בואינג 4X-ABB 720

פרטי המטוס:

דגם: 720-058B

יצרן: בואינג, ארה”ב

מספר יצרן: 18425

מספר קו יצור: 290

מספר בלוק: B2092

מספר תחזוקה: LY0035

סלקל: AHCM

תולדות המטוס:

המטוס הוזמן ע”י חברת אל על במאי 61. קיבל את אות הקריאה הישראלי 4X-ABB ב-19.10.61, נגלל בתאריך 4.4.62 וביצע את טיסת הבכורה ממפעל רנטון של בואינג בתאריך 23.4.62.

נמסר לידי אל על בתאריך 30.4.62, הוטס לארץ ונכנס לשירות בקוי הטיסה של החברה. בשנת 1965 היה זה מטוס הנוסעים הסילוני הראשון שנחת בשדה התעופה באילת.בשדה זה לא נחתו יותר מטוסים כאלה עד לשנת 1975.

ארבעת מנועיו המקוריים מדגם JT3D-1 הוחלפו בשנת 1965 במנועים חזקים יותר מדגם JT3D-3B. בשנת 1966 קורקע בש”ת לוד עקב שביתת צוותי האויר של אל על. ב-14.5.67 השתתף בפינוי האזרחים הזרים והתיירים מהארץ לקראת פרוץ מלחמת ששת הימים במבצע שבו פונו 11,500 איש.

ב-7.11.68 חנך את קו הטיסה של אל על מלוד דרך ניירובי ליוהאנסבורג. ב-18.2.69 בעת שהמטוס הסיע, ועליו 17 נוסעים, לקראת המראה מש”ת קלוטן שבציריך בטיסת אל על ללוד שהיתה אמורה לנחות נחיתת בינים באמסטרדם, פתחו עליו באש ארבעה מחבלים שהיו שייכים לאירגון החזית העממית לשחרור פלשתין. הטייס החניך יורם פרס נפצע קשה מהכדורים שחדרו לתא הטייס ונפטר יותר מאוחר מפצעיו. הקצין הראשון נפגע בידו. מאבטח אל על מרדכי רחמים הסתער על המחבלים,ירה עליהם מאקדחו והרג אחד מהם. האחרים נעצרו ע”י כוחות משטרה שהוזעקו למקום.

חורי הכדורים תוקנו זמנית והמטוס חזר לש”ת לוד שם תוקן והוחזר לשירות. ב-1.8.76 ספג פגיעת ציפור בהמראה מנתב”ג. נרכש ע”י החברה האמריקאית Jet Power ב-28.8.80 תמורת כ-500,000 דולר והוחכר חזרה לאל על למשך חודשיים. ואז יצא סופית משירות אל על כשבספריו רשומות 51,299 שעות טיסה ו-20,425 מחזורי התעייפות. ב-12.12.80 קיבל אות קריאה אמריקאיN8498T, הוחכר לחברת התעופה סנטרל איירווייז ניגריה והוטס מנתב”ג ללאגוס בירת ניגריה.

הוחזר למשכיר ב-31.8.81 ואז אות הקריאה שונה ל-N4228G . עיסקת מכירה לחברת גלובל אינטרנשיונל נכשלה באפריל 83 והמטוס אוחסן. ביולי 83 נרכש ע”י חברת בואינג כמקור לחלקי חילוף עבור מטוסי התדלוק מדגם KC-135 של ח”א האמריקאי. הוכנס למלאי מרכז האחסנה והמיחזור בבסיס דיויס- מונת’ן וקיבל מספר מצאי AACZ0077. הועבר לבסיס באוגוסט 83 , ופורקו ממנו כל החלקים הניתנים למיחזור.

בשנת 1989 פורקו ממנו מקטע תא הטייס, כולל כן הנחיתה הקדמי ודלת הנוסעים הקדמית. שאריות המטוס נרכשו לבסוף ע”י חברת נשיונל איירקרפט והועברו למגרש גרוטאות לגריטה למתכת.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה