טייסת 101 הפעילה בשנת 1973 מטוסי מיראז’ III ומטוסי נשר חדשים תוצרת התעשיה האוירית במשימות יירוט.
ביום 8.1.73 הוזנקה רביעית מטוסים מהטייסת לפיטרול בצפון הארץ. המוביל היה מפקד הטייסת סא”ל אבי לניר ובמבנה היו גם סרן יורם גבע וסרן אליעזר יערי. מטוסי הנשר היו חמושים בטילי אויר אויר מדגם סיידווינדר ומצויידים במיכלי דלק נתיקים. לאחר כ-30 דקות פיטרול באיזור עמק החולה הורה הבקר למבנה לשנות כיוון, לאסוף גובה ולטוס לכיוון הר הדרוזים, שם התפתח קרב אויר בין מטוסי קורנס של טייסת 119 לבין מטוסי מיג 21 סוריים. הם הגיעו לאיזור כשהקורנסים היו כבר בחזרה לבסיסם לאחר הקרב שבו הצליחו טייסיהם להפיל ארבעה מטוסים, וקיבלו התרעה מהבקרה על המצאות מטוסי אוייב וכן הוראה ראשונית לנתק מגע עקב סיום יתרות הדלק.
אבי לניר החליט ליצור מגע עם מטוסי המיג בכיוון צפון מזרח. הבקר הפנה את רביעית הנשרים לעבר מטוסי המיג, וכשנוצר המגע היה זה בגובה נמוך ובמהירות נמוכה.
יורם גבע בנשר מספר 16 ובן זוגו אליעזר יערי בנשר מספר 10 רדפו אחרי זוג המיגים האחורי. גבע משך את מטוסו לעבר מטוס מיג, הגיע לטווח המתאים לשיגור טיל, שמע את הציפצוף באזניות המודיע שהחיישן בטיל מזהה את החום הנפלט מהמבער האחורי של מטוס האוייב ושיגר את הטיל.
טיל הסיידווינדר ניהג לעבר חרטום המיג, וגבע התהפך,הנמיך ואסף מהירות בדרך הביתה.הטיל ששיגר פגע במטוס המיג וזה החל לצלול כשהוא מושך שובל עשן.
גבע לא ראה את המיג נופל או מתפוצץ וגם לא יערי שהמשיך במרדף. ההפלה אושרה לזכותו רק בתחקיר שנערך בערבו של אותו יום. זאת היתה ההפלה הראשונה של מטוסי הנשר בחיל האויר, הפלה שרבות באו בעקבותיה.