תאונת סמב”ד 30

תאונת טיסה שקרתה למפקד חיל האויר לעתיד

פרטי המטוס:

דגם: סופר מיסטר B.2

טיפוס: מטוס קרב

יצרן: דאסו,צרפת

תיאור האירוע:

בעקבות מתיחות שהשתררה בגבול ישראל ומצרים, ולאחר תגבור הכוחות המצריים בסיני,הוציא ח”א ביום 4 בנובמבר 1959 שתי גיחות צילום של מטוסי מיסטר מטייסת 101. בכל גיחה היה המיסטר מלווה בזוג מטוסי סמב”ד צמודים של טייסת 105 ובעוד זוג שטס רחוק יותר כתגבורת. מטוסי הסמב”ד גם היו אמורים למשוך את מטוסי היירוט המצריים לשטח ישראל ושם להפיל אותם.

סרן דוד עברי בסמב”ד מס’ 30 ועימו סרן יאיר ברק המריאו מחצור בשעה 11:30 ולאחר 10 דקות הופנו ע”י הבקר למפגש מצח עם מיגים. לאחר מכן הפנה הבקר את רס”ן יאק נבו וסרן אוהד שדמי לירוט המיגים והורה לעברי ולברק לחשוף את עצמם. טייסי המיג נפלו בפח ורדפו אחרי הסמב”דים של עברי וברק עד שעברו את הגבול לשטח ישראל, ואחריהם רודפים נבו ושדמי.

כשהתקרבו המיגים הורה יאק לעברי ולברק לשבור כדי שיוכל לירות על המיגים. עברי וברק שברו חזק ובמהירות הקרובה למהירות הקול, ונכנסו למצב חידוד פנייה עצמי. מטוסו של עברי נכנס לסיחרור חריף ובלתי נשלט. עברי טעה בביצוע הפעולות הנדרשות ליציאה מהסיחרור ולבסוף נטש את המטוס כ-10 ק”מ צפונית לניצנה.

נבו וברק חיפו על עברי עד שהגיע מסוק לחילוצו.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x