פרטי המטוס
דגם: PT-13D קאידט
יצרן: בואינג, חטיבת סטירמן, ארה”ב
מספר יצרן: 75-5096
מספר חא”א: 42-16933
תולדות המטוס
המטוס יוצר כדגם PT-13D לשימוש בבתיה”ס לטיסה של הזרוע האוירית של צבא ארה”ב במלחמת העולם השניה.על קו היצור הוסב לדגם N2S-5 המקביל ונמסר לשימוש הזרוע האוירית של הצי האמריקאי לאימון פרחי טייס.הופעל תחת מס’ זנב BU.60974
לאחר המלחמה המטוס נמכר כעודפים והופעל בארה”ב תחת סימן רישום אזרחי N1148N.הגיע לחיל האויר הישראלי.הופעל כמטוס לאימון ראשוני בביה”ס לטיסה בכפר סירקין עם מס’ זנב 052.לאחר שיצא משירות נמכר לחברת מרום שהסבה אותו לריסוס והוא הופעל ע”י החברה תחת אות קריאה 4X-AIK. המטוס יצא משימוש ונזנח בשדה הרצליה.
לאחר מלחמת שלום הגליל,הובאו לארץ מסוקי גאזל סוריים שהופלו בלבנון ,וחיל האויר הצליח להשמיש שניים מהם למצב טיסה.חברת מרום,שביקשה לקבל אחד מהם לצורך התמודדות במכרז חברת החשמל לשטיפת כבלי מתח גבוה,שיפצה תמורתו עבור מוזיאון חיל האויר מטוס הרוורד ואת מטוס הסטירמן AIK שנבנה מחלקים שנשארו ממטוסי סטירמן אחרים,ושנצבע באדום לפי החלטה של מפקד מוזיאון ח”א תא”ל (מיל’) יעקב טרנר.מטוס הסטירמן הועבר בטיסה למוזיאון ח”א כשעל הגאיו יעקב טרנר ובמושב הקדמי יושב הקצין הטכני של המוזיאון רס”ן אריה רוזנטל.
המטוס הוטס פעמים רבות ע”י טרנר בשמי המוזיאון להנאתם של המבקרים, וכן במפגנים שונים.
מטוס הסטירמן,שנצבע בזמן שיפוצו בצבע אדום לפי החלטה של יעקב טרנר,מפקד המוזיאון,ניזוק בסערה שחלפה בבסיס חצרים ולא חזר לטוס. אך שוקם לתצוגה.
לאחר שנים רבות שימש לשיקום הסטירמן 31 של המוזיאון שנשרף.