פוקר 05

פרטי המטוס

דגם: S-11.2

יצרן: פוקר, הולנד

מספר יצרן: 6256

פוקר 05 בטיסה (Via George Kuntz )

תולדות המטוס

יוצר בשנת 1950 והוקצה לו הרישום האזרחי ההולנדי PH-NFV שלא נוצל., לאחר טיסות הניסוי שלהם קיבל קוד X-57 בפוקר פורק, נארז בארגז ונשלח לישראל. זהו המטוס האחרון שיוצר עבור ישראל, ואחד מאלה שהורכבו בארץ ושהוכנסו לשירות בטייסת 38 של ביה”ס לטיסה בכפר סירקין ביולי 1951. הופעל גם ע”י טייסת 100 מבסיס רמלה משנת 1954 לאימון נווטים ולטיסות סיור וקישור. כמו כן שימש לניסויי שיגור רקיטות אויר קרקע 50 ו-80 מ”מ. שתי טיסות ניסוי בוצעו ב-7 ביוני 53 כשעל ההגאים סיימור פלדמן וסגן גרינר כצופה.בטיסה הראשונה שוגרו רקיטות ה-50 מ”מ ובשניה רקיטות ה-80 מ”מ.התוצאות היו טובות אולם הוחלט לבסוף שלא לחמש את המטוסים.

לאחר שיצא משירות בשנת 1959 הופעל ע”י מועדון הטייס של עובדי התעשיה האוירית תחת אות קריאה 4X-ANC. באוקטובר 1972 יצא משירות והועבר לביה”ס הולץ. בשנת 1976 הועבר למחסן מוזיאון צה”ל ומשם הועבר לחברת כנף ארקיע בשדה דב כדי לשפצו עבור מוזיאון ח”א.

המטוס המשופץ ביצע את טיסת הבכורה בחודש יולי 1980 והגיע אל מוזיאון חיל האוויר בטיסה כשעל הגאיו מפקד המוזיאון תא”ל (מיל’) יעקב טרנר. בטיסה זו לקח עמו טרנר מתל אביב כתבת של ביטאון חיל האויר, שאמורה היתה לעשות כתבה על המוזיאון, ובהיותו המטוס מעל המוזיאון ביצע טרנר כמה “בזים” בגובה נמוך. לאחר הנחיתה חזר טרנר אל המוזיאון ברכבו כשהוא מלווה ע”י כתבת הביטאון החצי מעולפת…

בשנת 1992, בעת סופה קשה, ניזוק המטוס כתוצאה מקריסת הסככה שתחתיה עמד. מייצב הכיוון של המטוס נשבר, ולמרות שזה הוחלף, המטוס לא תוקן למצב טיסה ונמצא בתצוגה הסטטית.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x