נכתב ע”י אבינעם מיסניקוב
פרטי המטוס
דגם: C-47A-75-DL
מספר יצרן: 19420
יצרן: דגלס, ארה”ב
מס’ חא”א: 42-100957

תולדות המטוס
המטוס יוצר במפעל חברת דגלס שבלונג ביץ’, קליפורניה. ב-11 בינואר 1944, נמסר לזרוע האוירית של צבא ארה”ב, והוצב בטייסת תובלה של ח”א ה-12 של צבא ארה”ב באלג’יר.
ב-9 במרץ 1944, לאחר סיום מלחמת העולם ה-2, הוחזר לארה”ב, הוכרז כעודפים והועבר לידי החברה למכירת נכסי המלחמה.
ב-26 בדצמבר 1946, נרכש על-ידי חברת אייר פראנס , הופעל תחת אות הקריאה הצרפתי F-BAXN וגם הושכר לחברה המרוקנית סוסיטה אייר אטלס שביצעה בין השאר טיסות למזרח התיכון.

ביום שבת, 15 במאי 1948, יום לאחר הכרזת העצמאות, חנה המטוס בשדה דב הוז, בתל אביב, כשמטוסי ספיטפייר של חיל האוויר המצרי תקפו את השדה. מטוס הדקוטה נפגע קלות בתקיפה, אך דווח לחברת אייר פראנס כאילו נפגע קשות תוך הטלת צנזורה חמורה על כל תמונה בה ניתן היה להבחין במטוס ובמצבו. אייר פראנס החליטה שלא להשקיע בתיקון המטוס, ולהשאירו בארץ. המטוס הוחזר לכשירות על-ידי חיל האוויר והוכנס לסד”כ מטוסיו.
שרות בחיל האוויר הישראלי
קיבל בתחילה את מספר הזנב ס-86 שהוחלף בדצמבר 1948 ל-1405, והופעל כמפציץ מאולתר וכמטוס תובלה בידי חיל האוויר במהלך מלחמת השחרור. לאחר המלחמה הופעל כמטוס תובלה והצנחה בטייסת 103, לאחר מכן במסגרת גף דקוטה בטייסת 120 ולבסוף בטייסת 122. ב-22 במאי 1968 פרצה במטוס אש בעת טיסה מעל לים. האש כובתה ע”י הצוות והמטוס נחת בשלום. המטוס שימש בין היתר גם לאימון חניכי מגמת נווטים של ביה”ס לטיסה.

ב-30 ביוני 1982 התגלתה נזילת שמן מאחורי תא הטייס. טכנאי התע”א שטפו את השמן עם בנזין מהמטוס. שאריות בנזין ניקוו בחלל מערכת החשמל מאחורי אחד המנועים. עם הרמת מפסק מצבר לצורך ההנעה אירע פיצוץ. אש התלקחה ולמטוס נגרם נזק כבד שכלל נזקי שריפה וחלונות וכיפת החרטום שעפו.
המטוס נגרע מהסד”כ ב-6 באוגוסט 1982 עקב חוסר כדאיות לשקמו והועבר לתצוגה בביה”ס הטכני של חיל האויר בחיפה.