הפלת ארבעה מיג 19 מצריים, 7.6.1967

בתאריך 7.6.67, היום השלישי למלחמת ששת הימים, המריא בשעה 14:27 מבנה מטוסי שחק של טייסת 101 לפיטרול על ציר א-טור שבסיני.את המבנה הוביל עמוס עמיר ואיתו יוחאי ריכטר, אורי שחר וברוך פרידמן. כשהיו בפטרול בגובה 15,000 רגל, ראו רביעית מטוסי מיג 19 מצריים טסה בשורה עורפית, במצח מקביל אליהם, כ-5,000 רגל מתחתיהם.

שני המבנים שברו ונכנסו לקרב.רס”ן עמוס עמיר שהטיס את שחק 09 התיישב מאחורי המיג האחורי, ירה בו צרור מטווח 250 מטר שנכנס למנועו, המיג נכנס לסחרור הטייס נטש והמיג נפל לים.. סרן רן אבשלום רדף אחרי מיג שני, ביצע 2-3 גילגולים כדי להאט ולא לחלוף אותו, ירה בו והפילו, כשאורי שחר,קצין הצילום של הטייסת , מתבונן סביבו כל הזמן ונזהר לא להתנגש באבשלום המגלגל, ויורה גם הוא לכיוון המיגים.

לטייסו של מיג שלישי נגמר הדלק, מנועו כבה והוא נטש את המטוס. גם המיג הרביעי נותר ללא דלק וטייסו נטש אותו ליד כוחות צה”ל בשארם א שייך.

סיפר אורי שחר (ליוסי יערי,פורסם בפורום “פרש צו”ב” ב-12 בינואר 14)

“…בעמדת המראה גיליתי שאין לי קשר. כאשר כולם סימנו שמוכנים להמראה גם אני סימנתי והמראתי איתם.

בדרך, בגובה 30 אלף רגל, כשהגענו במערב סיני לקראת המפרץ ראיתי שאלה שלפני משליכים מטענים חיצוניים. כיוון שפיגרתי מעט בהשלכת המטענים נשארתי מעט איטי מהם.
עמוס עמיר הרים את האף, ראה מיג 19 והפיל אותו. אני תפסתי מיג אחר שהתחיל לצלול צלילה ספירלית רדודה. יוחאי ריכטר (האח הגדול של קובי ריכטר),(בשחק 34. המערכת) שהיה מעט מהיר ממני בזכות השלכת המטענים המוקדמת, עבר מתחת לגחון שלי והתייצב בינינו.{
כל עוד ריכטר היה במקום בעייתי – לא יריתי. כאשר הוא הושפע מהסליפסטרים (מערבולות האויר היוצאות מאחורי מנוע הסילון) של המיג 19 וזז הצידה – יריתי. כעסתי על ריכטר ולא ויתרתי. גם ריכטר לא ויתר וכך המשכנו לסירוגין. מסתבר שמאחורי היה גם שחק שלישי שהטיס ברוך פרידמן מהמבנה שלנו. גם הוא ניסה את מזלו.
תמונה ממצלמת הכוונת של אורי שחר המראה את ריכטר טס מתחתיו ושניהם יורים על המיג (אורי שחר ע”י יוסי יערי)
בסוף המיג ביצע ג’י שלילי ונישפכתי מעט מעליו. החלטתי לירות תוך ביצוע ג’י שלילי גלגלתי אליו ויצא שעברתי מאוד קרוב אליו במהירות שלו. ראיתי את ראשו שמוט קדימה והוא אינו מתמרן. הנחתי שהדבר נבע בגלל הפגיעה שלי. ואז הוא חטף מריכטר את הצרור האחרון ובהמשך נדלק. עד הנחיתה הייתי בטוח שאני הפלתי. בסופו של דבר ריכטר קיבל את ההפלה.

והעיקר – אף אחד מרביעיית מטוסי המיג 19 לא שרד ואני הצלחתי לבצע את המשימה למרות בעיית הקשר.”

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה