פרטי המטוס:
דגם: 377-10-27 סטרטוקרוזר
יצרן: בואינג, ארה”ב
מספר יצרן: 15964
תולדות המטוס:
המטוס הוזמן ע”י חברת אמריקן אוברסיז איירליינס (AOA) והופעל על ידה כמטוס נוסעים בטיסות טראנס אטלנטיות מארה”ב לאירופה תחת הרישום האזרחי N90948 והכינוי “Flagship Scotland “.
כשנרכשה החברה ע”י חברת התעופה האמריקאית פאן אמריקן, נכנס המטוס לצי החברה ושם כונה “Clipper Eclipse ” ו-Clipper Mandarin”.יצא משירות בשנת 1961 ואוחסן בשדה התעופה של סן פרנסיסקו. נרכש יחד עם עוד ארבעה מטוסים מסוגו במחיר של 5,000 דולר ליחידה ע”י “בדק מטוסים” (כיום התעשיה האוירית), שהוכשרו לטיסה והועברו ארצה בטיסה ע”י טייסי הבדק.
עם הגעתו, נגרר המטוס למוסכי הבדק ושם הוסב למטוס תובלה צבאי (דגם B.337M) לצורך טיסות הניסוי קיבל את הרישום האזרחי 4X-AOI ולאחריהן נכנס לשירות בטייסת 120 בפברואר 1964 עם מספר זנב 097 ואות קריאה 4X-FPY הטייסת הטיסה אותו רבות לשדות תעופה באירופה להובלת חלקי חילוף ולאימון צוותיה בנחיתות מכשירים.
בקיץ 1966 הוזמן ראש ממשלת ישראל לוי אשכול ע”י מדינות אפריקאיות רבות כדי לחזק את היחסים הפורחים בינן לבין ישראל באותה תקופה. הוחלט שבפעם הראשונה הטיסה תתבצע במטוס צבאי ולא במטוס בואינג סילוני של אל על. זוהי היתה למעשה הפעם הראשונה שהשתמשו במטוס ח”א בגרסת אח”מ. המטוס שנבחר היה 4X-FPY שכונה “מצדה”.המטוס נגרר לתעשיה האוירית שם פורקו מנועיו והוחלפו במנועים ובמערכות שנמצאו הטובים ביותר בכל המטוסים. פנים המטוס הותקן בתצורה אזרחית מפוארת כולל תאים נפרדים, שולחנות, כורסאות ועוד. המטוס נצבע מחדש והוספה לו הכתובת “חיל האויר לישראל” בעברית ובאנגלית.
המטוס הוטס בסיור זה ע”י מפקד הטייסת הבינלאומית רס”ן אריה עוז, ונשא צוות של 12 איש כולל 3 דיילות שהושאלו מאל על, את ראש הממשלה, רעייתו ופמלייתו, וכן אנשי ביטחון ועיתונאים. בין ה-27 במאי וה-17 ביוני 1966 כיסה המטוס 25,000 ק”מ ב-58.5 שעות טיסה וביקר בקניה, אוגנדה, מדגסקר, קונגו-קינשסה, ליבריה, סנגל וחוף השנהב. במשך טיסות אלו, לא התגלו במטוס שום בעיות או תקלות.
במלחמת ששת הימים שימש המטוס להטלת אספקה לכוחות צה”ל שהתקדמו בסיני, ולאחריה הוטס לצרפת להטסת חלקי חילוף , מטוסי פוגה מפורקים ועוד. יצא משירות ב-16 באוקטובר 1975 והוטס לבסיס ח”א רפידים (ביר גפגפה), כשכוונה היתה להפוך אותו למועדון. המטוס נגרר לעבר האתר בו היה אמור לעמוד אולם בשל מוטת כנפיו לא עבר בין מבנים שבבסיס.
למקום הוזעקו מסגרים מיחידת הבינוי והחלו לחתוך את קצות הכנפיים עם משורי דיסק חשמליים. מהניצוצות שעפו ניצת הבנזין שנותר במיכלי הכנפיים והמטוס עלה באש.