דרור 038

תולדות דרור 038

פרטי המטוס:

דגם: Do-27A-1

יצרן: דורנייר, מפעל אוברפאפנהופן, מינכן, גרמניה

מספר יצרן: 141

שנת יצור: 1957

תולדות המטוס:

עם כניסתו של המטוס לשירות הצבא הגרמני הוצב בטייסת הצבא HFS 812 בבסיס פריצלאר עם קוד PB+114 .בתאריך 29.7.57 (כחודש לאחר הקמת הטייסת) כינוי היחידה שונה ל-HFS-2 ב-26 בינואר 60.ב-15 במרץ 60 שונה קוד המטוס ל-PB+104.

ב-13 ביולי 1964 הועבר ליח’ F1HGrp בבסיס דיפהולץ. נמכר לח”א של פורטוגל ב-13 באוגוסט 1964 והופעל שם עד נובמבר 1964. הגיע לח”א בנסיבות לא ידועות והופעל ע”י טייסת 100 למשימות קישור,סיור וטיווח ארטילרי,וגם סופח לבית הספר לטיסה בחצרים למטרת אימון חניכי קורס מתקדם קלים.

נמכר לחברת איירו אינטרנשיונל מהעיר בליין במדינת וושינגטון בארה”ב בבעלות האנס גרונוולד יחד עם עוד חמישה עשר מטוסים דרך מתווך ששמו בלומקוויסט. נרשם במנהל התעופה הפדרלי ע”ש החברה תחת סימן רישום N771AX ב-9.8.83. 

גרונוולד התכוון להסב את כל המטוסים לתצורת הדגם Do-27Q-5 ,ואז לבצע במטוסים שינויים מינוריים כדי להתאימם להגדר הדגם האמריקאי 8A1N,ואז להסב אותם לדגם האזרחי Do-27Q-6 ולהשיג להם תעודת כושר טיסה בקטגוריה רגילה.

הוא הביא מגרמניה מבקרי איכות מחברת דורניר,יצרנית המטוס, כדי שיבדקו את המטוסים ויאשרו שהם זהים לשרטוטי היצרן,לא משנה מאיזה תת דגם היו.לצערו,המבקרים הגרמנים מצאו שבכל המטוסים פחות או יותר בוצעו שינויים ע”י ח”א הישראלי,והם לא היו זהים לשרטוטים מנקודת מבט של “קונפיגורציה”.לרבים מהמטוסים,למשל היתה מורכבת כנף לא מתאימה (פרופילי אלומיניום בצורת האות האנגלית L המורכבים על קורת הכנף היו בעובי 4 מ”מ במקום 6 מ”מ).בנוסף,ח”א הישראלי קדח חורים בכנף,כולל בפרופילים, הללו לשם העברת כבלים של אנטנות הרדיו ועוד.

כתוצאה מכך סירבה חברת דורניר לאשר שהמטוסים זהים לשרטוטיה.

גרונוולד רכש עוד לפני כן לוחיות יצרן ריקות מדורניר,כתב עליהן שדגם המטוס הוא Q-5 או Q-6 האזרחי,והחליף אותן בלוחיות היצרן המקוריות שהיו במטוסים.במקור נבנו רק 2 מטוסים מהדגם האזרחי Q-6 ושניהם הושמדו לפני שנים רבות.גרונוולד מכר מטוסים רבים עם הלוחיות המזויפות שלו וגרם לבעלים החדשים להאמין שהם יכולים להשיג תעודת כושר טיסה בקטגוריה נורמלית.

רשות התעופה הפדרלית האמריקאית עלתה על הזיוף וגרונוולד כמעט נעצר,אך הצליח לעבור את הגבול לקנדה

המטוס נמכר לבסוף לטרי תומאס מפלורידה ונרשם על שמו במנהל התעופה הפדרלי מהתאריך 17.8.92 למטרות “תצוגה”.באותה שנה הושמד המטוס בהוריקן “אנדרו” וסימן הרישום האמריקאי בוטל בתאריך 2.4.03. שרידי המטוס נרכשו ע”י בוב טאבו במדינת וושינגטון.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x