בל 205 048

פרטי המסוק:
 
דגם: 205A-1
 
יצרן: בל, ארה”ב
 
מספר יצרן: 30015
 
שנת יצור: 1968

בל 048 בסיני במלחמת יום הכיפורים

תולדות המסוק:

סופק ע”י חברת בל באוגוסט 68 והתקבל בחיל האויר  ב-6 באוקטובר 68. סומן במספר הזנב 046  ושימש בטייסת 124 לתובלת סער, חילוץ פצועים, הובלת מפקדים, מרדפים ועוד משימות שונות.

כשיצא משירות הוכנס לאחסנה ולאחר מכן נמכר ע”י סיב”ט  במצב תחזוקה ירוד לחברת Hanley Limited Inc  מאוזרק שבמדינת אלבאמה בארה”ב (שטר המכר של מנהל  התעופה הפדרלית הוצא בתאריך  16 ביוני 81).

ב-14 באוקטובר 81 נמכר לחברת Southern Helicopters Inc מאוזרק שבאלבאמה, ונרשם על שמה במנהל התעופה הפדרלי ב-22 בדצמבר 81 תחת סימן הרישום N1347P. החברה היתה חלק מחברת Southern Aero Corp. רישום זה בוצע רק אחרי שהתקבל טלקס מז. זעירא, רשם כלי הטייס במנהל התעופה האזרחית בישראל,  שאישר שהמסוק מעולם לא היה רשום כמטוס אזרחי במדינת ישראל.

לאחר השיפוץ נמכר ב-2 במאי 83  לחברת Sky Hook Operations Ltd מקוואליקום שבמחוז בריטיש קולומביה בקנדה. סימן הרישום האמריקאי בוטל ב-24 באוגוסט 83.

המסוק נרשם ע”ש  Sky Hook במשרד התחבורה הקנדי  באוקטובר 83 תחת סימן הרישום C-GYMM  והופעל כמנוף מעופף בעזרת מתלה המטען שבגחונו.

ב-7 באפריל 84 נמכר לחברת Holo Corp. האמריקאית, שפעלה תחת השם המסחרי Tucson Flight Centre בטוסון שבאריזונה. סימן הרישום הקנדי בוטל ב-1 במאי 84 והמסוק נרשם בארה”ב ב-27 במאי 84 שוב תחת סימן הרישום N1347P.

ב-25 ביולי 84 נמכר לחברת Filo Corp שהחליפה את חברת הולו תחת השם המסחרי Tucson Flight Centre. באפריל 90 נמכר  לקנדה, אולם מסמכי המכירה לא  תויקו ב-FAA , והמנהל שלח התראות  לחברת Holo  ב-1 במאי 12 וב-2 באוגוסט 12 שבהם נכתב שתוקף התעודות והאישורים של המסוק פג ב-30 ביוני 12, אך המכתבים הוחזרו לשולח בטענה שהכתוב לא קיימת יותר. כתוצאה מכך בוטל סימן הרישום האמריקאי של המסוק ב-18 באפריל 83.

ב-24 באפריל 90 נרשם המסוק בקנדה ע”ש חברת Northern Mountain Helicopters Inc מפרינס ג’ורג’ שבמחוז בריטיש קולומביה תחת סימן הרישום  C-GNMR. הופעל תחת חוזה עם המשרד הפרובינציאלי למשאבי טבע של ממשלת קנדה  לתמיכה בכיבוי שריפות יער.

ב-28 ביוני 95 המריא טייסו של המסוק מהעיר ליף ראפידס  שבמחוז מניטובה עם שבעה כבאים על ציודם, כדי להנחיתם לצורך כיבוי שריפת יער מקומית. המסוק טס צפונה, וכשעבר מעל לנהר צ’רצ’יל, נכמס לענן עשן והראות ירדה בצורה משמעותית והוא איבד התמצאות. הוא הפנה את המסוק ימינה כדי לחזור לנחיתה, אולם המסוק איבד גובה בפניה, הלהבים פגעו במי הנהר והמסוק התרסק לתוכו. הטייס וארבעה מהכבאים הצליחו לצאת מהמסוק וניצלו אולם האחרים ספגו פגיעות ראש וטבעו.

עד למועד התאונה צבר המסוק  6,341.6 שעות טיסה.

תודתנו לג’ורג’ קונץ ולד’ר נעם הרטוך על העזרה בחומרים ובמידע.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x