מטוסי הצסנה הראשונים הגיעו לחיל האוויר מהיחידה המוטסת של המשטרה, מדובר היה בזוג מטוסי צסנה 180 בעלי 4 מושבים וגלגל זנב. שני מטוסים אלה נרכשו מחברת צסנה ע”י משרד הביטחון בתיווך חברת ההנדסה “האחים לוינסון” שקיבלה את יצוג חברת צסנה בארץ,וזאת לאחר שחברת “האחים לוינסון” ניסתה למכור למשרד הביטחון את מטוס הצסנה L-19 (“בירד דוג”) כמטוס סיור וקישור להחלפת מטוסי הפייפר בחיל האויר,אך ללא הצלחה.המטוסים הגיעו מפורקים בארגזים והורכבו בשדה דב.
מטוסים אלו צורפו לסד”כ המטוסים הקלים של טייסת 100, (פייפר ודרור) שני המטוסים מוספרו במספרי זנב 002 ו-004 (מספרי יצור 51037 ו-51286 בהתאמה) והחלו לטוס בטייסת בדצמבר 1965 שם ביצעו משימות הטסת נוסעים, קצינים בכירים ומשימות סיור וקישור.
במקביל, החל חיל האוויר לבחון רכש מאסיבי של מטוסי צסנה נוספים, אז הוחלט לצאת ברכש מטוסי צסנה מדגם 206 שהתאפיינו ביכולת הטסה של 6 אנשים (טייס + 5) ובגלגל אף במקום גלגל זנב – תצורה פשוטה יותר לתפעול והטסה.
החל משנת 1968 החלו להקלט בחיל האוויר מטוסי הצסנה מדגם C206, בהמשך נקלטו ברצף דגמי D ו-E שנבדלו זה מזה בעיקר באבזור הפנימי. סה”כ נרכשו בשלב זה 30 מטוסים. מטוסים אלו מוספרו החל מספרור 010 ועד לספרור 062 בהפרשים שונים. מרבית הסד”כ נקלט בטייסת 100 והשאר נקלטו בבסיסי החיל כמטוסים כנפיים.
אובדן המטוס הראשון היה מספר זנב 012 שאבד במרץ 1971, בהמשך עד מלחמת יוה”כ אבדו שני מטוסים נוספים (מס”ז 037 ו-049) באירועים של כביית מנוע באוויר וביצוע נחיתת אונס בשטח. בכל האירועים הללו נגרם למטוס נזק 5 אך הנוסעים יצאו בשלום.
בנובמבר 72 סיימו מטוסי הצסנה 180 את שירותם בטייסת 100 והוצבו כמטוסים כנפיים, צסנה 002 הוצבה ברמת דוד (כנף 1) וצסנה 004 הוצבה בעציון (כנף 10) שם שימשו להטסת צוותי אוויר ומפקדים.
במהלך מלחמת יום הכיפורים ביצעו מטוסי הצסנה משימות של הטסת מפקדים ונוסעים ממרכז הארץ לחזית ובחזרה, בעיקר לבסיסים הקדמיים בסיני ובהמשך אף לפאיד שממערב לתעלה.
ב-1/5/1974 הוקמה טייסת 135 שיעודה היה הטסת אר”מים. בראש צוות ההקמה של טייסת 135 עמד סרן אבישי קציר ששימש אח”כ כסמ”ט א’ וכמפקד הטייסת .סד”כ מטוסי הצסנה עבר אליה. מהלך זה היה כחלק מלקחי ההפעלה של טייסת 100 במלחמה וכמות המטוסים הגדולה שהיתה אז בטייסת (מעל ל-70 מטוסי צסנה, דרור, עגור ואיילנדר). “הקמת טייסת היא אחת המשימות המרתקות שטייס יכול לבצע בחיל–האוויר”, אומר קציר בראיון לביטאון חיל האויר. החיל היה אז פחות מאורגן ממה שהוא היום, גם בכל הקשור להקמת טייסת ולכן היינו צריכים לעשות לבד דברים רבים. החלטתי היכן תשכון הטייסת והגדרתי את הנהלים…כבר אז, כשקבענו איך תיראה הטייסת, איך תטוס וכיצד תפעל, שמנו לנו למטרה שזו תהייה טייסת התובלה הטובה ביותר בחיל. אני חושב שהיסודות שהנחנו אז, בחודשים הראשונים של ההקמה, עיצבו את אופי הטייסת וככה היא גם נשארה עד היום”.
לקראת סוף שנת 73 נקלטו בחיל האוויר זוג מטוסי צסנה מדגם 172, מטוסים אלו נקראו בחיל האוויר בשם “שחפית”. הם היו בעלי גלגל אף ובעלי יכולת הטסת 4 נוסעים בלבד. המטוסים סופררו במספרי זנב 001 ו-004 (מספרי יצור 552 ו-553 בהתאמה).
המטוסים יועדו לטובת הדרכה בבית הספר לטיסה אך מהר מאוד הובן שהם אינם מתאימים למשימה זו. המטוסים הוצבו מחדש בטייסת 135 שם שירתו עד אוקטובר 77 ואז נמכרו לשוק האזרחי בארץ שם סומנו 4X-CEQ ו- 4X-CER. שני המטוסים אבדו בתאונות אזרחיות, הראשון במרץ 90 בחיפה והשני בפברואר 94 בהרצליה.
ב-12/2/1974 התרחשה התאונה הקטלנית הראשונה במטוס הצסנה. בעת טיסת אימון נווטים במסגרת קורס טייס, פגעה צסנה 019 בהר. בתאונה נהרגו מדריך הנווטים סרן יצחק ברעם ושניים מפרחי הטייס. הטייס והחניך השלישי נפצעו.
בסוף שנות ה-70 אבדו 3 צסנות נוספות בתאונות (027,029,055) והסד”כ ירד ל-23 מטוסים מדגם 206. בתחילת שנות ה-80 אבדו 3 מטוסים נוספים בתאונות (015,030,043) ובחיל האוויר הוחלט לצאת ברכש מטוסים נוספים. למרבית המזל, בכל התאונות הללו לא אבדו חיי אדם.
במקביל, לאור התיישנותן והמורכבות בהטסת מטוס עם גלגל זנב כמטוס כנפי הוחלט בשנת 1981 למכור את מטוסי הצסנה 180. המטוסים נמכרו לשוק האזרחי וסומנו 4X-AJX ו-4X-AJW. מטוס X נמכר בהמשך לארה”ב שם סומן כ- N8005J.
במהלך שנת 85 נקלטו בחיל 5 מטוסים נוספים, הפעם מדגם G שסופררו 063, 065, 069 , 071 ו-075. המטוסים היו בעלי שדרוג משמעותי בתא הטייס, בכמות מכשירי הקשר ותוספות נוספות.
ב- 3/2/1987 התארחה הזמרת עופרה חזה להופעה בבסיס חיל האוויר בנבטים, בתום ההופעה הוטסה הזמרת בצסנה 026 בחזרה לשדה דב. במהלך הטיסה, במז”א הנמיך המטוס ופגע בדרום רכס הר חברון, הפגיעה בקרקע היתה בשיעור הנמכה קטן, המטוס התהפך וכלל הנוסעים יצאו ממנו בשלום.
בשנת 1990 התרחשו 2 תאונות במטוסי צסנה, בפברואר, בעת אימון טייסת במנחת קצר בעזה (מנחת קרני) כבה לאחר ההמראה המנוע בצסנה מס”ז 031, הצוות נחת מיידית קדימה, התהפך ויצא מהמטוס בשלום, למטוס נגרם נזק 5 והוא נגרע מהסד”כ.
לקראת סוף השנה, ב-13/12/90 התרחשה התאונה המפורסמת והכואבת בהיסטוריה של המערך. בתום ליל טיסות של טייסת 113 אפאצ’י ברמון, עלו 4 טייסים מהטייסת וקצינת המבצעים לצסנה 039 בדרכם לשדה דב, לאחר המראה, ככל הנראה נכנס הטייס לורטיגו והמטוס פגע בקרקע מצפון לבסיס רמון, כל 5 האנשים שהיו על המטוס נספו.
באמצע שנות ה-90 לאור גיל המערך ועלות אחזקתו, הוחלט בחיל האוויר להחליף את מטוסי הצסנה. כמטוס מחליף נבחר מטוס הסוקטה ארינידד שנקרא בחיל האוויר “פשוש”.
סד”כ הצסנה באותה תקופה כלל 17 מטוסים מתוך ה-30 המקוריים ו-5 המטוסים שנרכשו באמצע שנות ה-80. מטוסים אלו הוצעו למכירה וכולם למעט אחד נמכרו לקונים מדרום אפריקה.
בשנים 95-97 בתהליך מדורג אל מול קליטת מטוסי הפשוש, הוטסו מטוסי הצסנה של חיל האוויר, אחד אחר השני בטיסה ארוכה ליעדם בדרום אפריקה שם רובן סומנו כ ZS-NS_-.
בתחילת שנת 1997 לאחר יותר מ-30 שנה, הסתיים שירותה של מטוס הצסנה בחיל האוויר הישראלי, כ-20 מטוסים מתוך הסד”כ המקורי של חיל האוויר עדיין טסים בעולם, בעיקר במדינות אפריקה השונות.
מטוס אחד, מספר זנב 045 נמכר בארץ למועדון צניחה סקי קלאב וסומן כ- 4X-CCQ שם עסק בהצנחת צונחים משדה תימן. ב-2008 נמכר המטוס למועדון צניחה באיטליה שם סומן וטס עד היום כ-D-EUCI.
מטוסי הצסנה שהופעלו בחיל האויר
הערה:ההיסטוריה האישית של כל מטוס מעודכנת ליום כתיבת מאמר זה.
צסנה 180
מספר זנב 02
דגם: 180D סקייוואגון מספר יצרן 180-51037 נרכש בארה”ב ע”י משרד הביטחון בתיווך חברת ההנדסה האחים לוינסון שיצגה את חברת צסנה בארץ.הגיע מפורק בארגז בדרך הים והורכב בשדה דב. נכנס לשירות משטרת ישראל בה הוטס משדה דב ע”י טייסי ט.100 כשהוא צבוע בלבן עם פס כחול לאורך גופו, מיצב הכיוון גם הוא בכחול והמספר הסידורי 02 צבוע בלבן משני צידי הגוף. בסוף שנת 1966 הועבר לט.100, נצבע בצבעי הסוואה והופעל בה לתובלת מפקדים ולטיסות קישור וסיור עד שיצא משירות. בתקופת מלחמת יוה”כ היה המטוס “צסנה כנפית” של כנף 1.יצא משירות בשנת 82 .נרשם במאי 82 במנהל התעופה האזרחית ברישום 4X-AJX ע”ש חברת עירא קרטיס. נמכר לבעלים בארה”ב ונרשם בתאריך 5.9.06 כ-N8005J ע”ש חברת Altitude Aviation Services Inc.
מספר זנב 04
דגם: 180F סקייוואגון מספר יצרן 180-51286 נרכש ע”י משרד הביטחון בארה”ב בתיווך חברת ההנדסה האחים לוינסון שיצגה את חברת צסנה בארץ.הגיע מפורק בארגז בדרך הים והורכב בשדה דב ביוני 63. נכנס לשירות משטרת ישראל בה הוטס משדה דב ע”י טייסי ט.100. בסוף שנת 66 הועבר לט.100 , נצבע בצבעי הסוואה והופעל בה לתובלת מפקדים ולטיסות קישור וסיור עד שיצא משירות בשנת 82. במאי 82 נרשם במנהל התעופה האזרחית ברישום 4X-AJW ע”ש הרי אקסלרוד. הועבר למ. מיטרני בעיסקת החלפה. המטוס עדיין קיים בארץ.
צסנה U.206
מספר זנב: 010
דגם: U.206C סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1192 נמכר בשנת 1995 לדרום אפריקה, וב-16 באוגוסט 1995 קיבל אות קריאה ZS-NSE. נמכר למפעיל בנמיביה ב-8 בדצמבר 1995 והופעל שם תחת אות קריאה V5-LJB.
מספר זנב 012
דגם: U.206C סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206- אבד 21.3.71
מספר זנב 013
דגם: U.206C סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1195 נמכר בשנת 1995 לדרום אפריקה. ב-16 באוגוסט 1995 – קיבל אות קריאה ZS-NSF ונרשם על-שמה של חברת ביצ’קרפט סיילס בע”מ. נמכר לנמיביה ב-8 בדצמבר 1995 והופעל שם תחת אות קריאה V5-PRO ע”י המשרד הממשלתי לאיכות הסביבה ולתיירות. המטוס היה מעורב בתאונה בסוף 2010 ובשנת 2011 היה בתיקונים.
מספר זנב 015
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1298 התרסק אחרי המראה מחצרים ב-21.1.81 עם אמיר נחומי בדרכו להלוויה של אהוד בן אמיתי ז”ל
מספר זנב 016
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1197 שירת בח”א בטייסת הקלה, בשנת 1995 נמכר לדרום אפריקה – שם קיבל אות קריאה ZS-NSK ב-6 באוגוסט 1995 ונרשם על שמה של חברת ביצ’קרפט סיילס בע”מ.
מספר זנב 019
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206- פגע בהר עריף בעת אימון נווטים במז”א מעונן ב-12.2.1974 והתרסק.
מספר זנב 021
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1300 בשנת 1995 נמכר לדרום אפריקה. ב-16 באוגוסט 1995 קיבל אות קריאה ZS-NSJ ונרשם על שמה של חברת ביצ’קרפט סיילס בע”מ. נמכר למפעיל בנמיביה ב-8 בדצמבר 1995 והופעל שם תחת אות קריאה V5-AGR. הרישום שונה ל-V5-NAU כשהמטוס הוטס עבור מלון Nau Nau ולאחר מכן הופעל כמטוס להצנחה משדה התעופה סוואקופמונד.
מספר זנב 022
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1302 בשנת 1997 נמכר לדרום אפריקה וב-17 במרץ קיבל את אות הקריאה ZS-NSV. המטוס נרשם על שמה של די.סי. גוסוול. ב-1 בספטמבר 1999 נמכר לפ.מ. תומאס.
מספר זנב 025
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1307 בשנת 1997 נמכר לדרום אפריקה, וב-17 במרץ 1997 קיבל את אות הקריאה ZS-NZM. המטוס הועבר לבעלות חברת גולדנספורט טריידינג 157 סי סי. נכון לשנת 2009 מופעל מש”ת וירג’יניה.
מספר זנב 026
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: 130 -U206 הועבר לבסיס נבטים כ”צסנה כנפית” ושימש לטיסות מנהלתיות.בתאריך 3.2.87 הטיס המטוס את הזמרת עפרה חזה ומלוויה להופעה בבסיס חיל האויר נבטים עם תזמורת ח”א.כשהמטוס היה באיזור הר חברון, הנמיך הטייס לגובה 2000 רגל מעל פני הים בגלל תנאי מזג אויר, ופגע בקרקע רכה ובוצית במהירות של 200 קמ”ש במצב מאוזן לגמרי,רץ כ-70 מטר והתהפך. המטוס נמחה ויושביו יצאו בחבלות קלות.שרידי המטוס נמצאים במוזיאון ח”א .
מספר זנב 027
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1310 אבד בדצמבר 75.
מספר זנב 029
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: 1311U206- הועבר לבח”א 6 כ”צסנה כנפית” ושימש לטיסות מנהלתיות.התרסק בגלל כביית מנוע באוויר בתאריך 16.3.77 בשדה חרוש בדרך לחצרים.
מספר זנב 030
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1312 התרסק בנחיתה במנחת מצפה רמון בתאריך 31.3.82, הטייס כנראה לא היה מודע לאורכו הקצר של המנחת.
מספר זנב 031
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1313 בתאריך 26 בפברואר 90 היה המטוס כטיסת אימונים שגרתית של נחיתות לילה במנחת עזה. תוך זמן קצר לאחר ההמראה, כשהיה המטוס בגובה של כ-150 רגל, נשמע רעש בלתי מוכר ולאחריו .שני טייסים נוספים שנותרו על הקרקע ולמזלם לא הצטרפו לטיסה, הבחינו במטוס צולל ומאבד גובה.הטייסים הנחיתו את המטוס בשדה. המטוס נגע בקרקע רץ עשרות ספורות של מטרים והתהפך. הצוות נחלץ בפגיעות קלות.בחקירה התברר שהיתה תקלה במפלג הדלק במנוע. המטוס נמחה.
מספר זנב 033
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1314 נמכר בשנת 1995 לדרום אפריקה וב-16 באוגוסט 1995 נרשם שם על שמה של חברת Irwin Wearhouse (SA) CC. בדצמבר 1995 נמכר לנמיביה תחת אות קריאה V5-NSG.
מספר זנב 035
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1432 לפני שהגיע לח”א הופעל בארה”ב על-ידי בעלים פרטיים תחת אות קריאה N1858C. בשנת 1997 נמכר לדרום אפריקה – וב-20 בינואר 1997 נרשם שם תחת אות קריאה ZS-NSR על שם ZS-JUK PARTNERSHIP. נמכר ל-LOUWFUT 1064 BELEGGINGS PTY ולאחר מכן נמכר לרפובליקת סיסקיי תחת אות קריאה A2-THB.
מספר זנב 037
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן:1435-U206 בתאריך 26.11.73 אירעה תקלה במנוע כשהמטוס טס צפונית לאשקלון.הטייס ביצע נ”א בשדה והמטוס התהפך. נמחה מהסד”כ.
מספר זנב 039
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: 1436- U206הועבר לכנף 28 כ-“צסנה כנפית” ושימש לטיסות מנהלתיות. בתאריך 13 בדצמבר 1990 בוטלה גיחת לילה בטייסת 190בשל מזג אויר גרוע. ארבעה מטייסי הטייסת החליטו לצאת הביתה ולשם כך קיבלו את הססנה הכנפית. הם צרפו אליהם לטיסה את קצינת המבצעים של הטייסת סגן שלומית יאיר.דקות מספר לאחר ההמראה, כפי הנראה בעקבות ורטיגו שאליו נקלע הטייס, פגע המטוס בצלע הר והתרסק. יושביו,רס”ן עופר זהרוני, סרן זיו גרוך, רס”ן גדעון זכאי, רס”ן דני נובוגרוצקי וכן סרן שלומית יאיר, נספו בתאונה.
מספר זנב 041
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1437 נמכר בשנת 1996 לדרום אפריקה, וב-6 באוגוסט 1996 נרשם תחת אות קריאה ZS-NSL. נמכר ל-א.מ. שוואב ב-14 במאי 1999.
מספר זנב 043
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1439 הופעל בט.100 ובט.135. התרסק באימון הקפות של קורס הסבה לטייסי קרב בשדה דב בתאריך- 22.10.82
מספר זנב 045
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: 1440-U206 הועבר לבח”א 8 כ”צסנה כנפית” ושימש לטיסות מנהלתיות.נמכר לחברת “עייט” ושימש את מועדון הצניחה “סקיי כיף ” בשדה תימן.תחת אות הקריאה 4X-CCQ. נמכר למועדון הצניחה FALCONE SKYDIVING ASSO באיטליה ומופעל תחת רישום גרמני.
מספר זנב 047
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1441 הועבר לבח”א 8 כ”צסנה כנפית” ושימש לטיסות מנהלתיות. בשנת 1995 נמכר לדרום אפריקה ושם הוקצה לו אות הקריאה ZS-NSH. נרשם ע”ש חברת Exp Air CC בתאריך 16.8.95, ועבר לבעלות חברת WARNE AVIATION (PTY) LTD ב-11.4.96. בעליו הנוכחיים הם CAPE PARACHUTE CENTRE AVIATION.
מספר זנב 049
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: 1442-U206 התרסק בתאריך 24.7.73 כתוצאה מכביית מנוע בדרך לחצרים.
מספר זנב 051
דגם: U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1443 בשנת 1996 נמכר לדרום אפריקה. ב-16 באוגוסט 1996 נרשם תחת אות קריאה ZS-NSI על-שם חברת Orsmond Aerial Spray LTD. באפריל 1997 נמכר לבורונדי.
מספר זנב 053
דגם:U.206D סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1444 בשנת 1996 נמכר לדרום אפריקה. ב-6 באוגוסט 1996 נרשם תחת אות קריאה ZS-NSM על-שם חברת VWX Five investments LTD. ב-30 באוגוסט 2005 נמכר לא.א. קלארק ולאחר מכן לחברת SUGARCREEK TRADING 33 (PTY) LT
מספר זנב 055
דגם: U.206E סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1534 הועבר לבסיס חצור כ”צסנה כנפית” ושימש לטיסות מנהלתיות. במהלך נחיתה במנחת מצפה רמון ביום 31.1.77 איבד הטייס את השליטה על המטוס. המטוס “גמר מסלול” התהפך וניזוק קשות. הורד מהסד”כ.
מספר זנב 057
דגם: U.206E סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1535 הועבר לבסיס רמת דוד כ”ססנה כנפית” ושימש לטיסות מנהלתיות. בשנת 1997 נמכר לדרום אפריקה. ב-20 בינואר 1997 נרשם תחת אות קריאה ZS-NST על-שם שותפות Webster, Ascough & Joens. ב-4 במאי 2000, נמכר ל-ZS-NST AVIATION CC. ב-8 בנובמבר 2003, בעת המראה מזמביה, הוטח המטוס שמאלה עקב משב רוח חזק, פגע בעץ והתרסק הטייס ושני הנוסעים לא נפגעו.
מספר זנב 059
דגם: U.206E סופר סקייוואגון מספר יצרן:U206-1536 יצא משירות עקב תאונה והועבר למוזיאון חיל האויר.
מספר זנב 060
דגם: U.206E סופר סקייואגון מספר יצרן: U206-1537 בשנת 1996 נמכר לדרום אפריקה. ב-8 באוקטובר 1996 נרשם תחת אות קריאה ZS-NSO על-שם חברת Leading Edge Aviation. ב-7 באוגוסט 2006 נמכר לחברת CFA Air Charters (PTY) LTD ולאחר מכן לחברת CONSULTING FOR AFRICA (PTY) LTD
מספר זנב 062
דגם: U.206E סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-1539 בשנת 1996 נמכר לדרום אפריקה בשנת 1996. ב-28 באוקטובר 1996 נרשם תחת אות הקריאה ZS-NSP. ב-9 במרץ 1999 נמכר לחברת Plastic Pack LTD
מספר זנב 063
דגם: U.206G סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-5528 נמכר לדרום אפריקה בשנת 1997.ב-20 בינואר 1997, נרשם תחת אות קריאה ZS-NSU על-שם Frenkel Aviation Trust. בשנת 1999 נמכר לבוטסוואנה ומופעל שם תחת אות הקריאה A2-XIG ע”ש חברת Mack Air.המטוס נרשם על שמה בתאריך 24.11.99
מספר זנב 065
דגם: U.206G סופר סקייוואגון מספר יצרן: 6839-U206 הועבר לבח”א 6 כ”צסנה כנפית” ושימש לטיסות מנהלתיות.נמכר ע”י סיב”ט לדרום אפריקה ונרשם שם תחת הרישום ZS-OBD בתאריך 17.3.97. לאחר מכן נרשם ע”ש חברת RSF MOTORS PTY LTD.המטוס נמכר.
מספר זנב 069
דגם: U.206G סופר סקייוואגון מספר יצרן: U206-6841 לאחר שיצא משירות נמכר ע”י סיב”ט לסוחר מטוסים מאפריקה הדרומית. המטוס נרשם שם תחת אות קריאה ZS-NSN ב-28 באוקטובר 1996 על שמה של חברת RSF Motors, וב-26 באוקטובר 2005 נמכר המטוס לחברת Dippenaar. ב-21 בספטמבר 2007 אירעה למטוס תאונה כשטייסו הנחית אותו נחיתה כבדה ב-Madiwke.הבעלים הנוכחיים הוא SWANEPOEL J. J.
מספר זנב 075
דגם: U.206G סופר סקייוואגון מספר יצרן: 6845-U206 נמכר לדרום אפריקה ונרשם שם כ-ZS-OBE בתאריך 17 במרץ 97. נמכר למפעיל בבוטסואנה ונרשם כ-A2-ZIB בתאריך 27 במאי 98. חזר לרישום דרום אפריקאי ב-23 בפברואר 06 כשנרשם ע”ש חברת WARNE AVIATION (PTY) LTD.
שחפית (צסנה T.41ׂ)
מספר זנב 001
מס’ יצרן: R172-0552 נרכש בארה”ב שם היה רישומו האזרחי האחרון N1771C.נכנס לשירות בדצמבר 73 והופעל עד אוקטובר 77. נמכר למפעיל אזרחי וקיבל אות קריאה 4X-CEQ.נמכר לבריטניה בינואר 81 וחזר ארצה באוגוסט 81 . ב-7 בדצמבר 87 היה המטוס בהרצת מנוע עם צ’וקים בשדה הרצליה..כנראה שבהרצה לא הופעלו הבלמים והמטוס גרר את הצ’וקים,עבר כמה מטרים ופגע במטוס פייל אמראוד SE-EEE שחנה שם. המטוס התרסק על כביש ליד ש”ת חיפה בתאריך 20.3.90
מספר זנב 004
מס’ יצרן R172-0553 נרכש בארה”ב שם היה רישומו האזרחי האחרון N1773C.נכנס לשירות בדצמבר 73 והופעל עד אוקטובר 77. נמכר למפעיל אזרחי וקיבל את אות הקריאה 4X-CER, הופעל בחברת אויה ולאחר מכן בחברת נשר והתרסק בהמראה מהרצליה ב-14.2.94