פרטי המטוס
דגם: ווטור IIA
טיפוס: מפציץ קרב
יצרן: סוד אויאסיון, צרפת
מספר יצרן: 30
מספר ח”א הצרפתי: 15

(באדיבות רענן וייס)
תולדות המטוס
המטוס הגיע ארצה ב-16 בנובמבר 1957, הוצב בטייסת 110 וכונה “המשחית”.
ב-10 ביוני 1960 נפלה באויר משקולת של אחת המאזנות.תשעה ימים אחר כך פגעה מכונית במטוס בעת שחנה בטייסת.
ביולי 1960 פגע נתז במטוס בזמן מטווח אויר קרקע. בפברואר 1963 תוכנן המטוס להשתתף בסדרת שיגורי ניסוי של טיל “שפריר 1”, בצרפת, אך בשעת ההכנות האחרונות לטיסה בדת”ק טייסת 110, קרס כן הנחיתה הקדמי, המטוס נפל על גחונו ושידרתו נשברה. ידיו של המכונאי שישב בתא הטייס נתפסו בין החופה שנסגרה ובין מסגרת השמשה הקדמית והוא נפצע באורח בינוני. חקירת האירוע העלתה שקצר חשמלי במערכת נעילת כן הנסע הקדמי גרם לקריסתו.
סיפר אל”מ (דימ’) נתן סגל:
היתי ה”מטיס ” בטייסת 110 באותה תקופה. לצורך הניסוי בצרפת יצאו כל הבכירים של הטייסת לצרפת כדי לטפל במטוס הווטור שלנו לצורך הניסוי. מטוס 09 בדת”ק 7 היה בבדיקות אחרונות לפני הטיסה לצרפת. תוך כדי פעולות ההכנה, המכונאי עלה לתא המטוס והפעיל את המפסק הראשי השולט על כל המערכות במטוס. הייתי באותו זמן בדת”ק עם הגב למטוס ודיברתי בטלפון עם מרכז ההטסה. נשמע “בום” חזק, הסתובבתי וחשכו עיני : מטוס 09 המיועד לטוס למחרת לצרפת נפל על חרטומו ונראה כמו בננה. המכונאי בתא המטוס , שתי ידיו נתפסו בחופת התא שנפלה בגלל הזעזוע. הפרט הזה חשוב כי זה הוכיח שהוא לא נגע במפסקי כן הנסע שקרס. המטוס הועבר לתע”א לשם תיקון. מדובר היה בתיקון רציני והמומחה הצרפתי (מסיה ג’קה) לא נתן לזה סיכוי.המוח היהודי פעל , המטוס תוקן אחרי זמן רב והוטס לכנף 1 . |
ערב פרוץ מלחמת ששת הימים ויציאת חיל-האוויר ל”מבצע מוקד”, הועבר המטוס בחשאיות רבה מרמת-דוד לתל-נוף, על מנת לשתפו בתקיפת שדות תעופה במצרים. טייסו במהלך אותה העברה, ובגיחה הראשונה שביצע במבצע מוקד היה סרן הרצל בודינגר, לימים מפקד חיל-האוויר. בסך הכל ביצע המטוס 22 גיחות באותה מלחמה, ובין היתר תקיפת בסיס ח”א המצרי בני סואף,תקיפת בסיס ח”א הסורי דמייר,תקיפת בסיס ח”א המצרי ראס בנאס,תקיפת שיירה ירדנית על הדרך מיריחו לירושלים,תקיפת דרדרה בגולן,תקיפת אמנעה באיזור ביר תמדה,תקיפת המוצב הסורי 6166 בגולן,הנרה ואמנעה על כביש יריחו-ירושלים,תקיפת מחנות עליקה של הצבא הסורי בגולן ואמנעה באיזור המיתלה.
בינואר 1968 עבר המטוס עומס של 5 ג’י בטיסה וקורקע לבדיקות.בפברואר 1968 פגע קצה כנף בגנרטור בזמן הסעה. נגרם נזק סוג 2. בפברואר 1969 התנגש בגורר מסוג “פאר” בהסעה.
המטוס הוצא משירות מבצעי ב-1970 כשבספריו רשומות 10:05 שעות טיסה מאז השיפוץ והועבר לאחסנה. ב-1972, כאשר רוב הווטורים הועברו לשמש כמטרות דמה בסיני, דאג מפקד רמת-דוד אל”מ זוריק לב לשמר את המטוס באוסף המטוסים ההיסטוריים של הבסיס ומשם הוא הועבר למוזיאון חיל האויר חצרים בשנות ה-80′.

(באדיבות רענן וייס)
תודתנו לאל”מ (דימ’) נתן סגל על העזרה בפרטים
