photo:Fergel Goodman) |
ב-31 בדצמבר 1983 נרשמו בספרי המטוס 34,342 שעות טיסה. יצא משירות בריטיש מידלנד ביוני 1984 ואוחסן בשדה טיס-סייד. במאי 1986 נרכש ע”י חברת בריטיש איירוספייס שמכרה אותו לחברת דאוטי, שמכרה אותו לחברת טכניקל אירופארטס, שמכרה אותו לחברת בריטיש אייר פריז, הכל באותה שנה. הרישום הבריטי נמחק ב-24 בפברואר 1987.
גוף המטוס שימש את החברה לאימון דיילים בשדה התעופה סאות’נד שבאסקס. הוצא משימוש סופית ופורק במאי 1993.