נכתב ע”י אבינעם מיסניקוב
פרטי המטוס:
דגם:ATR.42 סדרה 320
יצרן:אלניה, צרפת-איטליה
מספר יצרן:064
טיסה ראשונה:30.10.87
תולדות המטוס:
המטוס הוזמן ע”י חברת התעופה האמריקאית קונטיננטל איירלינס ונרשם ע”ש היצרן כ-F-WWET לצורך טיסות הניסוי והרישוי. נרשם בארה”ב ע”ש קונטיננטל כ-N23802 ב-8.8.89 ושימש לטיסות מאסף של נוסעים משדות התעופה העירוניים לשדות התעופה הגדולים.
בעת תקופת הפעלתו בחברות התעופה באר הארבור ,בריט איירווייז וקונטיננטל אקספרס שהפעילו אותו עבוא קונטיננטל נרשמו תקלות רבות. אלו חלק מהן כפי שדווחו למנהל התעופה הפדרלי:
בתאריך 30.5.89 בעת טיסת באר הארבור 3411 מש”ת אמורי יוניברסיטי לש”ת העירוני וייטסבורג בקנטקי,עלתה טמפרטורת ITT של מנוע ימין ל-800 מעלות והחל לחדור עשן שמנוני לתא הנוסעים. הצוות כיבה את יח’ המזגן שניזונה באויר ממנוע ימין ואז החל המנוע להיכנס למצב הזדקרות מדחס. הצוות כיבה את יח’ הבקרה האלקטרונית של המנוע שירד ל-35 % כוח. הקברניט פנה לנחיתה בש”ת וורצ’סטר רג’יונל ונחת בשלום.
בתאריך 6.6.89 , לאחר התנעת המטוס והפעלת יחידת המזגן, החל לחדור עשן לתא הנוסעים. הוחלפה מניפת קירור ביחידת המזגן.
בתאריך 9.9.89 עלה עשן מבית מנוע ימין בעת טיסת חשיפת המטוס .בדיקה העלתה שחלה תקלה בבלם המדחף.
בתאריך 2.10.89 לאחר המראה של טיסת 415 של חברת באר הארבור איירווייז מש”ת באנגור, לא עלה כן הנסע . המטוס חזר לנחיתה.
בתאריך 10.5.91 בעת טיסת בריט איירוויז 3491 שהמריאה מש”ת ניוארק ליברטי אל ש”ת דולס, גברו ריטוטי לחץ השמן במד לחץ השמן של מנוע 2, לאחר מכן נפל לחץ השמן ונראו סימני נזילות שמן מהמנוע. הקברניט כיבה את המנוע וביצע נחיתת חירום בש”ת ליי ואלי.נמצאה נזילת שמן מווסת הסיבובים של המנוע.
בתאריך 8.6.91 פגעה ציפור בשמשה הקדמית לאחר המראה בטיסה 3721 של חברת בריט איירווייז מש”ת ליי ואלי במדינת פנסילווניה.
בתאריך 31.12.91 בעת המראה בטיסת בריט איירווייז 3421 מש”ת ע”ש סיקורסקי בסטראטפורד שבמדינת קונקטיקט, הבחין הקברניט בנפילת פיתול במנוע ימין . המטוס חזר לנחיתה. התקלה היתה במשדר הפיתול.
בתאריך 12.10.92 לאחר שהמטוס התיישר לאחר המראה בטיסה 2584 של חברת בריט אירווייז מש”ת לארדו, החל מנוע שמאל לאבד כוח.הפיתול החל לרדת באיטיות ל-6 אחוזים וספיקת הדלק ירדה ל-100 פאונד לשעה.הקברניט הודיע למרכז הבקרה ביוסטון ביקש אישור להנמכה והכריז על מצב חירום.הקברניט ביקש וקיבל אישור להפנות את המטוס לנחיתה בשדה התעופה בקורפוס קריסטי ושם נחת בשלום. הוחלף ווסת הדלק של המנוע והמטוס נמצא שמיש.
בתאריך 10.7.94 בעת תהליך המראה מש”ת הבינלאומי ניוארק-ליברטי שבמדינת ניו ג’רסי בטיסה 3720 לש”ת בראדלי בעיר וינדסור לוקס,החל לרדת לחץ השמן במנוע ימין. הקברניט הפסיק את ההמראה וחזר ל-GATE. בדיקה העלתה שפתח המילוי במיכל השמן של המנוע לא היה סגור כיאות.
בתאריך 11.2.95 בעת טיסה 3248 מש”ת הבילאומי פיידמונט-טריאד שבעיר גרינסבורו במדינת צפון קרולינה,אירעה תקלה במד זוית התקפה שבלוח המכשירים בצד של הקברניט ומנתק המעגל קפץ. הטייס החזיר את המטוס לנחיתה בש”ת פיידמונט והתקלה טופלה.
בתאריך 17.7.95, בעת ביקורת אחזקה “C” שנערכה למטוס בעת שהיו רשומות בספריו 14,857 שעות טיסה ו-18,835 מחזורי התעייפות,נתגלה סדק בצלע תומכת של עדשת מנורת הניווט בכנף ימין. כמו כן התגלה סדק בתומך אנכי של קורת הכנף הימנית מאחורי פתח ביקורת 296FR, וכן נמצא שהתומך האופקי האמצעי העליון של כנף ימין, שנמצא מאחורי פתח ביקורת 294AR מכופף ,שהתומך האופקי הקדמי העליון מאחורי פתח ביקורת זה סדוק, ושהתומך האופקי האמצעי שנמצא מאחורי פתח ביקורת 293AL סדוק. כל הסדקים והתקלות תוקנו.
הרישום האמריקאי בוטל ב-22 בנובמבר 95 כשהמטוס נמכר לחברת אלניה ששיפצה אותו ולצורך טיסות הניסוי לאחר השיפוץ נרשם כ-F-WQCI. נמכר לחברת קונטיננט אייר פריס והרישום שונה ל-F-GPEC,וב-20.12.95 עבר לבעלות חברת ההשקעות קרדיט ליאונייז DFSE .הוחכר מחדש לחברת התעופה CAP Cargo Airlines (קונטיננט אייר פריס קארגו) ולאחר מכן הוחכר לחברת ישראייר ב-10.7.98.
המטוס שימש לטיסות פנים ארציות וליעדים קרובים בחו”ל תחת אות הקריאה 4X-ATO כשבסיסו היה בשדה דב בת”א. יצא משימוש בדצמבר 2012 , כל החלקים הראויים לשימוש פורקו וגופו נתרם ב-25 בדצמבר לחיל האויר. הוצב בבסיס ח”א בשדה דב לשימוש ותירגול צוות כיבוי האש של הבסיס.
תמונות מתהליך הפירוק של המטוס והצבתו בבסיס ח”א באדיבות נעם הרטוך אפשר לראות כאן