ענק 4X-FPW/015

תולדותיו של ענק

פרטי המטוס:

דגם: 377-10-36 סטרטוקרוזר

טיפוס: מטוס תובלה כבד

יצרן: בואינג,ארה”ב

מספר יצרן: 15925

מספר גוף: 15

ענק 015 כפי שצולם בפריז בשנת 1967 (Geoff and John Davidson via AB )

תולדות המטוס:

המטוס הוזמן ע”י חברת התעופה האמריקאית פאן אמריקן.נגלל בתאריך 8.10.48 וביצע את טיסת הבכורה בתאריך 4.12.48.הוא היה מטוס הסטרטוקרוזר הראשון שנמסר לשימוש אזרחי. הוא נמסר לחברה ביום שני,31 בינואר 49 כשהוא נושא אות קריאה N1025V והושק ע”י הגב’ מרגרט טרומן,אשתו של נשיא ארה”ב’ בטקס שנערך בשדה התעופה הלאומי של וושינגטון בתאריך 5.3.49 ,ובו ניתן למטוס השם “קליפר אמריקה”.במשך שנות הפעלתו בחברה שונה השם פעמיים:ל-“קליפר ריינבו” ול-“קליפר סלסטיאל”.הופעל בקוי החברה הטראנס אטלנטיים בין היתר לאירופה,אוסטרליה ויפן.

סטרטוקרוזר N1025V – גלויה של פאן אמריקן (Phil Vabre collection)

המטוס צבר עד שנת 1959 33,782 שנות טיסה.לקראת סוף שירותו בחברה הופעל בקו לאיי פיג’י עד סוף שנת 1960 ובשנת 1961 הוצא משירות והוכנס לאחסנה בשדה התעופה של סן פרנסיסקו בשנת 1961.

ב-2 בפבואר 1962 נמכר לחיל האויר בסכום של 5,000 דולר לערך.הוא נרשם באגף התעופה האזרחית במשרד התחבורה ב-19 בפברואר וקיבל סימן רישום 4X-AOF.הוא נמסר לידי אנשי התעשיה האוירית לצורך העברה ארצה במרץ 1962 אך נראה בש”ת של העיר אוקלנד באפריל 1962.המטוס הועבר ארצה ובתאריך 27.8.62 שונה סימן הרישום שלו ל-4X-ASA לצורך טיסות ניסוי לאחר ההזבה למטוס תובלה צבאי. בנובמבר 1962 נשא את הסימון A-125 על חרטומו וכונה בתעשיה האוירית “ע-4”.שימש כמעבדה מעופפת עבור התעשיה האוירית כשהוא נושא דגמי “מנהרה” שחוברו לגגו

המטוס הועבר לחיל האויר ב-16.3.65 תחת אות הקריאה 4X-FOF .הוא נכנס לשירות טייסת 120 ונשא את השם “ביתר”. הועבר לתעשיה האוירית ושם הוסב לתצורת “זנב סובב” שאיפשר העלאת מטענים דרך הזנב הפתוח.חזר לטייסת באפריל 1967  ומאז הופעל תחת מספר הזנב 015 ואות הקריאה 4X-FPW..יצא משירות בתאריך 1.1.75.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x