ספיטפייר 2060

תולדות ספיטפייר 2060

פרטי המטוס:

דגם: ספיטפייר LF.Mk.IXc

יצרן: ויקרס ארמסטרונג, בריטניה

מס’ ח”א הבריטי: ML410

תולדות המטוס:

יוצר במפעל הצללים של ויקרס ארמסטרונג בקאסל-ברומביץ’ , תחת חוזה B981687/39 הזמנה מ-28 במאי 1942 ל-2190 מטוסים דגם V אך הושלם כדגם IX עם מנוע רולס רויס מרלין 66 ותחת מספר הזנב ML410 .

הועבר ליחידת האחזקה מס’ 46 ב-25 באפריל 1944 לקליטה והתקנות מבצעיות.הועבר לקולג’ אווירונאוטי לאחר חודש, ולאחר מכן לטייסת 308 (פולנית) “City of Kraków” ב-15 ביוני 1944, ושם סומן בקוד הטייסת “ZF” ובקוד האישי “E”.טייסת זו היתה חלק מכנף 131 (פולנית) של חיל האויר המלכותי,וחנתה בבסיס צ’אילי שבמחוז סאסקס.

באחת מטיסותיו בטייסת נחת הטייס קזימירז מיטורה נחיתת אונס ב-31 באוגוסט 1944 . המטוס ספג נזק שניתן לתיקון (קטגוריה AC). הוא הועבר לתיקון בסניף הקולג’ האווירונאוטי בחברת ווסטלנד ב-13 בפברואר 1945.לאחר מכן אפשר לראות בכרטיס תולדות המטוס שהוא הוסב ע”י יחידה 3APU ב-26 באפריל 1945 והועבר לכוחות ח”א המלכותי בים התיכון.

לאחר שהסתימה מלחמת העולם השנייה הוכנס לאחסנה ביחידת אחזקה 392 בברינדיזי שבאיטליה, והועבר לח”א האיטלקי ביוני 1947, ושם הופעל בתחילה תחת מס’ זנב ML410 ואח”כ תחת קוד MM4123.

נמכר לחיל האויר בשנת 1952 במסגרת עיסקה שכללה 35 מטוסים ,20 מנועים, וכמות קטנה של חלקי חילוף.שופץ בחברת אמברוסיני והועבר למרכז האחזקה הישראלי שנפתח בפוג’יה.לאחר מכן הוטס ארצה כשהוא נושא את הקוד 0600 ונחת בשדה התעופה לוד .בחיל האויר קיבל את מספר הזנב 2060 והופעל בקורסים לאימון מתקדם בטייסת 105 ברמת דוד .

ספיט 2060 בזמן העברתו לארץ (ציור:אלכס יופה)

המטוס אבד בתאונה בתאריך 28 בספטמבר 55 כשחניך קא”מ ביצע טיסה בגובה נמוך,פגע באחת הגבעות מערבית לאיילת השחר והתרסק.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x