דגם:BN-2A איילנדר
יצרן:בריטן נורמן,בריטניה
מספר יצרן:0171B
טיסה ראשונה:8.4.70
תולדות המטוס:
המטוס טס את טיסתו הראשונה מבמבריג’ כשהוא מסומן G-51-171.נרשם ע”ש חברת בריטן נורמן כ-G-AYCW בתאריך 1 במאי 1970, וסופק לחברת פיירוקס אויאיישן סרוויסס ב-25 ביוני 70.עיסקה למכירתו לחברת וולונטיר איירלינס בארה”ב,דרך נציג בריטן נורמן בארה”ב ג’ונס איירקרפט,ושבמסגרתה קיבל רישום אמריקאי N111VA לא יצאה לפועל,והמטוס לא סופק.חזר לבעלות בריטן נורמן בתאריך 12.12.70 ורישומו הוסב לרישום G-51-171 לצורך טיסות ניסוי.
הרישום שונה שוב ל-G-AYCW ב-22 ביוני 71 . נמכר לאברהם קמחי, בעליה של חברת “יעף” מהרצליה וסופק בתאריך 28.10.71. נרשם על שם קמחי במנהל התעופה האזרחית, וקיבל סימן הרישום הישראלי 4X-AYA. יותר מאוחר הועברה הבעלות ע”ש החברה.שימש את החברה לטיסות בארץ וליעדים קרובים בחו”ל ולהצנחה.
בשירות שחף, 1977 (אמיר גליניק) |
ב-16.6.89 ,בעת המראה ממנחת קרית שמונה עם תשעה נוסעים, המטוס סטה מהמסלול ונתקע בשדה בוצי. תוקן וחזר לטוס. וכשקרסה חברת שחף הושבת בש”ת הרצליה למשך שנים רבות.
לבסוף המטוס נמכר לחברת JEC COM INC. מפורת’ לאודרדייל שבפלורידה , שהיא חברת תעופה הפועלת בהאיטי, כשבספריו רשומות 10,115 שעות טיסה. קיבל סימן רישום אמריקאי N119JE בתאריך 9.2.07 ,ולאחר שהסתיים השיפוץ במוסך חברת אוירום בשדה התעופה בהרצליה, והמטוס צוייד במערכת דלק נוספת לצורך ההעברה, ואושר ע”י בוחן FAA שהגיע מגרמניה, הוטס לש”ת נורת’ פרי בהוליווד, פלורידה (KHWO) ע”י שלמה זלקין ורמי שדה בנתיב הרצליה-שדה דב-קוס-קורפו-סן טיטיאן-לה טוקט-וויק-רייקיאוויק-נארססאווק –גוז ביי-טורונטו-סן קתרין-פרמינגטון-נורת’ פרי.
סיפר שלמה זלקין:
המטוס הגיע למטרה, KHWO, הוליווד פלורידה. North Perry Airport, Hollywood, Florida, USA ליד פורט לודרדייל. בלגים האחרונים ממפלי הניאגרה לניו יורק ואחר כך לפלורידה טס איתי מאיר ריגן וונוסעות. הגענו ממש עכשיו, ולאחר שקשרנו את המטוס התחיל גשם שוטף…… אני התבקשתי להשאר בפלורידה ולאמן את הטייסים שיטוסו את המטוס בהאיטי, (אני מדריך טיס אמריקאי), ולאחר מכן להעביר הלאה את המטוס להאיטי. לא ברור אם אני אשאר לטוס בהאיטי ולהדריך את הטייסים שם בטיסות עם נוסעים למשך זמן מה או לא. (טיסות כמו שרמי שדה ואנוכי היינו מבצעים בחברת עייט עבור המנכ”ל אלי פרץ לרמת הגולן ולאילת).
צפה בסרטון על טיסת ההעברה כאן
הרישום האמריקאי נמחק בתאריך 14.4.09 כשהמטוס נמכר לבעלים בונצואלה ונרשם שם כ-YV-212T.בתאריך 16.8.09 בשעה 18:06 בעת טיסת נוסעים מש”ת לוס רוקס אל ש”ת קראקס-סימון בוליבר, המטוס נחת בים ליד החוף כתוצאה מחוסר דלק.